• susannapanna

Kluriga/pilliga leksaker för 2,5-åring?

Hej,

Vår 2,5-åring har lagt alla sina pussel och tröttnat på Duplo och på sin tågbana. Han tycker att det är roligt med Play-Doh och att lyssna när vi läser böcker, men det   kan man ju inte heller göra hela tiden.

Jag behöver tips på leksaker att köpa eller aktiviteter att göra med en 2,5-åring.
    Har hittat massor av roliga saker på Panduro och i leksaksaffären (pärlplattor, mindre Lego etc., men alla är "från 3 år"! 

• Svar på tråden Kluriga/pilliga leksaker för 2,5-åring?
  • viseversa

Hallå. Tror du Bo skulle klara smålego så kör på det. Om han har slutat stoppa i munnen så köp lego. Ha bara lite extra koll.

• Ellie

"Från 3 år" gav vi vår 1-åring efter att hon slutat stoppa allt i munnen. Det är ju bara farligt om de kvävs av leksakerna, men stoppar de inte in något i munnen längre så minimeras den risken.

• mammalovis

Allt beror ju på om han stoppar saker i munnen eller inte.

Min dotter är 2,5 år och på förskolan har hon nu fått börja med XL-pärlor på pärlplatta, men självklart har de lite koll plus att hon inte brukar stoppa saker i munnen. Vi har också moasik med små pluppar att sätta i hål och göra mönster med. Från 2 år, tror jag, finns större pluppar att sätta i en ram med hål i, det har vår tös gjort länge, men inte använt mönstren. Likaså kan man köpa större träpärlor eller som knappar som man kan trä skosnören i. Mekano skulle väl också kunna fungera till ett pilligt barn.

Sedan är det väl dags att börja spela Lotto tillsammans och kanske till och med memoryn. Det finns ju också många spel som handlar om färger. Pussel går ju alltid hitta mer avancerade.

Sedan kan ni ju plocka kastanjer och kottar att leka med. Figurmakaroner tror jag också finns som kan vara kul.

Dock begränsas ju lekidéerna om han stoppar saker i munnen på egen hand, men när ni gör saker tillsammans så funkar ju småsaker. Sedan gillar de ju ofta att börja klä ut sig, leka liknande saker som vuxna gör som laga mat, dammsuga mm.

• scanmia

Morfar har en samling hänglås med nycklar: de kan hålla ett pilligt barn sysselsatt i timmar. 
    Kapla-klossar
    Småbilar med garage, kanske?
    Bondgård med djur
    Vi har en underbar kulbana som man bygger upp med klossar. Från haba tror jag. Du kunde ge klossarna nu och sedan introducera kulorna när han blev lite äldre eller bara när ni sitter med.

Plocka undan tågbanan och dulpoklossarna några veckor och ta fram dem igen och se om han får en nytändning. Ibland behöver de fräscha ögon för att klura ut något nytt och se hur roligt det kan vara istället för samma gamla tråkiga.

• Amanda84

Vår son på 1 år och 4 månader har bara leksaker från 3+ år, men han stoppar inte något i munnen. Nu är ju din pojke ett helt år äldre, men det är ju inte omöjligt att han gillar samma saker som vår pojke som älskar pilliga grejer.

Favoriten sedan 1-årsdagen har varit en playmobil-piratskepp som vi köpte begagnat (du kan ju plocka bort de minsta grejerna om du är rädd att det ska hamna i munnen) samt ett dockskåp (likadant där. Du behöver ju inte ha de minsta grejerna, utan bara möbler och gubbar, ifall din pojke stoppar småsakerna i munnen)

Knoppmosaik är en storfavorit här hemma, men behöver kanske lite övervakning om det är så att det hamnar i munnen.

I pysselväg så är klistermärken som klistras i klistermärkesalbum jätteskoj, samt silkespapper som rivs i bitar, rullas ihop till små bollar som han doppar i lim och klistras fast på papper. Det blir jättesnygga konstverk av det. Kottar som han kan måla och rulla i glitter är enkelt och kul och kan bli snygga minigranar nu när vi närmar oss jul, sedan får du kanske hjälpa till att fästa ett snöre i toppen eller limma fast "julgranen" på en träplatta, men annars så är det ett pyssel som till och med en ettåring klarar utan någon större hjälp av vuxen.

En väska med tryckknappar, snören, kardborreband och dragkedja kan sysselsätta vår pojke i en mindre evighet och det brukar även äldre barn tycka om.

Något som vår pojke är för liten för ännu, men som säkert funkar för din, är skruvar, muttrar och vingmuttrar. Köp de riktigt stora varianterna (brukar finnas i lösvikt på t.ex Bauhaus) och låt honom skruva fast muttrarna på skruvarna. De går ju att återanvända om och om och om igen och blir i stort sett aldrig slitet.

• susannapanna
    viseversa skrev 2015-11-22 12:30:23 följande:

Hallå. Tror du Bo skulle klara smålego så kör på det. Om han har slutat stoppa i munnen så köp lego. Ha bara lite extra koll.

Hej! Jo, det gör han nog med lite extra koll. Det måste varit typ ett år sedan han stoppade ngt annat än mat i munnen...
  • susannapanna

Tack alla för bra tips! Vi har haft lite VAB-cirkus här så tyvärr svarar jag inte förrän nu...

• Kattflickan

Plus plus bitar gillar min dotter.

Svar på tråden Kluriga/pilliga leksaker för 2,5-åring?