• Aniroma

Jobba extra under föräldraledighet?

Hej. Sitter och planerar inför min kommande föräldraledighet. Vårt första barn är beräknat till mars 2016 och allt det här med föräldrapenning är omöjligt att förstå sig på haha! Jag har ett par frågor som jag hoppas någon kan svara på. 

Jag planerar att vara hemma ett år och min sambo sedan ca 5 månader. Jag är då hemma mars 2016-mars 2017 och sambon sen till ca september 2017. Har pratat lite löst med chefen om att få gå in och jobba 1 dag i veckan mellan januari 2017-mars 2017 och det har han sagt okej till.

Är det även möjligt för mig att gå in och jobba extra som vikarie, på fritidshemmet där jag är anställd, under ledigheten? Jag tänker mig att kunna gå in vid behov under höstlovet 2016, jullovet 2016-2017 och sportlovet 2017. Jag förstår ju att jag inte får föräldrarpenning för dessa dagar! Lägger jag då över de dagarna på min sambo så att han kan vara ledig då med vår dotter eller måste han ta ut semesterdagar då?

Hur anmäler man sånt? Kan man anmäla sådana lösningar i efterhand allt eftersom månaderna går? Eller måste det anmälas nu direkt när vi ansöker om föräldrarledigheten? För det är ju helt omöjligt för mig nu att veta hur mycket de kommer vilja ha mig extra under loven (om ens alls!)

Tanken är inte att kunna vara hemma längre sedan, alltså utöka från mars till april. Utan mer att dryga ut kassan plus samla på oss extra dagar som vi kan ta ut när dottern är lite äldre och t.ex. förskolan har stängt någon dag.
    Hoppas någon klok kan hjälpa oss :)

• Svar på tråden Jobba extra under föräldraledighet?
  • Iowhannah

Det lättaste är att ringa f-kassan och prata med kundcenter. Jag håller helt med dig, deras regler och undantag är otroligt avåra att förstå.

En annan sak jag tänkte på, ansök inte föräldrapenning för hela perioden nu. Ta en månad i taget så länge du inte vet hur du ska jobba.

• bohan85

jag har en son på 7 månader och har jobbat sedan han var 3,5 månad på timme, vilket blivit några dagar per månad. Jag tar bara inte ut föräldrapenning för just de dagarna jag jobbar, har inte anmält de till försäkringskassan på något vis.

Via nätet är det jättelätt att gå in och ändra föräldrapenning. Tex om jag sökt ersättning för idag och så blir jag erbjuden jobb så går jag bara in och tar bort dagen på fk´s hemsida. Dock är det svårare att ta bort en dag som redan är utbetald, då får man ringa dem.
    Din sambo får ansöka om föräldraledigt om han vill ha ersättning när han är hemma om du jobbar.

Första året påverkas inte SGI:n av att man inte tar ut full föräldrapenning. jag tar ut 3 dagar i veckan + jobbar så på det viset spar vi dagar. Jag fyller i månad för månad då jag ibland i förväg vet att jag skall jobba.

• Iowhannah

Som jag har förstått det påverkas inte SGI:n om du inte tar ut full fp efter ett år heller, så länge du har 100 % inkomst från nåt håll. Så du kan då jobba 2 dagar och ta ut fp 3 dagar och ändå behålla din SGI.

• Gladskit

Det är jätteenkelt, om man bara får kläm på det, att rapportera löpande via FK's webbtjänst eller kanske till och med i deras app?
    Alltså att om du tänker att du vill ta ut 7 dagar per vecka 1/1-31/3 så lägger du in det. Så länge du håller dig inom deras rapporteringsdatum så blir det inga glapp.
    Sen i april kanske du vill jobba en dag i veckan, då söker du om 6 dagar per vecka. Sen gör du en ny ansökan för maj - augusti med 7 dagar i veckan igen... eller vad du nu bestämmer dig för.

Det går även att backa om man gjort fel men jag tyckte nog att det var enklare att gå in regelbundet och ansöka framåt istället. Då kan man ju dra ner på antalet dagar om ekonomin ser bra ut och sen ta ut fler om man känner att man behöver det.

• Aniroma

Tack för svaren! Vore ju jättesmidigt om man kunde gå in på deras app eller hemsida och ansöka om olika perioder i taget, det är ju som sagt sjukt svårt att veta i förväg hur ett och ett halvt år framöver kommer se ut!

• Gladskit
    Aniroma skrev 2015-11-21 18:10:33 följande:

Tack för svaren! Vore ju jättesmidigt om man kunde gå in på deras app eller hemsida och ansöka om olika perioder i taget, det är ju som sagt sjukt svårt att veta i förväg hur ett och ett halvt år framöver kommer se ut!

