• En del av oss

Någon som nyligen gjort FVP på CFM Huddinge/Solna

Någon som har lust att besvara några frågor som själv gjort FVP på CFM i Huddinge eller Solna?

Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
  • Svar på tråden Någon som nyligen gjort FVP på CFM Huddinge/Solna
  • Therese78

Hej, jag gjorde fvp för cirka en månad sedan på KS Huddinge, kanske kan jag svara?

• En del av oss

[quote=76053460][quote-nick]Therese78 skrev 2015-11-27 20:19:10 följande:[/quote-nick]

Hej, jag gjorde fvp för cirka en månad sedan på KS Huddinge, kanske kan jag svara?

[/

Tack vad fint att du svarade

Fick du göra den korta eller den långa analysen? Har för mig att jag läst att man får välja men enl läkaren som skrev remissen är det inte så längre.

Gör det ont? Hur lång är egentligen nålen och hur mådde du efteråt? Det står att man kan få som mensliknande värk efteråt och att man ska det lugnt, men vad är lugnt? Jag har ett BM besök senare samma dag som FVP görs bör jag avboka det och ligga kvar hemma och vila istället?

• Therese78

Hej, känns inte som man fick välja analys. Läkaren sa att vi utöver den korta vanliga analysen rekommenderades en array-analys, pga den hyggligt höga risksiffra vi fått vid kub-undersökningen. Array motsvarar inte den långa analysen du läst om, det verkar vara en nyare typ av analys man börjat använda istället. Vi valde att ta de analyser som erbjöds. Vi gjorde provet en måndag och blev uppringda fredag lunch med ett lugnande besked på första analysen. Array-svaret dröjde tre veckor till, det tog ovanligt lång tid för labbet att odla. Det beskedet var också bra. Vi skulle också göra ett utvidgat ultraljud men efter alla prover såg läkaren inget behov.

Jag tittade inte på nålen utan på ultraljudsskärmen. Det gjorde inte ont, lite märklig känsla när nålen gått igenom hinnorna dock, då höll jag andan lite. Mycket trevlig personal.

Min sambo körde hem mig och jag höll mig på soffan till kvällningen. Dagen efter lämnade jag barn på dagis och jobbade som vanligt, försökte kanske tänka på att inte lyfta så mycket. Max några minuters lätt, lätt mensvärk provdagen. Jag kände mig inte så orolig för missfallsrisken, värst var att vänta på svar, det var stressande att inte veta om man i värsta fall får avbryta. Försök sysselsätt er med annat under väntetiden!

Du kan säkert besöka bm samma dag men ärligt talat hade jag nog valt att omboka till en något senare tid.

Just det, könet får man veta på köpet, om man vill. Provsvaret redovisas förutom via telefon även på nätet (om du har bank-id). En knapp visar kön om man väljer att trycka på den. Jag kunde inte låta bli att kolla, efter det positiva beskedet.

Lycka till!

• En del av oss

[quote=76055469][quote-nick]Therese78 skrev 2015-11-28 12:41:11 följande:[/quote-nick]

Hej, känns inte som man fick välja analys. Läkaren sa att vi utöver den korta vanliga analysen rekommenderades en array-analys, pga den hyggligt höga risksiffra vi fått vid kub-undersökningen. Array motsvarar inte den långa analysen du läst om, det verkar vara en nyare typ av analys man börjat använda istället. Vi valde att ta de analyser som erbjöds. Vi gjorde provet en måndag och blev uppringda fredag lunch med ett lugnande besked på första analysen. Array-svaret dröjde tre veckor till, det tog ovanligt lång tid för labbet att odla. Det beskedet var också bra. Vi skulle också göra ett utvidgat ultraljud men efter alla prover såg läkaren inget behov.

Jag tittade inte på nålen utan på ultraljudsskärmen. Det gjorde inte ont, lite märklig känsla när nålen gått igenom hinnorna dock, då höll jag andan lite. Mycket trevlig personal.

