• Magdalena03

Barnspykolog och barnskötare: Barn har för långa dagisdagar

Hej,

har ni sett detta tänkvärda inslag från TV4 Nyhetsmorgon?

Max 6 h förskola per dag för barn upp till 3 år tycker barnpsykologen är rimligt.
    7 av 10 barnskötare anser att barn idag har för långa förskoledagar.

Jag tycker det är viktigt att föra fram information för barnens bästa.

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/f%C3%B6rskolepersonal-larmar-barnen-%C3%A4r-f%C3%B6r-l%C3%A4nge-p%C3%A5-f%C3%B6rskolan-3201284

• Svar på tråden Barnspykolog och barnskötare: Barn har för långa dagisdagar
  • Flickan och kråkan
    Tow2Mater skrev 2015-11-24 03:48:50 följande:

Min 7-åring går i skolan till 15.45 och kan inte hämtas innan tidigast då. När slutar dina barn skolan på dagarna? Hemskolar du?

6-åringen går i förskoleklass vilket innebär 8-12.40 varje dag. 7-åringen går i 2:an, vilket innebär 8-12.40 alla dagar utom onsdag då de går 8-13.20. Helt normala tider för åldern.
  • annasv1980

Vad jobbar ni med som gör att ni kan hämta så tidigt? Hur många procent arbetar ni? Vore det hemskt att låta barnen gå på fritids efter skolan och umgås med vänner?

.

Flickan och kråkan skrev 2015-11-24 08:03:38 följande:

6-åringen går i förskoleklass vilket innebär 8-12.40 varje dag. 7-åringen går i 2:an, vilket innebär 8-12.40 alla dagar utom onsdag då de går 8-13.20. Helt normala tider för åldern.

• Flickan och kråkan
    annasv1980 skrev 2015-11-24 08:18:05 följande:

Vad jobbar ni med som gör att ni kan hämta så tidigt? Hur många procent arbetar ni? Vore det hemskt att låta barnen gå på fritids efter skolan och umgås med vänner?

.

Men snälla du. Kan inte barn umgås med vänner för att de inte går på fritids?

Och nej, det är inte hemskt med fritids. Efter jul ska de två äldsta börja på fritids men det blir inte så långa dagar. Yngsta ska börja i förskolan då. Vi kommer att efter nyår arbeta 80% båda två vilket med lite pusslande och att vi går omlott innebära förskoledagar från 8.30-13.30. Självklart arbetar vi inte själva BÅDA dessa tider. När jag jobbar längre så slutar deras pappa tidigare etc. Idag har jag arbete på hemorten vilket förenklar mycket. Tidigare hade jag långt att pendla vilket krävde att vi jobbade mindre när de äldsta gick i förskola för att få tider vi önskade för dem. Första året de gick i förskola arbetade pappan 60% och jag 70%.
  • annasv1980

Det beror ju på om vännerna också är hemma efter skolan eller går till fritids. Min upplevelse är att barn som är hemma ibland är avundsjuka på de som får gå till fritids, att de själva kan vilja vara på förskolan längre för att de missar en massa roliga saker och kanske hamnar utanför om de alltid hämtas mycket tidigare än kompisarna, att i kommuner där äldre syskon inte får vara på förskola (eller endast futtiga 15 h/v) när en förälder är föräldraledig blir barnen sura för att de helt plötsligt rycks upp från sina kompisar och inte får följa med på alla roliga saker som förskolan hittar på och som den föräldraledige med bebis inte kan ta med dem på själv istället.

Flickan och kråkan skrev 2015-11-24 08:32:28 följande:

Men snälla du. Kan inte barn umgås med vänner för att de inte går på fritids?

Och nej, det är inte hemskt med fritids. Efter jul ska de två äldsta börja på fritids men det blir inte så långa dagar. Yngsta ska börja i förskolan då. Vi kommer att efter nyår arbeta 80% båda två vilket med lite pusslande och att vi går omlott innebära förskoledagar från 8.30-13.30. Självklart arbetar vi inte själva BÅDA dessa tider. När jag jobbar längre så slutar deras pappa tidigare etc. Idag har jag arbete på hemorten vilket förenklar mycket. Tidigare hade jag långt att pendla vilket krävde att vi jobbade mindre när de äldsta gick i förskola för att få tider vi önskade för dem. Första året de gick i förskola arbetade pappan 60% och jag 70%.

