• Anonym (Daisy)

Amning eller flaskmatning - en viktig samhällsfråga eller skit samma?

Få saker verkar röra upp lika mycket känslor som när någon säger sig inte vilja eller kunna amma. Varje dag nås vi av de mest gräsliga nyheter om terror, krig, miljökatastrofer och barn som far illa, men ändå är det som får människor att reagera starkast när en så kallad kändis går ut och pratar om att hon inte tänker amma kommande barn.

Jag följer debatten som uppstod när Camilla Läckberg sa att hon inte tänkte amma det kommande barnet, och det är påfallande ofta som de mest rabiata är medelålders män, tätt följt av veganska hemmamammor av den sjalande sorten som ser hennes val att inte amma som ett påhopp på sin egen livsstil, men även för andra verkar detta vara en nagel i ögat-

Kan någon förklara för mig varför det här upprör så många, och varför så många tror sig ha rätt att peka finger åt någon annan på grund av hur de ger sina barn näring? Varför har vi inte kommit längre än så här i vår civiliserade del av världen?

• Svar på tråden Amning eller flaskmatning - en viktig samhällsfråga eller skit samma?
  • Anonym (D)

En del tror sig veta att det ena är bättre än det andra.

Alla gör som dom vill.

• Anonym (S)

I Sverige är amning inte en viktig samhällsfråga. Ungarna överlever ändå.

I utvecklingsländerna är det annorlunda.

• Anonym (Sara)

Det är precis samma "naturliga" kvinnor som anser att man inte förtjänar sitt barn om man valde att föda det genom kejsarsnitt.

• Anonym (D)
    Anonym (S) skrev 2015-11-27 18:39:30 följande:

I Sverige är amning inte en viktig samhällsfråga. Ungarna överlever ändå.

I utvecklingsländerna är det annorlunda.

Exakt !
  • Anonym (flaskmatar)

Förstår faktiskt inte heller hur det kan uppröra så mycket. Jag ville inte amma, alltså gjorde jag inte det. Jag lägger dock ingen värdering i det. Vill du amma, gör det. Vill du flaska, gör det.

Det påverkar ingen annan hur jag gör med mitt barn. Lika lite som det påverkar mig vad en främling har för tapeter hemma liksom.

• Kim Possible

Ja du, jag vet inte varför detta rör upp så många känslor, men som anonym ovan skriver är det ju liknande när det kommer till förlossningssätt.

När det gäller män så tror jag att det provocerar en del av konservativ sort att kvinnor bestämmer själva över sin kropp(jmf debatten om abort exvis). Det blir något djupt hotfullt för dessa män att kvinnor har rätt till sin kropp och inte bara finns för att tillfredsställa män och barn, det blir liksom mer påtagligt att även kvinnor är människor, individer, och inte bara barnbehållare, mjölkmaskiner, hushållerskor och sexdockor som enbart är till för andra.

När det gäller de kvinnor som är mest rabiata över detta vete fan. Till viss del kan det nog vara som du säger, men jag tror en stor bidragande orsak är hur kvinnor uppfostras att tro, tycka och tänka. Man _ska_ liksom som kvinna vilja vara en Märta Martyr som finns till enbart för barn och man (mäns) skull. Svårt att bryta tabun och normer, se bara på hur de som väljer att börja jobba innan barnet är ett år blir behandlade , av andra kvinnor, och ja... se på hur en mamma döms ut direkt som i det här fallet bara för att hon inte följer normen om "hur man SKA göra". Jävligt trist, men det är inte alla som orkar, kan eller vill normbryta eller uppmuntra sånt. De flesta är rädda och vill passa in i normen, tyvärr.

• Kim Possible

Märklig grej på Twitter btw; någon tog att amning måste predikas pga miljöskäl. Lol, ja vad drar man inte till med när andra argument tryter?

• Rani

Jag håller med Kim ovan. Jag tror också att det sprida mycket myter om amningen fantastisk het, lyssnar man på dem så skyddar amning mot ALLT. Läser man på upptäcker man dock att så inte är fallet.

Jag har dock viss förståelse för att bvc måste propagera för amning eftersom det är idiotsäkert, blandningen och mängden kan inte bli del vilket det kan med ersättning.

• Rani

Men nej...det finns MYCKET viktigare saker här i världen.

• Anonym (Daisy)

Var är alla amningshetsare plötsligt, fredagsmyser de med en slurk bröstmjölk eller har de det snärjigt att hinna med både anonyma hatmejl till CLoch skriva i alla kommentarsfält? Amning brukar annars vara helig även här och ses som den viktigaste grundstenen i moderskapet. 

• Anonym (Sara)
    Anonym (Daisy) skrev 2015-11-27 21:33:04 följande:

Var är alla amningshetsare plötsligt, fredagsmyser de med en slurk bröstmjölk eller har de det snärjigt att hinna med både anonyma hatmejl till CLoch skriva i alla kommentarsfält? Amning brukar annars vara helig även här och ses som den viktigaste grundstenen i moderskapet. 

