wonderwoman1 skrev 2015-11-22 17:40:14 följande:
Bara för att man lägger sig på ett kaloriöverskott så betyder inte det att man bara går upp i fettvikt. Varför tror du man bulkar? ;) Och ja, jag planerar att bulka.
Jag känner min kropp och vet att det inte räcker med min vanliga kost i den mängd jag får i mig, räknar kalorier och äter väldigt mycket men jag har svårt för att gå upp ändå. Därför är jag inne på tillskott, det underlättar ju för hur snabbt processen går också. Jag undrade därför lite om kreatin och gainer, för jag vet att man går upp av båda. Frågan var vad jag skulle använda mig av (vilket var svårt att få exakta svar på här) och jag skippar nog kreatinet.
Kaloriöverskott betyder att du stoppar i dig mer kalorier än du gör av med, således blir överskottet fett. Bulkar gör man för att det är allra enklast att bygga muskler på ett effektivt sätt med all extra energi, men alla som bulkar vet med sig att bulk = viktuppgång i fett. Därför har många sina bulk och deff perioder.
Och du är väldigt otydlig när du ena stunden säger att du inte vill gå upp i fett utan endast muskler, till att andra stunden säga att du ska bulka. För du kan inte undvika att öka i fett% om du ska bulka, det är omöjligt.
Du är väldigt otydlig med vad du vill ha svar på övht när du säger att du vet precis vad din kropp behöver samt vad alla kosttillskott gör och hur de påverkar kroppen, för att sedan undra vilken kombination av kosttillskott som skulle fungera för dig och även dra likhetstecken mellan två helt olika kosttillskott som har två helt olika syften.
Är det extra energi och kalorier du behöver så är gainer vad du är ute efter, eller bara lägga till lite mer av den vanliga maten du äter.
Kreatin går du inte upp i vikt av på det sättet du pratar om här i tråden. Kreatinet binder större mängder vätska i musklerna, så det är vätska du ökar med, det är den prestationsförhöjande effekten man är ute efter med kreatin.
För övrigt så är ett tips att inte stirra sig blind på vad de olika uträkningar för ens behov är. De är bara en vägvisare och kan ge en bra start. Men sedan måste man hålla koll själv och anpassa efter en själv. Går du inte upp i vikt på den uträkning du gjort trots att den visar att du "ska" gå upp 0,5-1kg/veckan så betyder det bara att din kropps behov inte följer den mallen du använt dig utav och får minska/öka själv tills du får de resultat du är ute efter. För anledningen till att din vanliga kost inte räcker är ju för att du äter för lite.