• Snultan

Jag tror dom allra flesta föräldrar är medvetna om detta. Men i allas lägen är det inte möjligt med kortare dagar. Som någon tog upp så är det oftast resvägen som ställer till det. Vissa är ensamstående och andra saknar nätverk runtomkring som kan hjälpa till med hämtning/lämning.

Det är väldigt lätt att tycka och tänka... men försök sätt er in i andras situation. Sen undrar jag... dessa barn som mår dåligt av att va på dagis för mycket, var är dom?? Har aldrig stött på det faktiskt.

Matheus 131002!
  • Modesta

Och jag tycker det är viktigt att vara nyanserad!

Självklart ska man se till sina barns bästa! Men kan det vara så att hela familjens bästa även är barnens bästa? Och då finns det flera olika parametrar än just endast barnens tid på förskolan!

Det många verkar missa i debatten om barnens tid på förskolan är att förskolan inte skapades utifrån barnens behov av förströelse utan utifrån föräldrarnas behov av barnomsorg för att kunna arbeta!! Det var en otroligt viktig faktor som gjorde att kvinnorna kunde börja förvärvsarbeta i större utsträckning - och är så än idag om vi jämför med ett antal andra länder!

Och sorgligt nog så vittnar de flesta familjer där ena föräldern går ner i arbetstid om att det är kvinnan som gör det. Vilket leder till både försämrade karriärmöjligheter/löneutveckling mm för ALLA kvinnor samt ofta försämrade ekonomiska villkor för den enskilda kvinnan.

• Lavish

Alltså det här måste ju redas upp statligt tycker jag. Skuldbördan kan inte läggas på föräldrarna, för att för varje karriäristpar som kunde löst det om de velat finns en ensamstående lågavlönad som INTE kan det och hålla sig över existensminimum. Man får inte hjälp från socialen med pengar om man har möjlighet att arbeta heltid och försörja sig själv. Barnen mår ju lika dåligt vare sig föräldrarna kan eller inte kan lösa det, alltså måste det lösas ovanifrån. 

Jag föreslår, inför ett tak på hur många timmar i veckan de mindre barnen får gå på förskolan. Kanske max 35 timmar för barn upp till två eller tre. 

De föräldrar som måste gå ner i arbetstid för att kunna lösa det får en form av föräldrapenning för den förlorade arbetstiden att täcka upp detta med. För den förälder som har så pass dålig inkomst att detta innebär att man hamnar under norm ska man få hjälp med försörjningsstöd om 35 timmar på förskola inte räcker för att arbeta in en inkomst över norm. 

• Irma01
    Magdalena03 skrev 2015-11-22 16:05:55 följande:

Varför går då barnen så länge om alla vet att det inte är bra?

Ja du. För att det finns inget annan sätt. Inga föräldrar gör det för att de tycker att det är kul. Det finns knappast någon annan typ av barnomsorg i detta land.
    Alla kan inte gå ner i tid. I många fall blir det att man ska göra lika mycket på 25% mindre tid och mindre betalt...vilket resulterar i en sönderstressad förälder som går runt med dåligt samvete jämnt...de flesta gör sitt allra bästa. Sedan är barn olika, vissa kanske klarar det bättre än andra och då får man väl anpassa sig. Vi tänker t.e att en åker tidigt till jobbet och då hämtar tidigare medan den andra lämnar lite senare. Det handlar inte om att inte vilja gå ner i tid, det handlar om att det fungerar inte att gå ner i tid med de jobben vi har.
    Jag tror inte på generaliseringar, och jag tycker att denna hets mot föräldrarna börjar bli löjlig. Tänker till exempel på ensamstående föräldrar.
    Barn är inte gjorda av socker och klarar mer än man tror. Självklart gör man det bästa man kan, och det vore skönt att inte jämnt behöva känna sig som hemska föräldrar...
  • Gunilla1957

Till er som skriver att ni själva gick långa dagar när ni var yngre, eller som har vuxna barn som gick långa dagar när de var yngre, och att det inte påverkade negativt:

Jag tror att klimatet på förskolorna drastiskt har förändrats idag jämfört med för 20 år sedan. Grupperna är större. Pedagogerna mer stressade. T.o.m. barnen tror jag har förändrats, de är mer "stirriga". Därför är det annorlunda idag och jag tillhör skaran som tror att för långa dagar kan vara skadliga.

