Nyseparerad - mitt ex låter mig inte träffa barnen
Hjälp! Jag är nyseparerad sedan ett par månader. Har varit väldigt flexibel och vi har delat på omhändertagandet av våra två barn, 6 och 3 år gamla.
Just nu är det han som har barnen och han vägrar att låta mig träffa dem förrän vi båda har träffat en psykiater. Han tror att jag har blivit psykiskt sjuk för att jag inte vill leva med honom längre.
Jag är absolut inte sjuk, vill bara inte vara med honom längre men jag har ju rätt att träffa mina barn. Vi har gemensam vårdnad. Snälla kan någon hjälpa mig med var jag ska vända mig. Vill inte ställa till med någon scen inför barnen. Men nu är jag så ledsen, känns som att jag aldrig kommer få träffa dem igen. Om det är någon som har tips, skriv gärna. Jag kommer inte att kunna lugna ner mig förrän jag har en plan på hur jag ska driva det här vidare. Måste få träffa mina barn snart.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-17 22:57
Tack snälla ni för svar!
Fick mail idag om att jag kan träffa barnen torsdag-söndag. Känner mig lättad på kort sikt. Har även varit i kontakt med familjerätten och de säger att han också måste höra av sig till dem om att han vill komma på samtal. Nu håller jag på att författar ett mail om detta.
Han vill fortfarande att jag träffar en psykiater men jag undrar vad han kommer få ut av det. Jag inser ju att han inte kan kräva att jag träffar en men jag är för vek för att neka honom att jag gör det. Kan ju knappast skada mer än att det kostar pengar. Jag vet vad jag vill och var jag ska någonstans i livet. Oavsett om jag är deprimerad eller fullt balanserad vill jag inte vara med honom och det kan en psykiaters utlåtande inte ändra på. Eller tänker han att en psykiater ska tala om för mig att jag är så vilsen att jag inte vet vad jag gör? Det här är galet.