• Petraerika

Behöver hjälp av er andra med bonusar!

Hej alla föräldrar, styvföräldrar o allt vad vi kallas!

Lever med min sambo och vi båda är 35 år. Jag har 3 barn sedan ett tidigare lååångt förhållande och barnen där är mellan 6 och 15 år. 2 fina tjejer o 1 go pojk. Kan tillägga att pappan till dom endast vill ha med våran son att göra! Tjejerna har han knappt träffat el brytt sig om på över 2 år.

Min sambo har 4 barn sen förut med 3 olika kvinnor! Ja det är pinsamt att berätta men så är det. Och vi har tsm tvillingar på 18 månader, 2 helt underbara pojkar! Problemet nu och det har vart ett tag är hans barn sen förut o då speciellt dom 3 yngsta, jag känner att jag inte klarar att ha dom hos oss, jag blir allt mer grinig o känner att Nee fyy fan jag vill inte och jag orkar inte. Hela mitt liv har blivit till att anpassa, planera och att ställa upp. Min sambo tycker att jag ska ha hans barn fast han jobbar mm.

Tror att jag skämde bort honom lite i början o tog fruktansvärt mycket ansvar över hans barn, men sen tvillingarna kom har jag inte samma ork el lust att göra det mer! Att ha tvillingar och 2 barn till boende på heltid är ett tufft men super roligt livs uppdrag och jag älskar det men orken finns inte på samma sätt efter tvilling graviditet och jätte många vakna nätter!

Känner att jag vill lägga tiden på mina barn o mig själv, min son som bor hos sin far träffar jag varannan helg och det är super viktigt för mig.

Sambon jobbar mycket och träffar vissa,av sina barn 1 helg i månaden, en annan 1 vecka i månaden o på liv mer trots att han själv jobbar men då är ju jag hemma och då ska jag ta hans barn är hans inställning. Jag känner att jag vill inte mer, jag orkar inte och känner hur en depression närmar sig. Vi är mycket osams o jag är mycket ledsen o väldigt trött. Jag förstår att han vill ha umgänge med sina barn men tycker att han ska ta ett större ansvar. Jag har inte vart med och fixat dessa barn till världen!

O så ursäkta språket dom här förbannade exen man måste ha att göra med! Tycker att min sambo mesar med dom o vill inte bråka men mig går det bra att bråka på o göra ner o vara allmänt dum mot när jag säger nej jag vill inte denna helgen o dessutom jobbar du mm. Som nu över jul o nyår, då sitter exen o han o bestämmer datum mm som barnen ska vara här och jag skakar på huvudet o säger nej dom får hämta på nyårsdagen för du jobbar sen, men nej han går på exen för dom kan ju faktiskt vara bakfulla då.

Jaha?! Är det mitt problem?! När jag försöker prata med honom om detta o berätta att jag är helt slut o att jag vill ha det lugnare blir det ja men du valde mig o då ingår detta! Jag har inte begärt att han inte ska ha umgänge men att det kan dras ner lite o mer då när han inte jobbar vilket är nästan jämt.

Det har gått så långt att jag har ständig ångest o inte känner lika mycket för hans barn längre. Tycker mest att dom är jobbiga o dryga o att jag inte vill ha dom i mitt hem! Dom förstör mycket o river i rummet, sängar, sängkläder allt! Jag är väldigt pedant o vill ha det fint o min sambo delar inte min mening alls el förstår att jag blir ledsen o arg när det ständigt ska härjar här mm.

Vad ska man ta som bonus mamma? Hur mycket ansvar ska man ta? Kan man begära att umgänget minskar med någon dag el två för att jag ska må bättre och ha mer tid och ork för mina barn.

El ska jag bara ge upp detta och lämna honom och gå vidare med mitt liv o mina barn? Älskar honom mycket men känner att själva jag, den jag är är, är på väg bort och jag blir allt mer ledsen o arg!

Kram en ledsen o mycket trött mamma....

• Svar på tråden Behöver hjälp av er andra med bonusar!
  • Miss Skywalker

Varför tycker han att hans ex behov är viktigare än dina? Dom kanske är bakis men din trötthet skiter han i! Jag hade inte lyft ett finger för att ta hand om hans barn..

• Petraerika

Jag vet inte varför... Blir ju konflikter om man inte kan, jobbar el blir sjuk.

Vi har iaf pratat om det mycket nu och vi får se om vi kommer fram till något bra! Många är inblandade och det ska vara bra för alla!

D jag vet är att jag är väldigt trött och har tagit ut mig ordentlig! Vilket iofs är naturligt med en stor familj o annat i livet. Allt är ju inte en dans på rosor jämt!

Tack alla för era svar!

