• ryken

Vad anser ni föräldrar är normalt för internetanvändande?

Har en 11 årig tjej som håller på och går mig på nerverna, sitter hemma hela tiden framför surfplattan så fort hon får chansen, tränar 3 dagar i veckan. Övrig tid bara sitter med surfplattan tills klockan 21.00 sen gör hon sig kvällsklar och lägger sig. Hennes mor bryr sig egentligen inte överhuvudtaget om hon bara sitter på rummet från att hon kommer hem från skolan tills att hon lägger sig. Jag har försökt att tidsbegränsa men blir överkörd av båda. Sonen på 8 kan lika väl även sitta efter skolans Slut tills det är kvällsdags. Mån-söndag.Helgerna sitter dom också mest hela tiden med surfplattorna.

• Svar på tråden Vad anser ni föräldrar är normalt för internetanvändande?
  • ryken

Vad jag egentligen efterfrågar är hur mkt tid ger ni era barn att sitta med surfplattor, telefoner och vad anser ni är rimlig tid för 6,8 samt 11 åring?

• Eleonor01

Min 4,5 åring får 1-2 h per dag. Absolut inte mer!! Det finns så mycket annat de kan göra. Självklart är det stor skillnad på åldrarna mellan våra barn men fantasin måste de använda. Å kroppen måste de röra. Tycker absolut att ni ska begränsa det ordentligt. Känns spm om mamman e lite lat å tycker det är lättast när de klarar sig själva.

Jag röstar på dig :)

• blomman 2

Min dotter är 8 år och hon använder IT under väldigt olika tidsintervaller. För det mesta använder hon den som en radio. Hon sätter på en spellista eller ett favoritprogram och leker eller pysslar samtidigt,hon är otroligt kreativ! Skulle hon däremot sitta stilla och bara titta takt upp och ner i skärmen så skulle jag reagera. Det gäller att hitta en relativ balans. Skulle min dotter ha en väldigt aktiv fritid så skulle jag se IT som ett sätt att koppla av. Men inom vissa ramar. Skulle IT på något sätt ta över och gå överstyr så skulle jag sätta andra gränser.

Svar på tråden Vad anser ni föräldrar är normalt för internetanvändande?