• Anonym (Oj)

Är namnet Benjamin white trash enligt dig?

Kommentera inte att jag använder ordet white trash och att det är såå fel, det är inte direkt jag som kommit på det, utan undrar bara vad just ni tycker då white trash används flitigt om en del namn.

Hursomhelst, anser ni att namnet Benjamin är "white trash"?
    Är mest nyfiken. 

• Svar på tråden Är namnet Benjamin white trash enligt dig?
  • flygrl
    Melinoe skrev 2015-11-29 12:47:52 följande:

Uttrycket wt är bara löjligt, namnge barnet vad du tycker är fint

+1
  • Gina43
    Anonym (Oj) skrev 2015-11-29 14:39:09 följande:

Är inte direkt heller "wt" egentligen då jag inte är vit utan kommer från Mellanöstern, och wt används ju främst på vita.

Men menade mer ifall namnet har en wt-stämpel enligt folk, måste ju inte innebära per automatik att föräldrarna är wt för det. :)

Själv blir man ju lite orolig med tanke på att så många namn fått den stämpeln. 

Egentligen bör det ju inte spela någon roll... men ja.

Det stämmer att ursprunget för begreppet WT är kopplat till vit underklass (jfr s k trailer park trash), främst boende i USA, men idag kan nog begreppet som sådant inte anses vara så mycket kopplat till vita (alltså etnicitet). Det är mer en benämning för gränslös smaklöshet i kombination med låg klass snarare än etnisk tillhörighet? Sedan har det tyvärr blivit ett ord som används lite hur som helst och ganska ofta idag - tråkigt eftersom uttrycket är så nedlåtande.

Jag håller med de andra i tråden: gamla bibliska och/eller klassiska namn kan inte vara WT.

Nej, föräldrarna måste inte vara WT för att de ger sina barn namn som andra förknippar med WT.
  • Gina43
    Anonym (Bibliskt) skrev 2015-11-29 03:08:42 följande:

För min del har det en stark biblisk anknytning. Det finns många fina bibliska namn som jag personligen hade valt bort eftersom jag gått ur kyrkan och är ateist.

Om du tycker om namnet (jag tycker att det är fint, men det spelar ingen roll egentligen) så ska du strunta helt i vad andra möjligen kan tycka om det.

Det går väl bra att döpa sina barn till bibliska namn även om man är ateist? Namngivningen i sig är ju inte nödvändigtvis ett religiöst uttryck idag? Det kanske var så förr, men det var mycket länge sedan?
  • Eva Fa

Dopet är en kristen handling, du döps till Kristus. Namngivning är ett relativt nytt påfund för att ha en cermoni men inte blanda in Gud.

• Gina43
    Eva Fa skrev 2015-11-30 18:07:56 följande:

Dopet är en kristen handling, du döps till Kristus. Namngivning är ett relativt nytt påfund för att ha en cermoni men inte blanda in Gud.

Psst, jag använde ordet namngivning ovan, men det var inte kontexten ceremonier som diskuterades.
  • Eva Fa

Nej, det förstod jag att det inte var, men man bör ju tänka efter hur man uttrycker sej, det är inte samma sak.

• Gina43
    Eva Fa skrev 2015-11-30 20:13:24 följande:

Nej, det förstod jag att det inte var, men man bör ju tänka efter hur man uttrycker sej, det är inte samma sak.

Ge sitt barn ett namn, döpa sitt barn eller namnge sitt barn är tre olika sätt i allmänt vedertaget språkbruk för att uttrycka samma sak. Och här var det ingen som diskuterade ceremonier.

Okej fröken ordmärkare. Jag kan skriva om mitt inlägg:

"Det går väl bra att ge sina barn bibliska namn även om man är ateist? Att ge sitt barn ett namn är ju i sig inte nödvändigtvis ett religiöst uttryck idag? Det kanske var så förr, men det var mycket länge sedan?"

Suck.
  • Anonym (Bibliskt)
    Gina43 skrev 2015-11-30 17:20:43 följande:
    Det går väl bra att döpa sina barn till bibliska namn även om man är ateist? Namngivningen i sig är ju inte nödvändigtvis ett religiöst uttryck idag? Det kanske var så förr, men det var mycket länge sedan?
    Jo, absolut. Det är mest något jag har funderat på. Om jag skulle vara okej med det. Jag hade inte velat att den första reaktionen man får på namnet är att det är bibliskt. "Tyvärr" finns det väldigt många fina namn som är just det :P
  • fluu

Absolut inte. Det är ett klassiskt och bibliskt namn.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • DenNamnbitne

I svenska sammanhang tycker jag nog att det gränsar till att vara det. Vill inte vara den men... 

Men som andra skriver är det ju ett gammalt namn så man får nog inte skit för det direkt, men det associerar ju varken till folkligt svenskt eller sekelskifteskulturellt. Ett gränsfall. 

Svar på tråden Är namnet Benjamin white trash enligt dig?