Sedan är det självklart skillnad på barn och barn, och förskola och förskola. Atmosfären kan vara som natt och dag på olika förskolor, precis som på alla andra platser. Har du ett barn som uppenbarligen trivs på sin förskola och inte är ledset och utmattat vid hämtning, då är ju det jättebra, och då ser jag inget problem med långa dagar. Är barnet däremot utmattat och ledset så tycker jag det finns stor anledning att tänka över sin situation. Jag har förståelse för att alla inte kan gå ner i tid, och då är det som det är. Men det kan finnas alternativa lösningar.

• Magdalena03

Men idag är ju barngrupperna för stora (?) och barnen blir trötta och stressade av långa dagar, sager experterna, dvs barnskötare och psykologen i klippet från TV4.

Vissa barn måste gå långa dagar, tex barn till ensamstående, speciellt om föräldern ovanpå en lång arbetsdag måste pendla. Håller med, svårt att lösa detta på annat sätt.

Men alla måste inte, skulle vi inte kunna återinföra att man får betala utifrån den tid man vistas på förskolan, då skulle de som måste vara där sent på dagarna få en lugnare och bättre miljö. Man skulle kunna ha kraftiga rabatter för ensamstående låginkomsttagare så att det inte slår mot de svagaste.

Dessutom tror jag att det är battre för de minsta barnen att vara i en mindre grupp hos en dagmamma. Förutom lägre ljudnivå, färre personer att relatera till och därmed lägre stressnivåer så minskar också barnens utsatthet för infektioner.  I Danmark kan man få 14000 danska kronor per månad om man tar hand om två barn under 3 år, det kan vara ens egna, så har man tvillingar kan man ta hand om dem själv. Något för oss att ta efter.

• Irma01
    Magdalena03 skrev 2015-11-24 12:53:11 följande:

Men idag är ju barngrupperna för stora (?) och barnen blir trötta och stressade av långa dagar, sager experterna, dvs barnskötare och psykologen i klippet från TV4.

Vissa barn måste gå långa dagar, tex barn till ensamstående, speciellt om föräldern ovanpå en lång arbetsdag måste pendla. Håller med, svårt att lösa detta på annat sätt.

Men alla måste inte, skulle vi inte kunna återinföra att man får betala utifrån den tid man vistas på förskolan, då skulle de som måste vara där sent på dagarna få en lugnare och bättre miljö. Man skulle kunna ha kraftiga rabatter för ensamstående låginkomsttagare så att det inte slår mot de svagaste.

Dessutom tror jag att det är battre för de minsta barnen att vara i en mindre grupp hos en dagmamma. Förutom lägre ljudnivå, färre personer att relatera till och därmed lägre stressnivåer så minskar också barnens utsatthet för infektioner.  I Danmark kan man få 14000 danska kronor per månad om man tar hand om två barn under 3 år, det kan vara ens egna, så har man tvillingar kan man ta hand om dem själv. Något för oss att ta efter.

Du verkar ju ha en hel del idéer, vilket är bra! Men du är på fel forum, om du brinner för dessa frågor varför engagerar du dig inte så att du kan påverka på riktigt? Att skriva ett inlägg på FL kommer ju inte att hjälpa att förverkliga dina idéer ( menar inget illa alls nu).
    När det gäller dagmammor så är det styrt på ett sätt som gör att det nästintill omöjligt att ha en annan typ av barnomsorg än förskolan till skillnad från många andra länder. Jag vet t.e att i Frankrike är det vanligt med dagmammor som har två tre barn hos sig, men då kostar det ju också mycket mer (1000 ? i månaden exkl mat o blöjor för en dagmamma som tar hand om två barn t.e).
  • Sommar15

Men herregud! "Staten" bör gå in och reglera tiden? Hur tror ni det skulle se ut efter en sådan reglering?

Jo, de som vill/behöver ha barnen längre och har råd kommer att anlita nannys, vilket inte bara gör det till en rikemansfråga utan även en kvinnofälla. Som tidigare nämns så är möjlighet till bra billig barnomsorg för alla unikt för Sverige vilket gör att vi har betydligt större andel yrkesarbetande kvinnor än många andra länder. I USA får lågavlönade ensamstående kvinnor ofta ha flera jobb för att kunna försörja sin familj för att barnomsorg är så dyrt. I andra länder är det knappt värt för kvinnan att arbeta efter att ha fått barn eftersom det går på ett ut med barnomsorg som är dyr och har dåliga öppettider. Eller så får bägge föräldrarna jobba och någon annan typ nanny tar hand om barnen vilket gör att de knappt har nån möjlighet att träffa sina barn på vardagarna.