Min sambo körde hem mig och jag höll mig på soffan till kvällningen. Dagen efter lämnade jag barn på dagis och jobbade som vanligt, försökte kanske tänka på att inte lyfta så mycket. Max några minuters lätt, lätt mensvärk provdagen. Jag kände mig inte så orolig för missfallsrisken, värst var att vänta på svar, det var stressande att inte veta om man i värsta fall får avbryta. Försök sysselsätt er med annat under väntetiden!

Du kan säkert besöka bm samma dag men ärligt talat hade jag nog valt att omboka till en något senare tid.

Just det, könet får man veta på köpet, om man vill. Provsvaret redovisas förutom via telefon även på nätet (om du har bank-id). En knapp visar kön om man väljer att trycka på den. Jag kunde inte låta bli att kolla, efter det positiva beskedet.

Lycka till!

[/

Det verkar som du gjorde den långa eftersom den fullständiga analysen tar 3 veckor att få svar på. Jag går direkt på FVP pga min ålder, 41 år och vi fick bara veta att den långa görs bara om man misstanke eller fött barn eller har nån avvikelse i familjen. Vi kommer bara kolla trisomi 13 18, 21 och könskromosomer. Och svar tar 1 vecka sa mvc läkaren. Vi har tid på morgonen kl 9 den 14 januari.

Jag kommer nog som dig bara kolla på skärmen och sedan åka hem. Är ju sjukskriven så har inget jobb att tänka på iaf och träna kommer jag inte våga göra den närmsta veckan.

Avbokar nog bm besöket den dagen och vilar istället.

Könet vore kul att få veta. Har tyvärr inget bank id så det får jag skaffa innan i så fall.

Ringer dom alltid oavsett svar? Jag gör provet på en torsdag så jag får ju vänta över en hel helg. Usch vet inte hur jag ska sysselsätta mig under den veckan. Skönt att det är trevlig personal där och att allt var bra med er bebis. Vilken vecka är du i nu? Har du gjort något nytt UL efter FVP?

• Therese78

Dom ringer så fort de själva får svar från labbet, spelar ingen roll om det är ett bra besked eller ej. En barnmorska ringde med våra svar och sa att de var normala. Jag förmodar att det är en läkare som ringer om det är tråkigt besked. På telefon fick vi välja om vi också ville få ett brevsvar.

Vi är i vecka 19+6 idag. Fick andra analyssvaret i måndags och hade tid för RUL innan dess, förra veckan. RUL gick bra.

Jag är 37 och väntar tredje barnet. Skulle vi mot förmodan bli gravida en fjärde gång skulle jag också gå direkt på fvp, pga högre ålder och för att slippa ett kub-resultat som bara oroar, detta trots missfallsrisken (som vårdpersonalen inte verkar vara oroade av för övrigt).

• En del av oss

[quote=76055753][quote-nick]Therese78 skrev 2015-11-28 14:20:55 följande:[/quote-nick]

Dom ringer så fort de själva får svar från labbet, spelar ingen roll om det är ett bra besked eller ej. En barnmorska ringde med våra svar och sa att de var normala. Jag förmodar att det är en läkare som ringer om det är tråkigt besked. På telefon fick vi välja om vi också ville få ett brevsvar.

Vi är i vecka 19+6 idag. Fick andra analyssvaret i måndags och hade tid för RUL innan dess, förra veckan. RUL gick bra.

Jag är 37 och väntar tredje barnet. Skulle vi mot förmodan bli gravida en fjärde gång skulle jag också gå direkt på fvp, pga högre ålder och för att slippa ett kub-resultat som bara oroar, detta trots missfallsrisken (som vårdpersonalen inte verkar vara oroade av för övrigt).

[/

Gud vad skönt det måste kännas för er.

Tydligen så är det gamla siffror att det är 0,5-1% risk för missfall. Har hittat info om att det är 1 risk på 800-1000 och jag har inte hittat eller läst om någon som fått MF av FVP. FVP är säkrare än MKP eftersom FVP görs senare i graviditeten än MKP. Jag är inte så orolig för MF pga provtagningen utan mer för prov

• En del av oss

Utan mer för provsvaret.

Svar på tråden Någon som nyligen gjort FVP på CFM Huddinge/Solna