• haren

    42 år för lågt AMH för IVF

    Hejsan!
    Jag fick just besked om att mitt AMH-värde är 0,6 och med tanke på min ålder, 42 år, är det därmed inte möjligt att få göra IVF på de två kliniker jag tillfrågat. (En tredje sa nej redan innan pga min ålder). Jag hade läst till mig innan en slags gräns på 0,7 för IVF, men de säger att man ska ha mellan 1,5 och 2 på AMH. 
    Har ni liknande eller andra erfarenheter? Tips eller råd?
    Väldigt ledsen.
  • Svar på tråden 42 år för lågt AMH för IVF
  • haren
    Jag är bara jag skrev 2015-11-20 17:20:47 följande:

    Äggdonation! Har hjälpt många som misslyckats med IVF med egna ägg eller helt enkelt passerat åldersgränsen.


    Tack för svar! Men det är inte möjligt i Sverige väl, med äggdonation för en 42åring?
  • Jag är bara jag

    Nej,bara Umeå har nån variant av privat ÄD för de uppåt 42 så det är utomlands som gäller. Finns många länder,många kliniker. Vi går på Unica i Brno. Närmast är ju Finland, men de är dyra också.

  • haren
    Jag är bara jag skrev 2015-11-20 17:25:01 följande:

    Nej,bara Umeå har nån variant av privat ÄD för de uppåt 42 så det är utomlands som gäller. Finns många länder,många kliniker. Vi går på Unica i Brno. Närmast är ju Finland, men de är dyra också.


    Hej
    Vad imponerad jag blir av er som gör det- det känns som en lång och kanske även dyr resa? Ojoj, har verkligen inte hunnit tänka så långt, är ännu lite chockad. Jag hade tänkt mig att mitt amh antagligen skulle bvaa gnmsmittligt för min ålder- vilket det ju är. Men trodde att gränsen för att prova ivf skulle vara lägre än 1,5-2 på amh. Jag trodde 0,7, och att med 0,6 kunde man slinka igenom ngnstans

    Hur ser chanserna ut för graviditet med äggdonation? Lika stora som donatorkvinnans ålder eller? 
  • Jag är bara jag

    Vi ska snart påbörja 7:e ED:n (vi gör dubbeldonation) så visst har det kostat både pengar,tid,energi-och sorg i form av MA. Men vi ger inte upp! Det här är vår enda chans och då måste vi ta den. Så oerhört tacksamma till de som är villiga att donera. Chansen är väldigt hög. Med 2 blastocyster 60% chans varav 25% chans till 2 barn. Med FET ca 45% chans och 10% chans till 2 barn.

    Det är sällan nån ide´ att göra IVF i din ålder-även med högre AMH. Äggen är gamla helt enkelt. Mina var slut redan vid 37 när vi började.

  • haren
    Jag är bara jag skrev 2015-11-20 17:34:15 följande:

    Vi ska snart påbörja 7:e ED:n (vi gör dubbeldonation) så visst har det kostat både pengar,tid,energi-och sorg i form av MA. Men vi ger inte upp! Det här är vår enda chans och då måste vi ta den. Så oerhört tacksamma till de som är villiga att donera. Chansen är väldigt hög. Med 2 blastocyster 60% chans varav 25% chans till 2 barn. Med FET ca 45% chans och 10% chans till 2 barn.

    Det är sällan nån ide´ att göra IVF i din ålder-även med högre AMH. Äggen är gamla helt enkelt. Mina var slut redan vid 37 när vi började.


    Dubbeldonation- dvs även av spermier? 
    Vi har ett barn sedan tidigare, och jag blev gravid senast i somras (missfall). Så jag trodde väl kanske att det ändå inte var för sent. 
    Jag förstår verkligen att du vill ta alla chanser. Jag tror inte att det skulle ha ngn som helst betydelse för mig om mitt barn var genetiskt eller ej, men jag skulle så klart göra allt för hen. Precis som du. 
    Vad kostar äggdonation ungefär? Jag skulle nog gärna gå vidare, men tror att min partner är mindre intresserad. 
  • Jag är bara jag
    haren skrev 2015-11-20 17:39:13 följande:
    Dubbeldonation- dvs även av spermier? 
    Vi har ett barn sedan tidigare, och jag blev gravid senast i somras (missfall). Så jag trodde väl kanske att det ändå inte var för sent. 
    Jag förstår verkligen att du vill ta alla chanser. Jag tror inte att det skulle ha ngn som helst betydelse för mig om mitt barn var genetiskt eller ej, men jag skulle så klart göra allt för hen. Precis som du. 
    Vad kostar äggdonation ungefär? Jag skulle nog gärna gå vidare, men tror att min partner är mindre intresserad. 
    Det är ju rent krasst så i din ålder-och när jag var i din ålder- att blir man gravid är missfallsrisken hög.  Nu har jag i.o.f.s fått MA även med ED, men det är ett annat problem som vi ska ta itu med nu. ED är billigare och enklare än ÄD. ÄD kostar mellan 60-100000:- och ED med färska embryon där man även får till frysen kostar ca 50000:-. För oss kvittar genetiken fullständigt-vi har inte ens valt donatorer och det hade nog inte gått med min väldigt ovanliga blodgrupp heller. Men vill man kan man välja alla möjliga inre och yttre anlag.
  • haren

