• livetsmitt

    Årstaskolan, Novia engelska skolan, sjöviksskolan, vilken är bäst?

    Vår dotter ska börja skolan till hösten. Vi bor i Årsta i stockholm och har då förstås tänkt på Årstaskolan. Finns det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter av den skolan?

    Samtidigt är det osäkert om vi får plats i den skolan, då det är många barn i Årsta. Vi har varit på besök i Novia Engelska Skolan i Årstadal/Liljeholmen. Är det någon som har erfarenhet av den skoaln (den låg förut på Kungsholmen)?

    Vi funderar även på Sjöviksskolan. Vi har hört gott om den? Någon som vet något? Finns det barn från Årsta som går i den?

    Tacksam om någon kan höra av sig!

  • Svar på tråden Årstaskolan, Novia engelska skolan, sjöviksskolan, vilken är bäst?
  • BellaBoll77

    Hej! Hur gick det med ert skolval? Vilken skola blev det? Jag är nyfiken på information om Novia Engelska Skolan, vet du något om den?

  • Cam1989

    Hej,

    Har själv barn  Novia, och denna skola är absolut inte att rekommendera. Stor ruljans på personal och ingen struktur. Många barn byter ifrån Novia och det ska även vi. Mycket våld i skolan och en ledning som inte tar ansvar. Super tråkigt, men jag kan absolut inte rekommendera denna skola. Jag blev tillomed medlem i forumet för att kunna varna dig. Jag hoppas att det kommer går bra för er med skolvalet :) Lycka til :) 

  • TheWhistle
    Cam1989 skrev 2019-04-26 10:44:36 följande:

    Hej,

    Har själv barn  Novia, och denna skola är absolut inte att rekommendera. Stor ruljans på personal och ingen struktur. Många barn byter ifrån Novia och det ska även vi. Mycket våld i skolan och en ledning som inte tar ansvar. Super tråkigt, men jag kan absolut inte rekommendera denna skola. Jag blev tillomed medlem i forumet för att kunna varna dig. Jag hoppas att det kommer går bra för er med skolvalet :) Lycka til :) 


    Har en bekant som arbetar där och den verkar helt bedrövlig
  • Årstadal

    Tråden är gammal från 2015 men några kommentarer från 2019 så jag fyller på då vi ej är missnöjda med Novia utom tvärtom nöjda.

    Det bästa är nog att gå på öppet hus på samtliga skolor inför skolvalet.
    Alla skolor har för- och nackdelar och det beror mycket på vilken klass du hamnar i och vilken lärare samt vilka elever det är i klassen

    Sjöviksskolan är nybyggd och en F-9 skola som ska vara helt klar hösten 2020.
    Årstadalskolan är en F-6 skola

    Novia Engelska skolan är också F-9 men då den är nystartad finns 4 paralleller i förskoleklass tre paralleller i årskurs 1, 2 parallellklasser i årskurs 2 och 3 osv.
    Klasserna har max 22 barn de flesta har 20 eller färre. Totalt har skolan läsåret 2019/2020 ca 375 elever.

    Vi har barn på Novia Engelska Skolan och är mycket nöjda med skolan. Det är bra struktur, ambitiösa lärare och eleverna lär sig mycket. 

    Undervisningen sker på svenska men de har engelska varje dag vilket är mer än det är i kommunala skolan. De har också fokus på idrott och har idrott 2 dagar i veckan istället för riktlinjernas 1 dag i vecka. 

    På negativa sidan är att de ej har idrottssal endast ett rörelserum på skolan. Rörelserummet används av barnen i åk 1-3. Barnen i åk 4 och äldre har idrott i Liljeholmshallen. 

  • Elmsa

    Rekommenderar inte alls! min son går i 1 an. Vi är nöjd med läraren med lokalen är katastrof! 70 trappor att gå till klassrummet! 

Svar på tråden Årstaskolan, Novia engelska skolan, sjöviksskolan, vilken är bäst?