Det är en unik chans vi har i Sverige att ha möjlighet att göra "både och" om man vill, med förståelse hos arbetsgivare att man inte kan sitta och jobba till 19 varje kväll om man har barn. De som vill ta tillvara på det ska knappast motarbetas. Det är ju dessutom alla vi som arbetar som drar in skattemedlen som gör att vi har så bra dagis i Sverige. Ni som vill och kan ha era barn där kortare tid - gör gärna det! - men lämna över omsorgen över andras barn till deras egna föräldrar.

• Magdalena03
    Irma01 skrev 2015-11-24 14:23:24 följande:
    Du verkar ju ha en hel del idéer, vilket är bra! Men du är på fel forum, om du brinner för dessa frågor varför engagerar du dig inte så att du kan påverka på riktigt? Att skriva ett inlägg på FL kommer ju inte att hjälpa att förverkliga dina idéer ( menar inget illa alls nu).
    När det gäller dagmammor så är det styrt på ett sätt som gör att det nästintill omöjligt att ha en annan typ av barnomsorg än förskolan till skillnad från många andra länder. Jag vet t.e att i Frankrike är det vanligt med dagmammor som har två tre barn hos sig, men då kostar det ju också mycket mer (1000 ? i månaden exkl mat o blöjor för en dagmamma som tar hand om två barn t.e).
    Det är möjligt att jag skall vända mig till ett annat forum för att kunna påverka mer som du säger!
    Men jag ville först höra lite vad ni andra föräldrar tycker och tanker kring denna fråga, det är ju ändå manga föräldrar som laser och skriver I detta forum.
  • london

Behöver man verkligen se det på tv för att förstå att 8 timmarsdagar är för långa för små barn? 
    Mänskligheten blir bara dummare och dummare alltså. 

• Tow2Mater
    Magdalena03 skrev 2015-11-22 16:05:55 följande:

Varför går då barnen så länge om alla vet att det inte är bra?

Folk verkar ju yngla av sig som guppys idag, och orkar inte ta hand om och aktivera sina avkommor utan lämnar bort de äldre på dagarna, så dagisgrupperna blir ännu mera överfulla för de barn som faktist måste ha barnomsorg för att deras föräldrar arbetar.

Mycket lätt problem att lösa egentligen om man vill ha mindre och mer kvalitativa dagisgrupper. Men det är inte prioriterat.
  • Natulcien
    Snultan skrev 2015-11-24 08:59:19 följande:

Sen undrar jag... dessa barn som mår dåligt av att va på dagis för mycket, var är dom?? Har aldrig stött på det faktiskt.

De är på förskolorna... det är ju just det som förskollärare vittnar om hela tiden.
  • Rani
    Modesta skrev 2015-11-24 11:31:59 följande:

Och jag tycker det är viktigt att vara nyanserad!

Självklart ska man se till sina barns bästa! Men kan det vara så att hela familjens bästa även är barnens bästa? Och då finns det flera olika parametrar än just endast barnens tid på förskolan!

Det många verkar missa i debatten om barnens tid på förskolan är att förskolan inte skapades utifrån barnens behov av förströelse utan utifrån föräldrarnas behov av barnomsorg för att kunna arbeta!! Det var en otroligt viktig faktor som gjorde att kvinnorna kunde börja förvärvsarbeta i större utsträckning - och är så än idag om vi jämför med ett antal andra länder!

Och sorgligt nog så vittnar de flesta familjer där ena föräldern går ner i arbetstid om att det är kvinnan som gör det. Vilket leder till både försämrade karriärmöjligheter/löneutveckling mm för ALLA kvinnor samt ofta försämrade ekonomiska villkor för den enskilda kvinnan.

Så sant. Så sant. Känner själv att jag håller på att hamna i den fällan och jag hatar det. Men det är så jäkla jobbigt att jobba heltid med småbarn. Jag tror jag ska omskola mig till ett yrke med mindre hem jobb för att palla med att jobba heltid. Då får jag dessutom vara student ett par år vilket blir härligt.
    Magdalena03 skrev 2015-11-24 12:53:11 följande:

Håller helt med om att dagmammor är guld för små barn. Däremot tycker jag i så fall att dagmamman ska vara anställd hos kommunen och ha detta som ett yrke med reglerad arbetstid, rätt till heltid och ett reglerat antal barn. Risken finns att det annars blir som med vårdnadsbidraget, en kvinnofälla.
Svar på tråden Barnspykolog och barnskötare: Barn har för långa dagisdagar