• Anonym (förtvivlad)

Nyseparerad - mitt ex låter mig inte träffa barnen

Hjälp! Jag är nyseparerad sedan ett par månader. Har varit väldigt flexibel och vi har delat på omhändertagandet av våra två barn, 6 och 3 år gamla.

Just nu är det han som har barnen och han vägrar att låta mig träffa dem förrän vi båda har träffat en psykiater. Han tror att jag har blivit psykiskt sjuk för att jag inte vill leva med honom längre.

Jag är absolut inte sjuk, vill bara inte vara med honom längre men jag har ju rätt att träffa mina barn. Vi har gemensam vårdnad. Snälla kan någon hjälpa mig med var jag ska vända mig. Vill inte ställa till med någon scen inför barnen. Men nu är jag så ledsen, känns som att jag aldrig kommer få träffa dem igen. Om det är någon som har tips, skriv gärna. Jag kommer inte att kunna lugna ner mig förrän jag har en plan på hur jag ska driva det här vidare. Måste få träffa mina barn snart.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-17 22:57
    Tack snälla ni för svar!

Fick mail idag om att jag kan träffa barnen torsdag-söndag. Känner mig lättad på kort sikt. Har även varit i kontakt med familjerätten och de säger att han också måste höra av sig till dem om att han vill komma på samtal. Nu håller jag på att författar ett mail om detta.

Han vill fortfarande att jag träffar en psykiater men jag undrar vad han kommer få ut av det. Jag inser ju att han inte kan kräva att jag träffar en men jag är för vek för att neka honom att jag gör det. Kan ju knappast skada mer än att det kostar pengar. Jag vet vad jag vill och var jag ska någonstans i livet. Oavsett om jag är deprimerad eller fullt balanserad vill jag inte vara med honom och det kan en psykiaters utlåtande inte ändra på. Eller tänker han att en psykiater ska tala om för mig att jag är så vilsen att jag inte vet vad jag gör? Det här är galet.

• Svar på tråden Nyseparerad - mitt ex låter mig inte träffa barnen
  • loca75

Nja, kan inte säga att jag bryr mig om vad skolpersonalen säger eller tycker men vill helst undvika att de blandas in i vårdtvisten, kan inte tänka mig att det skulle göra någonting bättre. Om det inte är så att jag SKA ta hjälp av dem. Tänker att de har fullt upp som det är med att hålla ordning på alla barn...

• Anonym (lisa)

Jag tycker inte att det är fel att träffa en psykiatriker om du har behov av det. Tvärtom det kan vi alla behöva lite till mans. Men varför tycker han det? Han kan väl ändå inte tro att det för er samman?

Dessutom hur ska han kunna veta om du gör det eller bara säger det? En psykiatriker har tystnadsplikt och får inte ens säga om du går dit eller ej.

• Anonym (ding ding)
    Anonym (lisa) skrev 2015-11-17 23:33:36 följande:

Jag tycker inte att det är fel att träffa en psykiatriker om du har behov av det. Tvärtom det kan vi alla behöva lite till mans. Men varför tycker han det? Han kan väl ändå inte tro att det för er samman?

Dessutom hur ska han kunna veta om du gör det eller bara säger det? En psykiatriker har tystnadsplikt och får inte ens säga om du går dit eller ej.

Han vill väl ha ett läkarutlåtande på att ts är vid sina sinnes fulla brul och verkligen vet att hon vill separera. Inget konstigt med det ju..
  • Anonym (ding ding)

Ett nytt att använda barnen som ett vapen i en separation. Och ett nytt sätt att binda fast kvinnan vid spisen.

Smart man.. eller originell i alla fall.

• Anonym (suck)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2015-11-17 22:50:12 följande:

Tack snälla ni för svar!

Fick mail idag om att jag kan träffa barnen torsdag-söndag. Känner mig lättad på kort sikt. Har även varit i kontakt med familjerätten och de säger att han också måste höra av sig till dem om att han vill komma på samtal. Nu håller jag på att författar ett mail om detta.

