• mattias1976

Läkaren vill inte skriva ut läkarutlåtande för ansökan om rätt till utökad föräldrapenning.

Hej :)

Jag bor själv och har min dotter varannan vecka, hon är kraftigt underviktig och går på regelbundna besök hos läkare på barnavdelningen och hos dietist. I detta går jag på möten på dottern skola med sjuksyster, rektor och socialen då dessa är oroliga för dotterns undervikt. Hon ska nu även få sond insatt för att få i sig mer näring och detta med sonden kommer ju inte leda till färre läkarbesök.
    Dottern träffar även sin psykolog på bup varje vecka och med alla dessa möten som är då minst 1 st varje vecka så hade jag önskat ansöka om ett förhandsbeslut för tillfällig föräldrapenning för tex 1-2 år framåt så jag inte vid varje besök måste se till att få ett intyg med mig. Detta intyg ska då ges i ett exemplar till min chef och i ett explar till FK, å detta då varje gång :-P

Som tex vid besök på skolan med soc kan jag ju inte ens få ett intyg för ingen av dom kan ju skriva ut ett sådant utan då måste jag tex sjuksriva mig själv den dagen jag ska dit för att jag inte kan sticka i väg den stunden å ta det som vab.

Alltså jag har förklarat hela situationen för läkaren och hon förstår typ inte vad detta med intyg för ansökan om förhandsbeslut är för ngt trots att jag förklarat på bästa sätt. Hon har hört med sin kollega och inte heller den visste vad detta är för ngt så hon vill helt enkelt inte skriva ut ngt, alltså vad ska jag göra?

Tacksam för tips!

Mvh /Mattias Widell

• Svar på tråden Läkaren vill inte skriva ut läkarutlåtande för ansökan om rätt till utökad föräldrapenning.
  • Ellie

Har du satt intyget i handen på läkaren och bett att hon skall fylla i avsnitt 3?

• mattias1976

Hej :)

Nej det har jag ju inte gjort det e väll det som det får bli som nästa steg då

Tackar!

• Ego Lovers

På min vårdcentral har läkarna och handläggarna på försäkringskassan möten en gång i månaden ang de långvarigt sjuka patienterna. Fråga om denne läkaren också har det och be läkaren be handläggaren förklara.

Svar på tråden Läkaren vill inte skriva ut läkarutlåtande för ansökan om rätt till utökad föräldrapenning.