• Anonym (oks)

snabb hjälp tack, kan man ringa till en telefon inställd på flygsäkert läge?

Hitta en mobil, hittegodsinlämningen är stängd för dagen så den kommer övernatta hos mig. Tänkte att ägaren kanske försöker ringa, men såg nyss ett litet flygplan uppe i hörnet på mobilskärmen vilket jag antar betyder flygsäkert läge...

Kan man ringa till en telefon som är på flygsäkert läge? 

Kanske rätt meningslöst att fråga, men jag tycker det är obehagligt att ha nån annans telefon här, om ingen kan ringa till den så behöver jag iaf inte sitta på nålar, men det hade ju vart bra om ägaren kunde ringa ... vill bli av med den så fort som möjligt.

• Svar på tråden snabb hjälp tack, kan man ringa till en telefon inställd på flygsäkert läge?
  • flygrl

Det finns faktiskt en grej till du kan göra fast den e låst. Om det inte e en för gammal iPhone kan du dra skärmen åt höger, klicka "nödsituation" nere till vänster och sen "medicinskt ID" nere till vänster på skärmen du kommer till. I medicinskt ID kan man lagra info om man typ har sjukdomar eller tar mediciner. Man kan dessutom lägga in ICE nummer dvs nummer till närmaste anhörig i fall räddningspersonal hittar en och behöver kontakta nära anhörig. Ring dom numren om det finns såna så kan ju dom ta de vidare sen.

Du kan alltså nå medicinskt ID fast mobilen e låst.

Har själv en iPhone med sånt inlagt. :)

Det e också möjligt ägaren använder Hitta min iPhone och då kan fjärr spela upp ljud på den (bra om man letar mobilen på nära håll) och se på karta vart den finns.

• Anonym (oks)

Hade varit suveränt om det hade gått, jag kan dra upp, ner och från vänster till höger. Det finns en knapp för "Nödsamtal", men jag kommer bara till en knappsats, alltså inga inlagda nummer. 

Jag tror det är en äldre telefon, den verkar ju fungera fint men den är mindre än de modeller man ser nu för tiden.

• Anonym (sandra)

Du skulle ju kunna skriva en lapp " Hej jag har hittat din telefon. Ring mig på xxx" och knäppa kort på den med den upphittade telefonen, går att göra från låst läge, vissa har ju så att det automatiskt uppdateras på datorn från telefonen har jag sett. 

Det kan ju vara värt att testa då du har möjlighet att ringa upp personen i fråga om den ringer till din telefon istället för den låsta:)

• Anonym (sandra)
    Anonym (oks) skrev 2015-12-01 19:21:18 följande:

Hade varit suveränt om det hade gått, jag kan dra upp, ner och från vänster till höger. Det finns en knapp för "Nödsamtal", men jag kommer bara till en knappsats, alltså inga inlagda nummer. 

Jag tror det är en äldre telefon, den verkar ju fungera fint men den är mindre än de modeller man ser nu för tiden.

Du ser inget längst ner i vänstra hörnet alltså? Röd text?
  • Anonym (oks)
    Anonym (sandra) skrev 2015-12-01 20:30:28 följande:
    Du ser inget längst ner i vänstra hörnet alltså? Röd text?
    Nej, inget sånt, tyvärr.

Jag vet inte om jag vill krångla med kort och sånt, känns inte som att det skulle göra så stor skillnad vid det här laget. Det börjar bli sent och jag kommer lämna över den till polisen imorgon bitti. De kan ju svara ifall någon får för sig att ringa efter det, eller de kanske kan komma förbi pinkoden? Känns ju som att det egentligen borde vara lätt att hitta ägaren, men jag vet inte hur poliser arbetar med mobiltelefoner.

Jag kommer ha den bredvid mig ifall den ringer, men annars tror jag att jag låter den vara nu.
  • flygrl
    Anonym (oks) skrev 2015-12-01 19:21:18 följande:

Knappen" för medicinskt ID är röd som sandra skrev och ligger alltså nedanför knappsatsen du nämnde och till vänster.