Det går!
    Det viktigaste är att man håller koll på deras brytdatum, annars riskerar man att få vänta på sin ersättning.
    När jag var f-ledig så var det kring den 20:e varje månad. Så senast 20/6 var jag tvungen att rapportera hur juli månad skulle se ut. Annars var risken att jag inte hann få ersättningen för juli den 27/7 utan då dröjde handläggningen.

Men ser man bara till att ha koll på brytdatumen så går det galant. Jag ansökte om 1-3 månader per gång utifrån hur ekonomin såg ut.
  • Aniroma
    Gladskit skrev 2015-11-23 10:24:20 följande:

Det går!

Det viktigaste är att man håller koll på deras brytdatum, annars riskerar man att få vänta på sin ersättning.

När jag var f-ledig så var det kring den 20:e varje månad. Så senast 20/6 var jag tvungen att rapportera hur juli månad skulle se ut. Annars var risken att jag inte hann få ersättningen för juli den 27/7 utan då dröjde handläggningen.

Men ser man bara till att ha koll på brytdatumen så går det galant. Jag ansökte om 1-3 månader per gång utifrån hur ekonomin såg ut.

Tack för tipset! Det ska jag absolut ha i åtanke!
  • Oscarfx

Hej,

Mitt namn är Oscar Andersson och jag jobbar inom den finansiella marknaden.

Jag har jobbat inom några av de större finansiella institutionerna under min karriär men har under senare tid beslutat att jobba för mig själv som det ger mig mer frihet att göra vad jag vill.

En utav mina hobbys är att lära andra hur man kan tjäna pengar på den finansiella marknaden från sitt eget hem, jag gör detta eftersom jag gillar att jobba med människor och jag ser det lite som en god gärning ( ge en man en fisk och han äter idag lär en man att fiska och han äter för resten av livet) I alla fall om någon vill lära sig och är intresserad så kontakta gärna mig på[email protected].

Ser fram emot att höra från er!

Mvh,

Oscar A.

• DevilsDaughter

Tänk på att första året behöver du inte ha 100% sysselsättning. Du kan tex ta ut bara tre föräldradagar i veckan och din Sjukpenningsgrundande inkomst påverkas inte. Men efter ett år så behöver du ha 100% sysselsättning mot vad du hade innan. Har du ett 40timmars jobb (8h/5 dagar/v) så ska du ta ut minst 5 föräldradagar per vecka om du inte jobbar något, (eller fler dagar o du vill det).

Men jobbar du en heldag så räcker det att du tar ut 4 föräldradagar den veckan. Känner du för att jobba hela lovet, dvs 5 hela dagar, så behöver du inte ta någon föräldradag alls den veckan. Ska din man då vara hemma så kan ha ta föräldradagar istället, eller semester om han vill det. 
    Du kan anmäla dina föräldradagar i app eller på deras hemsida. Jag brukar anmäla en vecka i taget ungefär, jag jobbar några dagar i veckan och tar föräldradagar resten, vårt barn är 1,5 år nu.

• Aniroma
    DevilsDaughter skrev 2015-12-07 11:00:47 följande:

Tänk på att första året behöver du inte ha 100% sysselsättning. Du kan tex ta ut bara tre föräldradagar i veckan och din Sjukpenningsgrundande inkomst påverkas inte. Men efter ett år så behöver du ha 100% sysselsättning mot vad du hade innan. Har du ett 40timmars jobb (8h/5 dagar/v) så ska du ta ut minst 5 föräldradagar per vecka om du inte jobbar något, (eller fler dagar o du vill det).

Men jobbar du en heldag så räcker det att du tar ut 4 föräldradagar den veckan. Känner du för att jobba hela lovet, dvs 5 hela dagar, så behöver du inte ta någon föräldradag alls den veckan. Ska din man då vara hemma så kan ha ta föräldradagar istället, eller semester om han vill det. 

Du kan anmäla dina föräldradagar i app eller på deras hemsida. Jag brukar anmäla en vecka i taget ungefär, jag jobbar några dagar i veckan och tar föräldradagar resten, vårt barn är 1,5 år nu.

Tack för tipset ;)
  • Aniroma

Förresten, är det någon deadline på när jag måste ha anmält föräldraledighet till fkassan? Tösen är beräknad till 20 mars 2016. När måste fkassan ha mina papper?

• Iowhannah
    Aniroma skrev 2015-12-07 19:28:07 följande:

Förresten, är det någon deadline på när jag måste ha anmält föräldraledighet till fkassan? Tösen är beräknad till 20 mars 2016. När måste fkassan ha mina papper?

De brukar vilja ha alla papper och allt minst 30 dagar innan, för att de ska hinna handlägga ärendet osv.
  • Mooomin

Jag jobbar extra nu under föräldraledigheten. Tänk på att lönen ev kommer en månad efter, det gör det för mig iaf. Medan föräldrapenningen kommer i slutet av samma månad.

Svar på tråden Jobba extra under föräldraledighet?