• 3 Indigobarn

Ska jag, eller ska jag inte hjälpa?

Har hamnat i ett lite moraliskt dilemma.
    Anmälde mig för en tid sedan som "Givare" i en organisation som förmedlar hjälp till människor/familjer som har det tufft ekonomiskt. Som givare blir man tilldelad en mottagare som bor i t ex samma stad som en själv. Organisationen sökte givare som kunde tänka sig att bidra med julmat och julklappar till barnfamiljer. 
    Jag är långt ifrån rik själv, men då jag kommer att tillbringa hela julhelgen på mitt jobb och barnen firar med sin pappa på annan ort, kunde jag tänka mig att lägga mina "julmatspengar" på en familj som behöver dem bättre.

Så nu till dilemmat. I veckan blev jag tilldelad min mottagare. Det visade sig bli en person som jag känner! Jag är nära vän med personens ex make och vi umgicks  när vår barn var små. 
    Idag bor barnen på heltid hos sin pappa då hon har ganska många problem (missbruk bla) Jag tvivlar inte på att hon också har det ekonomiskt kärvt då hon lever på socialbidrag sedan många år. För det första tror jag att hon skulle tycka att det kändes genant om det är jag som kontaktar henne som givare eftersom jag vet att barnen inte firar jul hos henne plus att de är väldigt bortskämda med dyra presenter från sin pappa. Själv firar hon med sin mamma och bror m familj så det är ju inte så att hon svälter under julen...
    Jag hade hellre lagt mina surt förvärvade pengar på en barnfamilj som verkligen behöver hjälpen.
    Mailade organisationen ang mitt dilemma och fick till svar att jag skulle skicka ett anonymt presentkort på en matbutik till henne istället. 
    Det tar liksom emot men samtidigt känner jag mig lite taskig och snål. Hur skulle ni göra i samma sitts?

• Svar på tråden Ska jag, eller ska jag inte hjälpa?
  • Anonym (Leksaker)

Kan du skicka ett anonymt kort till en leksaksbutik istället. Då har hon råd att köpa några leksaker till barnen.

• MadHatter

Tycker att det är konstigt organiserat om mottagarnas identitet avslöjas. Och även givarens. Tycker sånt ska skötas anonymt annars öppnar man för situationer som den här där den enskilde givaren vill bedömma om mottagaren är värdig gåvan eller ej.

Problemet med välgörenhet generellt.

Så personligen skulle jag aldrig valt att skänka under de premisserna över huvud taget. Men om jag hade gjort det hade jag valt att lita på organisationens besömning och skänkt ett presentkort anonymt som de föreslår.

• 3 Indigobarn
    Anonym (Leksaker) skrev 2015-11-20 15:17:57 följande:

Kan du skicka ett anonymt kort till en leksaksbutik istället. Då har hon råd att köpa några leksaker till barnen.

Barnen är förstora för leksaker (yngsta är 13 år) och dessutom får de redan betydligt dyrare presenter från sin pappa än vad jag har råd att ge till mina egna barn.  Jag lägger hellre pengarna på ett barn som kanske inte skulle få några julklappar alls än till ett barn där jag vet att hen kommer få både mobiltelefon och märkeskläder från sin andra förälder...
  • 3 Indigobarn
    MadHatter skrev 2015-11-20 15:20:03 följande:

Tycker att det är konstigt organiserat om mottagarnas identitet avslöjas. Och även givarens. Tycker sånt ska skötas anonymt annars öppnar man för situationer som den här där den enskilde givaren vill bedömma om mottagaren är värdig gåvan eller ej.

Problemet med välgörenhet generellt.

Så personligen skulle jag aldrig valt att skänka under de premisserna över huvud taget. Men om jag hade gjort det hade jag valt att lita på organisationens besömning och skänkt ett presentkort anonymt som de föreslår.

Nej med facit i handen så känns det inte alls bra, men jag tror att jag kommer ge henne ett present kort på 300 kr som ett litet bidrag till julen iallafall (anonymt). Sen kommer jag köpa några leksaker och skänka resten av pengarna till kyrkan där jag bor och som delar ut julmatskassar och julklappar till behövande. Det känns mer ok.
  • Anonym (lisa)

Måste vara samma organisation som ringde mig i förrgår. Men jag förklarade att jag är arbetslös med två egna barn innan han hann komma till slutversen.

Jag tycker att du ska göra som du känner. Om det känns helt fel gör du det inte.

• MadHatter
    3 Indigobarn skrev 2015-11-21 00:35:13 följande:

Nej med facit i handen så känns det inte alls bra, men jag tror att jag kommer ge henne ett present kort på 300 kr som ett litet bidrag till julen iallafall (anonymt). Sen kommer jag köpa några leksaker och skänka resten av pengarna till kyrkan där jag bor och som delar ut julmatskassar och julklappar till behövande. Det känns mer ok.

Låter som en bra lösning.
Svar på tråden Ska jag, eller ska jag inte hjälpa?