Men ok det e väl en lite äldre mobil då. Typ en 4:a eller 4s låter det som. Jag fick medicinskt ID funktionen med min nuvarande 5s.
    Anonym (oks) skrev 2015-12-01 20:36:32 följande:

Nej, inget sånt, tyvärr.

Jag vet inte om jag vill krångla med kort och sånt, känns inte som att det skulle göra så stor skillnad vid det här laget. Det börjar bli sent och jag kommer lämna över den till polisen imorgon bitti. De kan ju svara ifall någon får för sig att ringa efter det, eller de kanske kan komma förbi pinkoden? Känns ju som att det egentligen borde vara lätt att hitta ägaren, men jag vet inte hur poliser arbetar med mobiltelefoner.

Jag kommer ha den bredvid mig ifall den ringer, men annars tror jag att jag låter den vara nu.

Ta det lugnt. Du har ju gjort de du kunnat.
    Anonym (sandra) skrev 2015-12-01 20:29:50 följande:

Du skulle ju kunna skriva en lapp " Hej jag har hittat din telefon. Ring mig på xxx" och knäppa kort på den med den upphittade telefonen, går att göra från låst läge, vissa har ju så att det automatiskt uppdateras på datorn från telefonen har jag sett. 

Det kan ju vara värt att testa då du har möjlighet att ringa upp personen i fråga om den ringer till din telefon istället för den låsta:)

Smart tänkt! Ska själv lägga de på minnet. ;)
  • Anonym (oks)

Så, den är inlämnad till polisen nu. Ingen ringde, men tack ändå för hjälpen :)

• flygrl

Jag tror nog ägaren kommer få tillbaka sin telefon till slut. Tack vare att du e en hederlig människa.

• Anonym (oks)
    flygrl skrev 2015-12-02 19:55:15 följande:
    Jag tror nog ägaren kommer få tillbaka sin telefon till slut. Tack vare att du e en hederlig människa. smile1.gif
    Förhoppningsvis hittar polisen ägaren eller att ägaren kollar hos polisen.

De tog min adress och mitt mobilnummer, är det bara någon rutin eller kommer de kontakta mig och säga ifall ägaren får tillbaka sin mobil? Jag ville inte ha någon hittelön, så det känns ju inte som att de behöver göra det, men det hade varit trevligt att få veta :)
  • flygrl
    Anonym (oks) skrev 2015-12-02 20:02:16 följande:

Förhoppningsvis hittar polisen ägaren eller att ägaren kollar hos polisen.

De tog min adress och mitt mobilnummer, är det bara någon rutin eller kommer de kontakta mig och säga ifall ägaren får tillbaka sin mobil? Jag ville inte ha någon hittelön, så det känns ju inte som att de behöver göra det, men det hade varit trevligt att få veta :)

Vet inte om dom meddelar dig att ägaren fått telefonen. Visst vore det trevligt veta. Du kan väl uppdatera tråden isf?!

Däremot e det väl så att om inte ägaren hittats efter en tid (typ halvår eller om det e längre?) så tillfaller hittegodset den som hittat det. Spännande.
  • Anonym (oks)
    flygrl skrev 2015-12-02 21:58:36 följande:
    Vet inte om dom meddelar dig att ägaren fått telefonen. Visst vore det trevligt veta. Du kan väl uppdatera tråden isf?!
    Däremot e det väl så att om inte ägaren hittats efter en tid (typ halvår eller om det e längre?) så tillfaller hittegodset den som hittat det. Spännande. smile5.gif
    Ägaren var och hämtade telefonen hos polisen idag, vet om det eftersom ägaren ringde och tackade :)

Väldigt trevligt att veta att den kom hem!
Svar på tråden snabb hjälp tack, kan man ringa till en telefon inställd på flygsäkert läge?