Med vår son kommer vi väldigt långt genom att i förebyggande syfte förbereda och i efterhand avleda.
När julpyntet satt uppe i morse så for han ut i vardagsrummet och nästan kastade sig över grejerna. Vi var beredda och fångade helt enkelt in honom och sedan gick vi runt och tittade och pratade om allt. Precis som någon annan här skrev, så var vi noga med att visa och bekräfta allt det som han tyckte var fint. "Ja, visst är det en fin ljusstake och den ska stå där i fönstret. Vet du, om du drar där i sladden så ramlar ljusstaken ner och går sönder."
Ungen älskar allt som är klotformat och blänker, så några julgranskulor som jag hade hängt upp visste vi att han skulle vilja ha direkt. Där var vi helt enkelt beredda och gav honom en egen julgranskula och så var den saken ur världen. Så kan man ju förstås inte göra alltid och då är det bara att avleda, avleda och återigen avleda.
Vår son vill gärna snurra på vreden till spisen. Den är inte barnsäkrad så vi har fått hjärtat i halsgropen några gånger, men det löser sig oftast genom att vara förberedd. Så fort han går fram till spisen så säger vi nej och tar bort honom, tar ut honom ur köket och ser till att han har något annat att leka med. Om det inte är möjligt så får man plocka fram något annat som han kan sysselsätta sig med under tiden man lagar mat, vattnar blommorna eller vad man nu gör i köket. En smörkniv och en champinjon kommer man ganska långt med medan man lagar mat, t.ex.
Jag har upptäckt att de tillfällen då min son rör saker omkring sig upprepade gånger utan att lyssna när man säger nej, så gör han det egentligen bara av tre anledningar: att han är nyfiken på något nytt och vi inte har haft tid att visa och berätta, att han är uttråkad, eller för att han härmar oss föräldrar. Om man tänker så, så är det också lättare att hitta en lösning i varje enskild situation.