• Lyckygirl9999

    Gudmor inte döpt

    Jag vill att min bästa vän ska vara gudmor. Hon är inte döpt och jag tror inte att hon vill döpa sig i vuxen ålder bara för det. Går det att lösa?

  • Svar på tråden Gudmor inte döpt
  • Duckan

    Utdrag ur text hos Svenska kyrkan:


    Vem får vara fadder?

    Den som är döpt får vara fadder. Personen ska vara döpt i Svenska kyrkan eller i annan kristen kyrka eller samfund. För att det ska räknas som ett kristet dop ska det skett i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och med rent vatten.   

    Så svaret nej, enligt kyrkan. Däremot kan du j utse henne till fadder om du så vill, men det kommer inte att finnas på pränt så att säga och hon kommer inte ha en roll som fadder vid själva dopet.

  • Rani

    Ha en namngivning om ni inte är intresserad av det religiösa.

    Eller strunta i faddrar. Jag är fadder till två barn. Innebär inget annat än att mitt namn står i nån rulle hos kyrkan.

  • Lyckygirl9999
    Rani skrev 2015-11-18 14:07:09 följande:

    Ha en namngivning om ni inte är intresserad av det religiösa.

    Eller strunta i faddrar. Jag är fadder till två barn. Innebär inget annat än att mitt namn står i nån rulle hos kyrkan.


    Jag vill ha ett kyrkligt dop, problemet är ju bara att min bästa vän inte är döpt. :)

    Men jag får göra något indirekt gudmorsbevis endast till henne :)
  • Eleonor01
    Duckan skrev 2015-11-18 10:47:52 följande:

    Utdrag ur text hos Svenska kyrkan:


    Vem får vara fadder?

    Den som är döpt får vara fadder. Personen ska vara döpt i Svenska kyrkan eller i annan kristen kyrka eller samfund. För att det ska räknas som ett kristet dop ska det skett i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och med rent vatten.   

    Så svaret nej, enligt kyrkan. Däremot kan du j utse henne till fadder om du så vill, men det kommer inte att finnas på pränt så att säga och hon kommer inte ha en roll som fadder vid själva dopet.


    Märkligt! Jag är fadder eller gudmor å blev det 2006. Jag är inte döpt å ingen har frågat mig hellre
  • Lyckygirl9999
    Eleonor01 skrev 2015-11-18 14:09:45 följande:

    Märkligt! Jag är fadder eller gudmor å blev det 2006. Jag är inte döpt å ingen har frågat mig hellre


    Jaha! Och det var ett kyrkligt dop? :) vore ju kanon om det går ändå.
  • Pyret 85
    Eleonor01 skrev 2015-11-18 14:09:45 följande:
    Märkligt! Jag är fadder eller gudmor å blev det 2006. Jag är inte döpt å ingen har frågat mig hellre
    Jag är fadder åt två barn, födda 2013 och 2015 och jag är inte med i svenska kyrkan.
  • Lyckygirl9999
    Pyret 85 skrev 2015-11-18 14:13:30 följande:

    Jag är fadder åt två barn, födda 2013 och 2015 och jag är inte med i svenska kyrkan.


    Man behöver inte vara med i svenska kyrkan, men man ska ha blivit döpt står det :)
  • Eleonor01
    Lyckygirl9999 skrev 2015-11-18 14:10:46 följande:
    Jaha! Och det var ett kyrkligt dop? :) vore ju kanon om det går ändå.
    Kyrkodop å jag är varken medlem eller döpt. Ring å fråga prästen istället så får du klara besked
  • Anonym (Ej döpt)

    Jag är inte heller döpt eller med i svenska kyrkan men är ändå fadder till ett barn som döptes i kyrkan (ja det är lite underligt och det var inte helt självklart för mig att tacka ja).

    Samma föräldrar hade en muslim som fadder till deras andra barn som också döptes i kyrkan, det verkade också funka bra.

  • Duckan

    Eleonor1, det kan mycket väl vara så att prästen i fråga inte brydde sig om att fråga och det kanske inte ts präst heller gör. Jag läste bara på svenska kyrkans information kring dopet.

  • Kimban

    Dom kanske frågar på samtalet innan dopet men de kollar inte upp det.
    Båda mina barns gudmödrar är katoliker, gudfäderna vet ja att den ena är döpt, den andra har ja ingen aning om ????

  • Anonym (V)

    Det är ingen som kollar upp det. Är själv fadder och ingen kollade upp mig.

  • Anonym (Ateisten)

    När jag blev tillfrågad att bli fadder första gången ringde jag upp en präst och frågade hur det funkade. Han såg inga hinder, utan det viktiga var att vi skulle finnas som goda förebilder.

Svar på tråden Gudmor inte döpt