• Petraerika
    SupersurasunkSara skrev 2015-11-24 17:48:31 följande:

Jag föreslår att du helt enkelt säger:  Hädanefter så är mina barnfria helger just barnfria. Det innebär att dina barn inte kan komma hit då om inte du är hemma.

Det är inte diskutabelt på något vis. Om du inte respekterar detta så kommer jag se till att jag inte är hemma alls de helgerna. (Förhoppningsvis kan du ordna så du kan bo hos någon kompis eller ta in på hotell, spa, göra en kryssning, vad som helst så han förstår att du menar allvar)

Här hemma har vi, hade vi ska jag säga, så att när mina barn var hos sin pappa så hade vi aldrig hans barn heller. Vi bestämde så att det passade när vi diskuterade umgänge med hans barns mamma.

Om han sen fattar och lär sig respektera dina barnfria helger så kan du ju rucka lite på det om du vill. Fö anser jag att även om du har dina barn hemma så bör hans barn bara komma till er om han är hemma han med. Iaf om du själv känner att du inte vill ha ansvaret för hans barn också.

Det här reagerade jag på! Hur menar du att jag är egoistisk? Det är klart att han får göra det och det är ju det jag vill ha fram! Men då kanske barnen ska vara här då bara när han inte jobbar?!? Detta handlar om umgängesbarn, inte barn som bor här. Har man ett umgänge så ska man väl vara hemma då! Klart att jag ställer upp och hjälper till, har inte gjort annat! Men sen några månader tillbaka har jag tappat gnistan lite, är ständigt trött o mår allmänt tjyvens! Jag vill bara att han ska förstå det och ta mer ansvar själv och faktiskt kunna säga till sina x att nej umgänget denna månad blir lite mindre pga jobbar mm och inte tycka att ja men hon är ju hemma så det tar hon. O visst det kan jag om jag vill o orkar, men nu finns inte orken där och jag börjar känna mig helt slut! Vill bara bli sedd och inte bli tagen som den elaka styvmodern för det är jag inte!
  • Petraerika

Nej nu blev det fel person jag skulle citera! Förlåt Sara det var inte ditt inlägg mitt svar är riktat till! Utan det var nån som började sitt inlägg med där kom egoismen igen...

• Anonym (Också "bonus"mamma!)

Först och främst så tycker jag att det kan underlätta att göra en planering.. Inte att barnen ska flyga som vantar mellan hemmen.. Då är det lättare för dig att styra dina barnfria helger på barnens mamma. Om hon sedan jobbar då hon ska ha dom så är det hennes problem att lösa. Inte ditt.
    Och vill du ställa upp och hjälpa till någon gång så är det upp till dig.

Stå på dig!

• Sanaria

Har ni gemensam eller separat ekonomi?
    Om ni har gemensam: Kan det inte vara så att han tycker att han drar in cashen så ni kan leva gott och då tycker han att du kan ta hand om hans barn i gengäld eftersom du ändå är hemma. Det är ju nånstans förståeligt. Jag tror som många andra att det skulle bli bättre om du också börjar jobba, då har du en bra anledning att inte behöva ta hand om hans barn.

Om ni redan har separat ekonomi tycker jag att han beter sig fräckt och utnyttjar dig.

• Anonym (Bonusmamman)

Varför detta ifrågasättande mot TS! Barnen kommer på umgänge för att träffa sin pappa. Som det ser ut nu så verkar inte pappa bry sig utan jobbar istället. Men då kommer det vanliga att finns inte pappa där så ska " bonusmamman" finnas till hands för att hon vet vad hon gav sig in på när hon blev kär i en man med barn... Ja hon blev kär i en man med barn. Men det betyder inte att hon ska ta det fulla ansvaret. Han och alla hans ex till barnen ska ta ansvar för deras barn. TS har ansvar för sina och deras tvillingar. Och då menar jag föräldraansvar.

Förstår till fullo TS att du är helt slutkörd.
    Har själv tvillingar och bonusbarn samt ett eget barn sen tidigare. Tillsammans har jag och min man alltså twinsen gemensamt, han 2 sen tidigare och jag ett.
    Men skillnaden är att jag och min man tar hand om alla barnen tillsammans när de är här.
    Skulle min man t ex ha inbokat något på hans umgängeshelg med sina barn så antingen byter han helg med mamman om det går. Eller har respekten att fråga mig om det funkar att jag har ork att alla barnen själv.

Så TS, mitt råd till dig är att du säger till din sambo att finnas tillhands när hans barn kommer. För det är sin pappa de kommer till för umgänge.

