Jobba extra under föräldraledighet?
Hej. Sitter och planerar inför min kommande föräldraledighet. Vårt första barn är beräknat till mars 2016 och allt det här med föräldrapenning är omöjligt att förstå sig på haha! Jag har ett par frågor som jag hoppas någon kan svara på.
Jag planerar att vara hemma ett år och min sambo sedan ca 5 månader. Jag är då hemma mars 2016-mars 2017 och sambon sen till ca september 2017. Har pratat lite löst med chefen om att få gå in och jobba 1 dag i veckan mellan januari 2017-mars 2017 och det har han sagt okej till.
Är det även möjligt för mig att gå in och jobba extra som vikarie, på fritidshemmet där jag är anställd, under ledigheten? Jag tänker mig att kunna gå in vid behov under höstlovet 2016, jullovet 2016-2017 och sportlovet 2017. Jag förstår ju att jag inte får föräldrarpenning för dessa dagar! Lägger jag då över de dagarna på min sambo så att han kan vara ledig då med vår dotter eller måste han ta ut semesterdagar då?
Hur anmäler man sånt? Kan man anmäla sådana lösningar i efterhand allt eftersom månaderna går? Eller måste det anmälas nu direkt när vi ansöker om föräldrarledigheten? För det är ju helt omöjligt för mig nu att veta hur mycket de kommer vilja ha mig extra under loven (om ens alls!)
Tanken är inte att kunna vara hemma längre sedan, alltså utöka från mars till april. Utan mer att dryga ut kassan plus samla på oss extra dagar som vi kan ta ut när dottern är lite äldre och t.ex. förskolan har stängt någon dag.
Hoppas någon klok kan hjälpa oss :)