    Aha ED= Embryodonation. Ok!
    Det låter så roligt att du skriver "när jag var i din ålder"- får mig att känna mig ung ännu, hehe. Men det är alltså inte. 
    Märkligt att det inte kostar mer med embryodonation, men å andra sidan känns det nästan lite fint att adoptera embryos. De hade kanske inte blivit små människor annars. 

  • Jag är bara jag
    haren skrev 2015-11-20 17:46:02 följande:
    Aha ED= Embryodonation. Ok! smile1.gif
    Det låter så roligt att du skriver "när jag var i din ålder"- får mig att känna mig ung ännu, hehe. Men det är alltså inte. 
    Märkligt att det inte kostar mer med embryodonation, men å andra sidan känns det nästan lite fint att adoptera embryos. De hade kanske inte blivit små människor annars. 
    Jag är 47 så 42 är ganska ungt än.  Tungan ute  Men du blandar ihop begreppen lite ang ED. ED där man "köper" andras överblivna embryon tror jag inte finns längre och där var chansen inte alls lika hög heller för "föräldrarna" kunde ju vara uppåt 40 faktiskt. Det vi gör är att göra nya från riktigt unga donatorer och därmed få större chans. Våra var 22 resp. 24.
  • haren

    Hmm chansen borde ju öka då, med två så unga donatorer! Märkligt att det kostar mindre än "bara" ägg. Men det kanske beror på efterfrågan? Kan tänka mig att en del män kanske tycker att det blir orättvist om bara kvinnan har ett biologiskt band till barnet? Du blir ju biomamma, om än inte genetisk förälder.

  • Lillan15
    haren skrev 2015-11-20 17:03:53 följande:
    Hejsan!
    Jag fick just besked om att mitt AMH-värde är 0,6 och med tanke på min ålder, 42 år, är det därmed inte möjligt att få göra IVF på de två kliniker jag tillfrågat. (En tredje sa nej redan innan pga min ålder). Jag hade läst till mig innan en slags gräns på 0,7 för IVF, men de säger att man ska ha mellan 1,5 och 2 på AMH. 
    Har ni liknande eller andra erfarenheter? Tips eller råd?
    Väldigt ledsen.
    Tjena!
    Äggdonation. Det har vi gjort i Finland. Resulterade i en son. Underbart sätt att få barn på. Bära det och sedan föda barnet. Kör på det!

    Lycka till Guld i mun
  • haren

    Jag skulle göra det om det bara vore upp till mig, men nu vill inte min man det. För honom är det inte så viktigt att ha fler än ett barn. Ivf kunde han tänka sig, eller helst naturligt så klart. Så eftersom ivf verkar uteslutet så får vi väl försöka den vanliga vägen och jag får ställa mig in på ett barn inte fler. För min del känns det ändå som att det är stor skillnad på sorgen mellan att inte få barn eller att få ett syskon. Visst är jag ledsen, men jag har ändå ett barn. Jag är väldigt tacksam över det, särskilt i ljuset av detta. Hade jag inte haft hen hade jag gjort ägg eller embryodonation med eller utan mannens vilja..... Jag tycker att det är det rationella att göra- att få unga fräscha ägg. Det verkar helt klart som det bästa valet.

  • Jag är bara jag

    Det går inte göra vare sig ÄD eller ED utan mannens vilja-han måste donera själv vid ÄD och skriva på papper vid ED. Hoppas han ändrar sig eller att ett hemmamirakel sker!

  • haren

    Jag menade det inte bokstavligen Men man kan ju pressa lite hårdare eller inte

    I det här fallet blir det nog inte...

  • Björkenli

    Jag fyller 40 idag.  Amh 0,2 i mars! Gjorde jvf första gången nu i december och fick 3 äghblåsor. 2 ägg kom ut.  Båda befruktades.  Fick ett tillbaks dag 3. Det andra klarade sig inte till frysen. 

    Så ditt amh låter högt i mina öron. 

    Så länge det finns ägg så finns det chans- så är det bara.  Självklart blir det svår med åldern men omöjligt blir det bara om man inte försöker. 

    Sen om det är värt pengarna när chansen är liten är en annan sak. 

    Jag gör i Danmark

Svar på tråden 42 år för lågt AMH för IVF