• Anonym (flisan)
    SupersurasunkSara skrev 2015-11-24 17:48:31 följande:
    Jag föreslår att du helt enkelt säger:  Hädanefter så är mina barnfria helger just barnfria. Det innebär att dina barn inte kan komma hit då om inte du är hemma.
    Det är inte diskutabelt på något vis. Om du inte respekterar detta så kommer jag se till att jag inte är hemma alls de helgerna. (Förhoppningsvis kan du ordna så du kan bo hos någon kompis eller ta in på hotell, spa, göra en kryssning, vad som helst så han förstår att du menar allvar)

Här hemma har vi, hade vi ska jag säga, så att när mina barn var hos sin pappa så hade vi aldrig hans barn heller. Vi bestämde så att det passade när vi diskuterade umgänge med hans barns mamma.

Om han sen fattar och lär sig respektera dina barnfria helger så kan du ju rucka lite på det om du vill. Fö anser jag att även om du har dina barn hemma så bör hans barn bara komma till er om han är hemma han med. Iaf om du själv känner att du inte vill ha ansvaret för hans barn också.
    Ja, det är det jag måste säga.
    Men jag känner mig samtidigt så elak. Ska bonusen tillbringa helgen hos farmor och farfar eller kusinerna istället för hemma med mig?
    Bara för att jag ska få lugn och ro eller kunna träna. Ja ibland vill jag faktiskt precis det, jag har inte någon annan egentid.
    Jag vet inte när jag tog på mig att vara ständig "barnvakt" bara för att de arbetar som de gör.
    Det känns som att det är där problemet ligger, dom har valt arbeten som inte passar då man har små barn, om man inte vill ordna barnvakt.
    Jag skulle aldrig skaffa ett jobb som innebär att jag är borta i veckorna, så att min sambo ensam måste ta hand om mina barn...
    Jag har ju försökt säga ifrån, men det hjälpte inte länge.
  • Anonym (Nej)

Ring till mammorna och säg att du inte orkar längre vara barnvakt.Du har rätt att tänka på dig själv och dina barn.

• Anonym (Nej!!!)
    Anonym (Nej) skrev 2015-11-26 09:56:58 följande:

Ring till mammorna och säg att du inte orkar längre vara barnvakt.Du har rätt att tänka på dig själv och dina barn.

Det tycker jag verkligen inte att TS ska göra. Dels för att det inte är mammornas fel men också för att det kan falla ut negativt för TS, där hon kan komma att betraktas som den elaka.

Hade mitt barns bonusmamma ringt upp mig och sagt att hon inte orkade vara barnvakt till mitt barn hade jag blivit jävligt irriterad, det är liksom inte min sak hur mitt barns pappa löser sin vecka. Kan han inte ta hand om barnet då så är det upp till honom att fixa barnvakt. I mitt fall är dock detta inget problem eftersom både pappan och bonusmamman är vettiga människor och frågar barnets pappa mig om jag har möjlighet att ta barnet på hans vecka när han har något inbokat gör jag det gärna om jag kan och vice versa, men det är fortfarande hans ansvar när han har barnet.

Nej TS ska ta detta direkt med sin man och kräva att han tar sitt ansvar för barnen när de är på umgänge. Vägrar han så tycker jag att TS ska fundera på om detta är en relation hon vill stanna i.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (flisan) skrev 2015-11-26 09:17:33 följande:
    Ja, det är det jag måste säga.
    Men jag känner mig samtidigt så elak. Ska bonusen tillbringa helgen hos farmor och farfar eller kusinerna istället för hemma med mig?
    Bara för att jag ska få lugn och ro eller kunna träna. Ja ibland vill jag faktiskt precis det, jag har inte någon annan egentid.
    Jag vet inte när jag tog på mig att vara ständig "barnvakt" bara för att de arbetar som de gör.
    Det känns som att det är där problemet ligger, dom har valt arbeten som inte passar då man har små barn, om man inte vill ordna barnvakt.
    Jag skulle aldrig skaffa ett jobb som innebär att jag är borta i veckorna, så att min sambo ensam måste ta hand om mina barn...
    Jag har ju försökt säga ifrån, men det hjälpte inte länge.
    Du är inte elak! Inte på något vis! De som är elaka är pappan och mamman rent krasst, som inte vill vara med sitt barn. Om vi nu ska hårddra det. Ja, de kan vara hos sina kusiner eller farmor om mamman och pappan hellre jobbar. Du har blivit kär i en man med barn och din skyldighet då är att uppföra dig trevligt mot dessa barn och det uppfyller du ju Du har ingen som helst skyldighet att någonsin passa dem för att din sambo jobbar.

