• Anonym (ts)

När en kvinna blir våldtagen av en man som kvinnan känner.

Om en kvinna blir våldtagen av en man som kvinnan känner tycker ni då att det är rimligt att enbart fokusera på mannens skuld?

Eller är det rimligt att också fokusera på att uppmuntra kvinnan till att vara rädd om sig för att undvika att det händer igen?

• Svar på tråden När en kvinna blir våldtagen av en man som kvinnan känner.
  • Stårschan

Självklart är det helt och hållet mannens fel, men det är ändå rimligt att man som kvinna funderar över vad man kan göra för att undvika sånt i framtiden. På samma sätt som den som fått en cykel stulen förmodligen blir extra nojig på att lösa/gömma sin nästa cykel, trots att hela skulden för stölden ligger på cykeltjuven.

• Pentagram
    Stårschan skrev 2015-11-23 10:07:54 följande:

Självklart är det helt och hållet mannens fel, men det är ändå rimligt att man som kvinna funderar över vad man kan göra för att undvika sånt i framtiden. På samma sätt som den som fått en cykel stulen förmodligen blir extra nojig på att lösa/gömma sin nästa cykel, trots att hela skulden för stölden ligger på cykeltjuven.

Psykologiskt rimligt, ja, i den mån att det är tämligen självklart att vi, när vi råkat ut för något, börjar fundera på vad vi kunde gjort annorlunda. Dock, det finns inget säkert sätt att undvika att bli våldtagen...

Dessutom, om tjejerna alltid är extra vaksamma och försiktiga så blir de ju anklagade för att behandla alla killar som våldtäktsmän och straffas för DET istället.
  • Anonym (Ano)

Självklart är det enda rimliga att enbart fokusera på våldtäktsmannens skuld, då han är den enda som bär något ansvar.

• Anonym (äöå)
    Anonym (ts) skrev 2015-11-22 21:36:06 följande:
    Jag har en kvinnlig vän till mig som blev våldtagen av en manlig bekant till henne.

Nu i efterhand pratar hon ganska så ofta om vad hon bör tänka på i framtiden för att inte råka ut för detta igen.
    Det enda sättet för att undvika att bli våldtagen av en bekant som man litar på är att aldrig lita på bekanta och att aldrig aldrig befinna sig ensam med en bekant man litar på.
  • Anonym (Mitt fel?!)

Jag blev våldtagen av min dåvarande pojkvän/sambo när jag sov. Var det mitt fel bara för att vi var tillsammans?

För övrigt var han varken min pojkvän eller sambo efter det.

• Anonym (molle)

Jag tycker absolut att man då ska fokusera på mannens skuld.

• Haskel

Ja, det är våldtäktsmannens fel.

Men, hur många av er skulle ger er dotter följande råd: "Bry dig inte om att vara försiktig, då det är mannens fel om du blir våldtagen"???

INTE JAG, I ALLA FALL!

• Fiona M
    Haskel skrev 2015-11-23 22:29:20 följande:

Men, hur många av er skulle ger er dotter följande råd: "Bry dig inte om att vara försiktig, då det är mannens fel om du blir våldtagen"???

INTE JAG, I ALLA FALL!

pratar du med din son om att inte våldta, att inte utnyttja tjejer som är fulla eller sover, att få ett ja och vara säker på att hon vill?
  • Anonym (M)

INTE JAG, I ALLA FALL!

Hur många säger till sin dotter som känner skuld över en våldtäkt hon blivit utsatt för " i framtiden kan du tänka på att inte (insätt valfritt förslag) för att undvika att bli våldtagen igen"?

Ytterst få hoppas jag. Det är skillnad på att lära sina barn generellt säkerhetstänk och göra dem medvetna om faror som finns i samhället och att "uppmuntra en våldtagen kvinna att vara rädd om sig så att det inte händer igen".
  • Anonym (jj)

INTE JAG, I ALLA FALL!

Du menar inte "känner sig våldtagen" egentligen? Ovanligt att se dig beskriva att ett generellt våldtäktshot hänger över alla flickor/kvinnor.
  • josanders

Att det ens finns en debatt kring hurvida kvinnor ska skydda sig mot våldtäkt är absurt.

Det är aldrig aldrig aldrig någonsin offrets fel. Aldrig. Oavsett hur full, hur lättkläd personen är. Aldrig. En människa har ingen rätt att ta sig an din kropp om du inte är med på det.

Det är inte kvinnor som ska behöva skydda sig, det är män som måste sluta tro att de har rätt till en annans kropp. Punkt.

• Anonym (?)
    josanders skrev 2015-11-24 16:12:08 följande:
    Det är inte kvinnor som ska behöva skydda sig, det är män som måste sluta tro att de har rätt till en annans kropp. Punkt.
    Ja, men tills alla män insett detta så gör kvinnor trots allt bäst i att vara försiktiga i vissa situationer. Vill man inte det så är det ett eget val såklart, men det är trist att bli våldtagen trots att allt var mannens fel.
  • seriösanvändare

TS, jag tycker att det låter som att du blandar ihop skuld och riskbedömning. Även om jag går naken på stan och blir våldtagen, så är HELA skulden förövarens. Våldtäkt är inget som "bara händer." Förövaren VÄLJER att våldta.

Däremot har jag gjort en kass riskbedömning, likaså om jag frivilligt umgås med någon som jag vet är kapabel att våldta, eller medvetet umgås med grovt kriminella t ex.

Men någon "skuld" har jag fortfarande inte.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • seriösanvändare

Däremot ska kvinnor inte behöva begränsa sina liv för att slippa bli våldtagna.

Förhoppningsvis upplever man det inte som livsbegränsande att inte umgås med uppenbart olämpliga personer, supa sig redlös etc. Men man ska kunna lita på människor generellt.

Men som sagt, inget av detta handlar om skuld, mer om ansvar för den egna säkerheten.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (xyz)
    Anonym (ts) skrev 2015-11-22 21:36:06 följande:
    Jag har en kvinnlig vän till mig som blev våldtagen av en manlig bekant till henne.

Nu i efterhand pratar hon ganska så ofta om vad hon bör tänka på i framtiden för att inte råka ut för detta igen.
    Hon har inget som helst ansvar för det som hände, oavsett omständigheterna, och oavsett om hon visste om att han var farlig eller inte.

Som sagt, man VÄLJER att våldta.

Om det däremot var så att hon visste om att han var farlig, eller umgicks i olämpliga kretsar, eller drack sig redlöst berusad t ex, så kan man säga att hon visade dåligt omdöme. Då kan hon i så fall undvika det i framtiden. Men man kan tyvärr inte skydda sig från våldtäkt till 100 procent, och generellt ska man kunna lita på andra människor.
    Man kan heller inte förväntas vara tankeläsare. Så huruvida hon visade dåligt omdöme eller ej, beror helt på vem killen var och hur deras relation såg ut.
Svar på tråden När en kvinna blir våldtagen av en man som kvinnan känner.