Han vill fortfarande att jag träffar en psykiater men jag undrar vad han kommer få ut av det. Jag inser ju att han inte kan kräva att jag träffar en men jag är för vek för att neka honom att jag gör det. Kan ju knappast skada mer än att det kostar pengar. Jag vet vad jag vill och var jag ska någonstans i livet. Oavsett om jag är deprimerad eller fullt balanserad vill jag inte vara med honom och det kan en psykiaters utlåtande inte ändra på. Eller tänker han att en psykiater ska tala om för mig att jag är så vilsen att jag inte vet vad jag gör? Det här är galet.

Vilken nöt!

Ställ samma krav på honom och meddela att ni efter det tar samarbetssamtal hos familjerätten. Vägrar han så vägrar du och föreslår samarbetssamtal direkt.

Han har ingen rätt att neka barnen umgänge med dig så fortsätter det så ska du kontakte en familjerättsadvokat som kan hjälpa dig!
  • Anonym (suck)
    Anonym (ding ding) skrev 2015-11-17 23:47:15 följande:
    Han vill väl ha ett läkarutlåtande på att ts är vid sina sinnes fulla brul och verkligen vet att hon vill separera. Inget konstigt med det ju..
    Det är riktigt jäkla konstigt och ingen rättighet som han har. Hon har samma rätt som han att få ha umgänge med sina barn.
  • hilmaeleonora

Ren och skär maktdemonstration från hans sida! Patetiskt! Känner igen mig, mitt ex har hävdat i fyra år att jag är sjuk som kunde dumpa en sån fantastisk man som honom.
    Far och hämta barnen på skolan och meddela honom lugnt att det är din rättighet och att familjerätten får hjälpa er med ett rättvist umgängesschema. Vilka dumheter alltså! Han är desperat och gör allt för att kontrollera dig. Stålsätt dig kvinna!

• Anonym (Mia)

Tack snälla ni för svar!

Jag skulle nog göra som du, välja att träffa en psykiatriker istället för att sätta mig på tvären. Även be psykiatrikern om den kan skriva ett mkt kort utlåtande. Skulle tro denna psykiatriker kommer få ett skrattanfall även om du inte får se det! För att önska att skiljas från en man, oavsett hur underbar han tycker han är, är normalt inget som innebär att man är pskiskt sjuk! Och defenitivt inte att man är en fara för sina barn!

Sedan skulle jag begära att vi träffas på familjerätten, nej kräva, för att upprätta ett skriftligt umgängesschema. Även meddela att om han försöker hålla barnen från mig i framtiden utan giltig anledning så måste jag ta det till tingsrätten för att få ett umgängesschema fastställt där. Efter vad jag förstår är det endast med ett umgängesschema fastställt i domstol man har makt att be om polisens hjälp att hämta barnen från den andra vårdnadshavaren.
  • hilmaeleonora

TS, du ska så klart inte gå med på hans sjuka krav. Det han gör är att kontrollera och visa makt, men han har ingen rätt alls att hålla barnen ifrån dig. Vidrigt beteende.
    Och förresten, skulle en normalt funtad psykiater lägga sig i och döma huruvida du gjort rätt eller fel som lämnat din man?
    Nej såklart inte.
    Ditt ex är ute och snurrar i blindo, mest troligt är det han som behöver hjälp. Gratulerar att du blev kvitt honom.

• Anonym (K)

Tack snälla ni för svar!

Du behöver vara försiktig nu. Jag förstår att du vill träffa dina barn så fort som möjligt och tycker självklart att du ska se till så du får hem dem imorgon. MEN du behöver sedan poängtera för pappan att torsdag-söndag bara gäller den här veckan och inte ett schema som ska gälla framöver. Informera honom om att ni antingen kan träffas hos familjeenheten/familjerätten och göra upp ett schema eller att ni kan skaffa varsin advokat och gå till Tingsrätten så att de kan bestämma ett schema.

Risken är stor att pappan tycker att han kan styra och ställa med vilka dagar du som mamma får träffa barnen. Alltså behöver du vara extremt tydlig med att du inte går med på det utan att ni gemensamt ska bestämma schemat.
  • Anonym (lisa)
    Anonym (ding ding) skrev 2015-11-17 23:47:15 följande:

Det är väl jäkligt konstigt. Många separerar och är vid sina sinnens fulla bruk. Det kanske är han som behöver en psykiatriker eftersom han inte greppar det.
  • Anonym (ding ding)
    Anonym (lisa) skrev 2015-11-18 10:03:27 följande:

Det är väl jäkligt konstigt. Många separerar och är vid sina sinnens fulla bruk. Det kanske är han som behöver en psykiatriker eftersom han inte greppar det.