Att så många ändå gör det för att familjelivet ska flyta på är en sak, men då bör det ju handla om barn som bor varannan vecka och att den man bor med råkar ha något särskilt just en barnvecka. Eller att den man bor med tränar någon timme varje vecka och man då tycker att det är ok att ta hand om dennes barn under tiden.

Det är så vansinnigt många kvinnor som känner sig elaka för att de inte vill ditt eller datt, hur många män tror du känner så? Ta bara din sambo, han lider ju inte av att han väljer sitt jobb före sitt eget älskade barn eller hur?
  • Anonym (flisan)
    SupersurasunkSara skrev 2015-11-26 11:08:42 följande:
    Du är inte elak! Inte på något vis! De som är elaka är pappan och mamman rent krasst, som inte vill vara med sitt barn. Om vi nu ska hårddra det. Ja, de kan vara hos sina kusiner eller farmor om mamman och pappan hellre jobbar. Du har blivit kär i en man med barn och din skyldighet då är att uppföra dig trevligt mot dessa barn och det uppfyller du ju Du har ingen som helst skyldighet att någonsin passa dem för att din sambo jobbar.

Att så många ändå gör det för att familjelivet ska flyta på är en sak, men då bör det ju handla om barn som bor varannan vecka och att den man bor med råkar ha något särskilt just en barnvecka. Eller att den man bor med tränar någon timme varje vecka och man då tycker att det är ok att ta hand om dennes barn under tiden.

Det är så vansinnigt många kvinnor som känner sig elaka för att de inte vill ditt eller datt, hur många män tror du känner så? Ta bara din sambo, han lider ju inte av att han väljer sitt jobb före sitt eget älskade barn eller hur?
    Ja jag håller med, inga problem när det är något speciellt som händer, om man ska bort under sin "barnvecka".
    Hon bor oss oss ungefär 70% av tiden, en stor del av den tiden jobbar sambon så hon är hemma med mig på kvällar och morgnar. Är de andra barnen också hemma så är det helt ok. Men när pojkarna är hos sin pappa, det är då det blir jobbigt. Värst av allt är att dom inte ens frågar mig.
    Om en vecka och även helgen efter det inträffar det igen, både sambon och hans ex arbetar. Det är ingen som har berättat det för mig utan det har jag själv räknat utefter deras schema. Jag måste ta upp det i förväg, säga att jag planerat något annat och fråga hur dom tänkt lösa det.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (flisan) skrev 2015-11-26 11:19:39 följande:
    Ja jag håller med, inga problem när det är något speciellt som händer, om man ska bort under sin "barnvecka".
    Hon bor oss oss ungefär 70% av tiden, en stor del av den tiden jobbar sambon så hon är hemma med mig på kvällar och morgnar. Är de andra barnen också hemma så är det helt ok. Men när pojkarna är hos sin pappa, det är då det blir jobbigt. Värst av allt är att dom inte ens frågar mig.
    Om en vecka och även helgen efter det inträffar det igen, både sambon och hans ex arbetar. Det är ingen som har berättat det för mig utan det har jag själv räknat utefter deras schema. Jag måste ta upp det i förväg, säga att jag planerat något annat och fråga hur dom tänkt lösa det.
    Bra! Du kan ju bara säga: Åh just det, nästa helg ska jag .... Men du ska ju ändå jobba så det gör ju inget att jag inte är hemma då. Om han säger att men bonus ska ju vara här då så kan du bara replikera att jaha ingen har sagt något om det, så jag har bokat in eget, du får lösa det på annat vis då. Och förresten, alla gånger jag inte har mina barn, då kommer jag göra egna saker hädanefter för det behöver jag så räkna inte med att kunna jobba om ditt barn ska vara här då. Du får se över ditt schema och samordna det med mamman. Jag lämnar dig ett schema på de helger jag är upptagen, så du vet i förväg.
  • Anonym (flisan)

[quote=76047994][quote-nick]SupersurasunkSara skrev 2015-11-26 11:31:35 följande:[/quote-nick]Bra! Du kan ju bara säga: Åh just det, nästa helg ska jag .... Men du ska ju ändå jobba så det gör ju inget att jag inte är hemma då. Om han säger att men bonus ska ju vara här då så kan du bara replikera att jaha ingen har sagt något om det, så jag har bokat in eget, du får lösa det på annat vis då. Och förresten, alla gånger jag inte har mina barn, då kommer jag göra egna saker hädanefter för det behöver jag så räkna inte med att kunna jobba om ditt barn ska vara här då. Du får se över ditt schema och samordna det med mamman. Jag lämnar dig ett schema på de helger jag är upptagen, så du vet i förväg. [/Quote

Precis, tack! Eftersom ingen sagt något så har jag ju all rätt att planera in egna saker.

Svar på tråden Behöver hjälp av er andra med bonusar!