• Osäker jobbsökande

Vilket jobb är roligt?

Hej!

Jag är en tjej som närmare 30 och jag har arbetat i ledande positioner i servicebranschen, butiksansvarig, säljchef, arbetsledare på snabbmatsrestauranger och sånt de senaste 10 åren sedan studenten. Alltid arbetat heltid förutom i 2 år så jag läste en utbildning på högskola i ledarskap/ekonomi.

Nu har jag sagt upp mig, jag vill byta bana! Mitt enda "krav" är egentligen att jag vill sluta jobba helger och kunna ha ett "normalt liv" med relativt regelbundna arbetstider för att jag och min man ska kunna ha det så bra som möjligt! + att vi vill skaffa barn om några år och då vill vi gärna vara lediga på helgerna tillsammans. Lönen är väl mindre viktigt, prioriterar trivseln.

Men! Jag vet inte vad jag vill arbeta med! Vad finns det för roliga yrken?! Jag är ganska trött på serviceyrken där människor känner att det är okej att kasta skit på en från alla håll. Min man är otroligt brinnande för sitt jobb (IT-någonting) och jag är avundsjuk! Jag vill också brinna för något och jag har noll intressen, förutom att jag gillar att läsa och skriva, men det är inte direkt så att jag är kanonbra på det så att jag skriver en bok eller nåt! Vad jobbar ni med? Trivs ni? Vad finns det för för- och nackdelar med era yrken? Jag är egentligen inte jättesugen på att börja plugga igen, utan är en sån som jobbar mig upp i företaget. Jag är helt prestigelös, men jag vill utvecklas och tycka att arbetet är roligt! Så, hjälp, vad rekommenderar ni? :)

• Svar på tråden Vilket jobb är roligt?
  • Stårschan

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med en uthyrningsfirma typ Manpower (det finns många likartade), och berättar mer om dig själv. Vad du är bra på, vad du har gjort tidigare och vad du är på jakt efter. De kanske inte har något uppdrag åt dig på stört, men kan ta in dig i rullorna och kontakta dig om det dyker upp något som de tror att du passar för. Det är inte helt ovanligt att göra så. Det ligger ju i deras intresse att hitta rätt person till rätt plats, för om de är dåliga på att föreslå lämplig personal till sina kunder så tappar de ju kundernas förtroende. Har du tur kan ju hamna på ett bra företag där du trivs som fisken i vattnet, och förhoppningsvis får en fast anställning. Lycka till!

Som regel är det ju lättare att få ett nytt jobb om man redan har ett - på gott och ont.

• sportpappa

Systemutvecklare/programmerare. Fritt. Bra betalt. Kreativt. Kräver väldigt lite utrustning. En dator med uppkoppling så klarar man sig. Precis allt går att hitta och lära sig på nätet.
    Det finns mänger med olika områden att fördjupa sig inom. Det kan vara bra att begränsa sig lite i början eftersom det är så extremt brett.
    Webb är ofta det man börjar med för det är så väldigt enkelt, men går att göra hur avancerat som helst. Kunskap om webbprogrammering är idag ett måste inom all utveckling eftersom så gott som allt idag kör någon del online.
    Appar för mobiltelefoner är ett annat kul område.

Codecadamy är ett kul och lätt sätt att lära sig grundläggande programmering: www.codecademy.com

• Personlig Utveckling Nu

Att säga att ett särskilt jobb är roligt för dig är som att gissa vilken favoritfärg du har; det skiljer sig från person till person.

En av de ledande slutsatserna som forskare inom Positiv psykologi har dragit under de senaste åren är det att användandet av ens styrkor är kritiskt för att skapa en givande vardag - inte minst vad gäller ditt arbete.

Därmed skulle jag råda dig att klura ut vilka dessa är, t.ex. genom www.authentichappiness.com och/eller boken & testet Strengthsfinder, och försöka få ditt jobb att falla i linje med detta

PS. Ofta är det inte "jobben" i sig som är "roliga", utan snarare egenskaperna som jobben medför, vare sig det innebär att du får ökad kontroll över din tid, ökad påverkan på andra, etc.

Stort lycka till 8)

PersonligUtvecklingNu.se/passiv-inkomst - Eboken för dig som vill börja tjäna passiv inkomst och skapa ett liv på dina villkor.
  • ÄnnuEnStockholmare

De som jobbar på Dale Carnegie med presentationer verkar gilla sina jobb, borde passa in fint med din tidigare bakgrund (gissning).

Svar på tråden Vilket jobb är roligt?