• UlrikaLagunoff

Spyfobi som bara blir värre, vill inte ha barn på förskola

Hej! Jag tänkte skriva en tråd för att se om det är någon fler därute som har det som mig. För att göra en väldigt lång historia kort så drabbades jag av emetofobi (kräkfobi) när jag var ca 9 år. Sen dess har jag varit orimligt rädd för det, alltid hållt mig borta från situationer där magsjuka kan förekomma (buffèer etc) och på vinterhalvåret blir jag hysterisk med min handtvätt, mina händer ser ut som två sandpapper just nu med sprickor i fingrarna.

Saken är den att jag har ändå haft min fobi under kontroll, fram tills nu då min dotter började på förskolan i Augusti. Hon blir 2 år i Feb. Jag har ren och skär ångest varje söndag då jag vet att hon ska på förskolan på måndag och varje dag efter dagis går jag runt och mår jättedåligt och är rädd att hon ska börja spy. Jag mår rent ut sagt skit och känner mig väldigt deprimerad, känner ingen riktig glädje.. Har precis påbörjat ett heltidsjobb efter att ha varit mammaledig men jag överväger på riktigt att sluta jobba och vara hemma med min dotter, bara för att slippa magsjuka.. Mår så oerhört dåligt.

Idag när jag hämtade min dotter på så var det en unge som kräktes i närheten av henne och min panik steg. Nu sitter jag här hemma och gråter. Orkar snart inte mer. Vad ska jag göra? Har ätit antidepressiva och tycker inte att det har hjälpt..

Vet inte vad jag ska göra längre :(

• Svar på tråden Spyfobi som bara blir värre, vill inte ha barn på förskola
  • Dixie

har du sökt hjälp för detta!? kanske kbt hade fungerat?
    för även om du skulle undvika just dagis kan ju ditt barn bli magsjuk på andra ställen, så det känns ju inte som en rimlig lösning! 

• Anonym (Jag med!)

Hej, jag förstår precis hur du känner dig! Jag har haft kräkfobi så länge jag kan minnas och kan räkna på fingrarna hur många gånger jag kräkts under min uppväxt...

Det är en otroligt förlamande fobi och precis som du undviker jag vissa platser och tillfällen för att minimera risken att smittas eller ens se/höra någon kräkas!

Så fort nån i min närhet blir magsjuk så flyr jag med svansen mellan benen, antingen till ett annat rum eller ut ur hemmet.

Första gången min sambo blev sjuk satt jag på en lekplats en bit från lägenheten och storgrinade i ett par timmar, jag tyckte sååå synd om mig själv trots att det var han som var sjuk...

Just nu är jag gravid och oroar mig en del för hur jag ska hantera när vårat barn blir dåligt, dock har jag tack och lov en stöttande sambo som kan hoppa in ibland.

Jag har pratat med min psykolog och det finns behandling att få, tyvärr involverar den att bla att lyssna på när andra kräks och även se bilder mm vilket känns ganska läskigt. (Vet dock inte om alla ställen gör på det sättet, det var bara vad hon sa till mig) Men om du verkligen är motiverad och redo att komma över din fobi så tycker jag att du ska kontakta antingen vårdcentralen för en remiss eller en privat psykolog direkt.

Styrkekramar och lycka till!!

• Anonym (Man)

Få hjälp med KBT istället för att hålla på så här.

• Anonym (fd fobiker)

Hej! Vet hur förlamande denna fobin är då jag själv haft det hela mitt liv i stort sett. Har testat både KBT, hypnos, EMDR, samtalsterapi...you name it men inget har fungerat. Medicin är det enda jag inte testat. Men det jag kan tipsa om som hjälpt väldigt bra är en bok som heter Cure your emetephobia and Thrive skriven av Rob Kelly. Googla på nätet så finns det massor att läsa! Finns även en Facebook sida med support där.

Hoppas det kan hjälpa dig!

Svar på tråden Spyfobi som bara blir värre, vill inte ha barn på förskola