Modesta skrev 2015-11-24 11:31:59 följande:
Och jag tycker det är viktigt att vara nyanserad!
Självklart ska man se till sina barns bästa! Men kan det vara så att hela familjens bästa även är barnens bästa? Och då finns det flera olika parametrar än just endast barnens tid på förskolan!
Det många verkar missa i debatten om barnens tid på förskolan är att förskolan inte skapades utifrån barnens behov av förströelse utan utifrån föräldrarnas behov av barnomsorg för att kunna arbeta!! Det var en otroligt viktig faktor som gjorde att kvinnorna kunde börja förvärvsarbeta i större utsträckning - och är så än idag om vi jämför med ett antal andra länder!
Och sorgligt nog så vittnar de flesta familjer där ena föräldern går ner i arbetstid om att det är kvinnan som gör det. Vilket leder till både försämrade karriärmöjligheter/löneutveckling mm för ALLA kvinnor samt ofta försämrade ekonomiska villkor för den enskilda kvinnan.
Så sant. Så sant. Känner själv att jag håller på att hamna i den fällan och jag hatar det. Men det är så jäkla jobbigt att jobba heltid med småbarn. Jag tror jag ska omskola mig till ett yrke med mindre hem jobb för att palla med att jobba heltid. Då får jag dessutom vara student ett par år vilket blir härligt.
Magdalena03 skrev 2015-11-24 12:53:11 följande:
Men idag är ju barngrupperna för stora (?) och barnen blir trötta och stressade av långa dagar, sager experterna, dvs barnskötare och psykologen i klippet från TV4.
Vissa barn måste gå långa dagar, tex barn till ensamstående, speciellt om föräldern ovanpå en lång arbetsdag måste pendla. Håller med, svårt att lösa detta på annat sätt.
Men alla måste inte, skulle vi inte kunna återinföra att man får betala utifrån den tid man vistas på förskolan, då skulle de som måste vara där sent på dagarna få en lugnare och bättre miljö. Man skulle kunna ha kraftiga rabatter för ensamstående låginkomsttagare så att det inte slår mot de svagaste.
Dessutom tror jag att det är battre för de minsta barnen att vara i en mindre grupp hos en dagmamma. Förutom lägre ljudnivå, färre personer att relatera till och därmed lägre stressnivåer så minskar också barnens utsatthet för infektioner. I Danmark kan man få 14000 danska kronor per månad om man tar hand om två barn under 3 år, det kan vara ens egna, så har man tvillingar kan man ta hand om dem själv. Något för oss att ta efter.
Håller helt med om att dagmammor är guld för små barn. Däremot tycker jag i så fall att dagmamman ska vara anställd hos kommunen och ha detta som ett yrke med reglerad arbetstid, rätt till heltid och ett reglerat antal barn. Risken finns att det annars blir som med vårdnadsbidraget, en kvinnofälla.