• Jue
    Äldre 29 Nov 12:58
    7866 visningar
    4 svar
    4
    7866

    Vad kan man ha i ett 54l?

    Hejsan. Jag har ett 54-liter stort (litet) akvarium och undrar vad jag kan få plats med i ett sådant? Vattenlevande djur tänker jag är sköldpaddor, axolotl, snäckor och fisk. Vad mer? Dock vet jag inte vilken storlek de olika djuren borde ha. Sköldpaddor antar jag inte skulle få plats och trivas i ett 54l, fast jag vet ju inte om det finns någon liten art som skulle trivas. 

    Hur som helst, någon som vet något man skulle kunna ha i ett sådant akvarium? Sötvatten är det.

  • Svar på tråden Vad kan man ha i ett 54l?
  • Jue
    Äldre 29 Nov 13:27
    #1

    Även sett att man kan ha grodor (klogroda/dvärgklogroda). Däremot så läste jag att hanarna tjuter på våren, så undrar om man kan ha två+ honor istället?

  • Äldre 28 Dec 14:11
    #2

    Hej,

    I ett så pass litet akvarium skulle jag nog stoppa i ett mindre(!) stim tetror eller platy.

    Om du absolut ska ha något annat än fisk är klogrodor ett bra alternativ. Hanarna kvackar lite men det är ingenting som stör. Du kan absolut ha enbart honor tillsammans.

  • Äldre 28 Aug 14:37
    #3

    Jag skulle köra på någon mindre stim-fisk typ tetror tex neontetror. Kanske nån kopparbarn och mal. Ju mindre akvarium desto svårare att hålla rent och snyggt så skaffa gärna malar som städar glaset mycket. Annars fungerar räkor bra oxå, lättskötta. 

    Lycka till!

  • Anonym (Rune)
    Äldre 28 Aug 15:13
    #4

    Har man så litet akvarium så räcker det med att ha guppy. De finns numera i många färger och långa "stjärtar". Aldrig grodor i så litet akvarium. Mina grodor blev jättestora och dom behöver utrymme. Platy är rätt så små oxå. Zebrafisk oxå. Tänk bara på att du har några av samma. De lever i Stim och vill inte va själva.

Svar på tråden Vad kan man ha i ett 54l?