Okej. Tror jag uttryckte mig dåligt eftersom det tycks gått många förbi att mitt inlägg var ironiskt. Men nu vet ni.
  • Anonym (lisa)
    Anonym (ding ding) skrev 2015-11-18 11:33:52 följande:

Okej. Tror jag uttryckte mig dåligt eftersom det tycks gått många förbi att mitt inlägg var ironiskt. Men nu vet ni.

Ja då förstår jag bättre ;)
  • Anonym (förtvivlad)

Hej och tack för alla tänkvärda och roliga svar!

Intressant är att när jag gick med på att träffa en psykiater, då plötsligt var han samarbetsvillig och sa "självklart får du träffa barnen". Undrar vad som hade hänt om han jag inte hade gått med på det.

Hur som helst, planen är nu att jag först träffar en psykiater nästa vecka. Sen får han träffa samma person. Vad han ska få ut av det vet inte jag, för psykiatern har ju tystnadsplikt. I bästa fall kan hen hjälpa honom att förstå att hans beteende inte är ok.

Ni har helt rätt i att jag borde begära att vi träffar familjerätten för att skriva skriftliga avtal om vår umgängesrätt med barnen. Om jag går med på hans krav, borde han gå med på mina.

Men det är en balansgång för mig nu. Sätter jag mig på tvären för mycket blir konflikten alltför jobbig att hantera i mitt liv. Men fortsätter jag att foga mig för hans krav och hans kontrollbehov blir det också väldigt jobbigt. Har hört från många andra som har separerat att deras relation med sitt ex har inte blivit god förrän exet har träffat en ny kvinna.

• Anonym (ding ding)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2015-11-19 11:34:14 följande:

Hej och tack för alla tänkvärda och roliga svar!

Intressant är att när jag gick med på att träffa en psykiater, då plötsligt var han samarbetsvillig och sa "självklart får du träffa barnen". Undrar vad som hade hänt om han jag inte hade gått med på det.

Hur som helst, planen är nu att jag först träffar en psykiater nästa vecka. Sen får han träffa samma person. Vad han ska få ut av det vet inte jag, för psykiatern har ju tystnadsplikt. I bästa fall kan hen hjälpa honom att förstå att hans beteende inte är ok.

Ni har helt rätt i att jag borde begära att vi träffar familjerätten för att skriva skriftliga avtal om vår umgängesrätt med barnen. Om jag går med på hans krav, borde han gå med på mina.

Men det är en balansgång för mig nu. Sätter jag mig på tvären för mycket blir konflikten alltför jobbig att hantera i mitt liv. Men fortsätter jag att foga mig för hans krav och hans kontrollbehov blir det också väldigt jobbigt. Har hört från många andra som har separerat att deras relation med sitt ex har inte blivit god förrän exet har träffat en ny kvinna.

Ditt ex verkar faktiskt jävligt creepy. Har han alltid varit sån?

Mitt tips är att du löser allt juridiskt och praktiskt och sedan drar ner på kontakten till ett minimum.
  • Anonym (Mia)

Jag skulle inte heller vika mig för mycket, han kommer bara att köra över dig. Se istället till att få ner på papper de viktiga punkterna i ett umgängesschema. Jag skulle nog inte våga bara nöja mig med familjerätten utan se till att gå på tingsrätt omedlebart efteråt, just för att ha ett beslut i ryggen han inte ostraffat kan avvika från.

• hilmaeleonora

Okej men vad blir nästa sjuka steg?! Att han vill ha en second opinion?!
    Han har ju ingen som helst rätt att ställa dessa krav! De är galna och obegripliga.
    Och vad ska psykiatrikern bidra med här egentligen?
    Att du går med på hans krav är ju som att bekräfta honom.
    En dumpad och patetisk man!

Svar på tråden Nyseparerad - mitt ex låter mig inte träffa barnen