Hur mycket och hur länge tog ni Prednisolon?
Griper halmstrån... Frågan riktar sig främst till er som gjort/gör ÄD/ED, men även ni som fått det ordinerat mot upprepade missfall kan svara förstås.
Tacksam för svar!
Griper halmstrån... Frågan riktar sig främst till er som gjort/gör ÄD/ED, men även ni som fått det ordinerat mot upprepade missfall kan svara förstås.
Tacksam för svar!
Mitt nedtrappningsschema började i vecka 7+6 från 20 mg fram till vecka 10+0 fast jag sänkte saktare än de 5 mg efter 5 dagar som kliniken önskade så jag drog ut på det ett par veckor till. Sänkte med 2,5 mg efter 5 dagar istället.
Beklagar ditt MF.
Tack! Jag gick på 5 mg till v.9 började, men hade tatt 10 mg varannan dag eftersom min läkare sa att det var okey Minskade till 5 mg per dag i några veckor till,sen till 2,5 mg per dag. Alltså mycket mer än de sa, men ändå mindre än vad andra tar.
Tror att du behöver öka dosen för att det ska ge någon effekt. Jag har aldrig fått någon immundiagnos på att jag egentligen behöver ta kortison men fick ändå ordinerat 20 mg/dag.
De anser 5 ska räcka och min läkare här tycker 20 är rena vansinnet... Jag vet inte alls,är bara så less så jag måste fråga er om just detta i alla fall.
5 mg gör i stort sätt ingen skillnad utan man behöver komma upp i 15-20 mg för att det ska ha någon effekt, vilket i sig inte är någon jättedos av kortison. De läkare här hemma som jag har varit i kontakt med under min graviditet har inte haft några som helst synpunkter på detta men jag vet att "old school gynekologer" blir rent förfasade både av kortison och av blodförtunnande.
Fragmin säger han inget om ,men när patienter kommer in helt svullna p.g.a cortison tycker han det gått för långt med doserna. F.ö tror inte ens experterna på Fragmin längre,en tysk professor sa att det har ytterst sällan effekt. Är kanske slumpen ändå när allt kommer till kritan och då hänger det bara på hur många gånger man orkar.