• Ebbagr

Hundmöten och andra hundar.

Hejsan! Okej det är såhär. Jag har en finsk lapphundstik på snart 8 månader. Hon är hur duktig som helst och världens snällaste. Hon vill ingen något illa utan hon ser alla som sina kompisar som man ska hälsa och leka med. När tex min kompis kommer hem till mig med sin hund så blir hon otroligt stressad, eller ja exalterad, hon är på och hon total nonchalerar allt och alla när det är en hund i närheten. Det är svårt att få henne att sitta still för direkt när den andra hunden rör sig vill hon springa fram. 
    När jag möter främmande hundar på promenader skäller hon ibland, hon står ofta på två ben och vill fram, hon bli så himla exalterad. Jag vet inte vad jag ska göra när hon ser en annan hund ute, jag försöker schya, få kontakt, stanna men hon total ignorerar och vill endast fram till den där hunden. 

Har någon tips på vad jag kan göra?

• Svar på tråden Hundmöten och andra hundar.
  • Dexter dot com

Att som ägare ska konkurrera ut andra hundar kräver ju att du är en resurs för din hund och det roligaste som finns.  En hund gör ju det den tjänar på och så du måste alltså motivera din hund till att den tjänar på att hålla kontakten med dig genom kontaktövningar, roliga träningsmoment, belöningar i form av lek/leksaker, gotte tex.  Hur rolig är du i din hunds ögon? Nån som är hård och korrigerar är ju tex ingen rolig människa i hundens ögon som den med glädje väljer före hundar.

Om din hund blir så exalterad och stressad av din kompis hund ska ni nog kanske ta en paus i att umgås eller inte släppa ihop hundarna utan bara gå lugna promenader ihop där du har en chans att träna. Har du inte läst om Skvallerträning är det en fantastisk metod som fungerar väldigt bra.

• Ebbagr
    Dexter dot com skrev 2015-12-02 05:11:46 följande:

Att som ägare ska konkurrera ut andra hundar kräver ju att du är en resurs för din hund och det roligaste som finns.  En hund gör ju det den tjänar på och så du måste alltså motivera din hund till att den tjänar på att hålla kontakten med dig genom kontaktövningar, roliga träningsmoment, belöningar i form av lek/leksaker, gotte tex.  Hur rolig är du i din hunds ögon? Nån som är hård och korrigerar är ju tex ingen rolig människa i hundens ögon som den med glädje väljer före hundar.

Om din hund blir så exalterad och stressad av din kompis hund ska ni nog kanske ta en paus i att umgås eller inte släppa ihop hundarna utan bara gå lugna promenader ihop där du har en chans att träna. Har du inte läst om Skvallerträning är det en fantastisk metod som fungerar väldigt bra.

Jo det har jag läst och jag har alltid med godis på promenader men ofta är hon inte alls intresserad av godis utan hon är så fokuserad på denna hund.

Men om jag tar en paus ifrån att umgås känns de som hon endast kommer bli ännu mer stressad om de går en längre tid än att det blir en vana om du förstår vad jag menar, vi brukar ofta när vi går släppa lös hundarna. ska läsa på om skvallerträning
  • Aniiee

Faktiskt så är mitt tips här: Skvallerträning, skvallerträning, skvallerträning.  Så läs på om det!

Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Dexter dot com
    Ebbagr skrev 2015-12-03 15:09:34 följande:
    Jo det har jag läst och jag har alltid med godis på promenader men ofta är hon inte alls intresserad av godis utan hon är så fokuserad på denna hund.

Men om jag tar en paus ifrån att umgås känns de som hon endast kommer bli ännu mer stressad om de går en längre tid än att det blir en vana om du förstår vad jag menar, vi brukar ofta när vi går släppa lös hundarna. ska läsa på om skvallerträning
    Att leka med andra hundar kan vara otroligt stressande och binjurarna går på högvarv och vissa hundar får man helt enkelt aktivera själv med avstressande övningar tex spår . Är hon nu helt fokuserad på andra hundar så får du lära henne att man helt enkelt inte leker/hälsar på andra hundar utan det är du som står för aktivering och lek.

Hur aktiverar du henne idag?
  • Meeela

Harsjävl en lapphund med samma problem, vi har inte lyckats få bukt på det, men han har inga problem att slappna av. Det är bara precis i mötena som han blir lite galen. Vi spårar med honom, det är en jätterolig aktivitet.

• Ebbagr
    Dexter dot com skrev 2015-12-04 05:32:56 följande:
    Att leka med andra hundar kan vara otroligt stressande och binjurarna går på högvarv och vissa hundar får man helt enkelt aktivera själv med avstressande övningar tex spår . Är hon nu helt fokuserad på andra hundar så får du lära henne att man helt enkelt inte leker/hälsar på andra hundar utan det är du som står för aktivering och lek.

Hur aktiverar du henne idag?
    Men min kompis brukar komma hem till mig med hennes hund och det busar inte så mycket inne då hennes hund lärt sig att man är lugnare inomhus så då får dem busa lite sen får dem ligga ner osv, så jag brukar träna att hon är lugn när det är andra hundar omkring. och när vi möter andra hundar ute så säger jag åt henne och hon får inte träffa mötet.

Eftersom hon är 8 månader så har jag inte börjat springa, skidra, cykla med henne men vi går på långpromenader, åker ut till skogen, åker till en rink och busar med andra hundar eller tränar,tränar inomhus, och så vidare! Spår har jag velat testa men inte riktigt kommit till skott.
  • Ebbagr
    Meeela skrev 2015-12-05 00:48:46 följande:

Harsjävl en lapphund med samma problem, vi har inte lyckats få bukt på det, men han har inga problem att slappna av. Det är bara precis i mötena som han blir lite galen. Vi spårar med honom, det är en jätterolig aktivitet.

Har tänkt på att pröva på spår faktiskt, verkar väldigt kul :)
Svar på tråden Hundmöten och andra hundar.