Undrar jag också. Så jag tar nog också kväll och hoppas att det händer något imorgon ;)
  • Ego Lovers

Jag tycker det är en ickefråga och förfasas över kvinnor behov av att moralisera över andra kvinnor när de blivit mamma.

• Zuzanne

Jag tycker det är förkastligt att inte vilja ge sina barn bästa möjliga förutsättningar i livet pga egoistiska skäl. Amning är bättre för barnet, ersättning är bra att ta till om amning inte fungerar, men inte mer än så. Ersättning innehåller varken de nyttiga fetterna bröstmjölken innehåller, eller oxytocin, eller mammans antikroppar som ökar barnets immunförsvar. Så ersättning är helt enkelt sämre. Varför vill en inte göra det bästa för sitt barn? Det är märkligt tycker jag. Skaffa inga barn om du inte är villig att sätta dem främst.

• Rani
    Zuzanne skrev 2015-11-27 23:52:22 följande:

Jag tycker det är förkastligt att inte vilja ge sina barn bästa möjliga förutsättningar i livet pga egoistiska skäl. Amning är bättre för barnet, ersättning är bra att ta till om amning inte fungerar, men inte mer än så. Ersättning innehåller varken de nyttiga fetterna bröstmjölken innehåller, eller oxytocin, eller mammans antikroppar som ökar barnets immunförsvar. Så ersättning är helt enkelt sämre. Varför vill en inte göra det bästa för sitt barn? Det är märkligt tycker jag. Skaffa inga barn om du inte är villig att sätta dem främst.

Hehe, nej. Skaffa inte barn om du inte tänker ge det fisk 2 gör i veckan, en hel ekologisk kost, se till att det motionerar varannan dag, lyssnar på klassisk musik, aldrig äter transfetter eller socker....eller vänta...gäller sitt resonemang bara bebisar?
  • Rani
    Rani skrev 2015-11-28 00:04:49 följande:

Hehe, nej. Skaffa inte barn om du inte tänker ge det fisk 2 gör i veckan, en hel ekologisk kost, se till att det motionerar varannan dag, lyssnar på klassisk musik, aldrig äter transfetter eller socker....eller vänta...gäller sitt resonemang bara bebisar?

Inte äter charkuterier, inte för mycket salt, inga konstiga e-nummer eller tillsatser, alltid följer tallriksmodellen....thé lust görs ön and on. Gör du inte detta borde du inte skaffat barn!
  • Kim Possible
    Rani skrev 2015-11-28 00:06:49 följande:

Inte äter charkuterier, inte för mycket salt, inga konstiga e-nummer eller tillsatser, alltid följer tallriksmodellen....thé lust görs ön and on. Gör du inte detta borde du inte skaffat barn!

...inte använder engångsblöjor, våtservetter, engångspappersservetter, torkar sig med textilier där bak efter att ha kissat/bajsat, köper enbart beggade kläder och saker (fast inget som är för traditionellt enligt könsroller, det könsrollstypiska behåller jag för mig själv doh...), helst väver tyger själv av saker plockade från naturen, aldrig någonsin äter själv eller serverar till andra något animaliskt, miljöförstörande eller samhällsfarligt, typ friterad potatis. Ja, osv osv, etc etc. ????
  • Anonym (Mjo)

Oxytocin kan frigöras på annat sätt än just amning. Och antikroppar har barnet fått i sig redan!
  • TRImmortal

Jag slutade amma min son efter två veckor. Inte för att jag nödvändigtvis ville utan för att han inte fick i sig tillräckligt och att hålla på och pumpa och plåga mig själv när han var så mycket mer nöjd med ersättning såg jag ingen som helst logik i.

Jag måste ändå säga att jag inte fått en enda negativ kommentar om mitt val att sluta amma helt. Kanske umgås jag med toleranta och öppensinnade människor eller så har jag bara haft tur. Det jag kan störa mig på däremot är frågor som "ammar du fortfarande?", "hur går det med amningen?". Jag misstänker att frågorna ställs med all välmening men för mig är det väldigt privata frågor. Precis som "När kommer nästa barn då?". Varför envisas så väldigt många människor med att lägga sig andras livsbeslut?

Samtidigt syns en ny trend, främst bland kvinnor, att lyfta varandra och hylla varandras beslut mer öppet än tidigare. Kvinnor är/har generellt varit väldigt hårda och dömande mot varandra i alla tider, något som jag tror håller på att ändras. Så, kanske är det umgängeskretsen som avgör hur kritiserad man blir i sina val?!

Intressant är också att många som kritiserar kvinnor som inte ammar sina barn är kvinnor som själva inte har barn, eller som ts skrev, män.

• Anonym (S)

Och du tänker så i exakt varje sak som rör barnet?

Eller är det bara när det gäller amning som man ska välja (vad du tycker) det bästa för barnet?

Svar på tråden Amning eller flaskmatning - en viktig samhällsfråga eller skit samma?