• tino01

Glutenfri/Laktosfri kost

Hej!

Jag har sedan jag var väldigt liten haft problem med magen, när jag gå till min vc säger dom att jag har en orolig och känsligt mage, inget annat. Jag får väldigt ofta ont i magen, den blir "uppblåst".
    Jag har alltid också varit dålig på att äta bra mat och äta regelbundet har absolut inte varit min starkaste sida. 
    Jag har tidigare provat att välja laktosfritt och jag kände att magen blev lugnare av det. Nu skulle jag vilja prova att äta både laktosfritt och glutenfritt. 
    Jag tycker att det låter svårt och lite klurigt att man ska läsa på allt innan man köper de, eller tänker jag för mycket? Det kanske är mycket lättare än vad jag tror, jag kanske bara krånglar till de?
    Någon har kanske något tips? Eftersom det är extremt vanligt i Sverige att ha problem med magen så måste det finnas någon annan som också haft liknande problem.

Alla negativa nedvärderande kommentarer kan skippas!
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Glutenfri/Laktosfri kost
  • Annelie 76

Det är jobbigt i början, sen lär man sig. De flesta brukar ju köpa och äta ungefär samma saker hela tiden.
    Det jobbigaste är att man måste göra mer själv. Det går inte att köpa en massa färdigmat och snabbmat utan man får göra grejerna själv. Mat är enkelt, det svåra är att ersätta allt bröd. Man inser hur mycket bröd man äter när man behöver ta bort det och äta annat.
    Du har inget att förlora på att prova. Det finns många böcker om glutenfritt och en liten genväg är att äta LCHF, då utesluter man ju främst sånt som innehåller gluten.

Svar på tråden Glutenfri/Laktosfri kost