• Tihi

Hur tillagar jag denna rätt med mozzarella?

Åt en vansinnigt god pastarätt där såsen vad jag kunde räkna ut bara bestod av krossade tomater med mozzarellabollar och lite kryddor. Jag har aldrig tillagat mozzarellabollar och undrar hur man gör? Skäms Hur skulle ni tillaga pastasåsen jag beskriver?

• Svar på tråden Hur tillagar jag denna rätt med mozzarella?
  • Tihi
    Aniiee skrev 2015-12-01 21:53:01 följande:
    Tomatkross som man tillagar och använder som sås till pasta = tomatsås när det är färdigt. 

Så, ja, bara krossade tomater (eller passerade, om du vill), kryddor och mozzarella.
    Hahaha, då fattar jag.
  • Aniiee
    Tihi skrev 2015-12-01 22:15:52 följande:

Ungefär hur länge ska man koka mozzarellan?

I en sån sås, i princip inte alls. Vänd ner den när du ska lägga upp maten på tallriken.
    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Tihi
    Aniiee skrev 2015-12-01 22:21:46 följande:
    I en sån sås, i princip inte alls. Vänd ner den när du ska lägga upp maten på tallriken.
    All right. Då får den ligga där i någon minut högst för att få upp lite värme och bli mjuk bara?
  • Aniiee
    Tihi skrev 2015-12-01 22:24:22 följande:
    All right. Då får den ligga där i någon minut högst för att få upp lite värme och bli mjuk bara?
    Låter vetigt =)
    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • BuoBä
    Tihi skrev 2015-12-01 22:24:22 följande:

Japp, det var det jag menade. Ner med den, rör om och ta sen kastrullen av plattan och servera.

/Superamatören, i jämförelse med Aniiee.
  • BuoBä

En burk/tetra krossade eller passerade tomater (brukar väl vara ca 400-500 gram) blir minst 2 portioner. Kan räcka till 4 också, det beror på hur mycket sås man gillar att ha på sin pasta.

• Tihi

Ni skojade inte när ni sa att mozzarellan ska i vid servering först. Den smälte ju på en minut ungefär. Det var jag inte beredd på.

Nästa gång vill jag nog göra rätten med färska tomater istället men hur gör jag då med tomaterna så att den blir såsig och inte torr?

• BuoBä

Häll på lite vatten och koka så att tomaterna mosar sig. Vill du ha hela tomatbitar i kan du spara några och ta i dem mot slutet.

• Tihi
    BuoBä skrev 2015-12-03 00:20:53 följande:
    Häll på lite vatten och koka så att tomaterna mosar sig. Vill du ha hela tomatbitar i kan du spara några och ta i dem mot slutet.
    Ahaaa, är det så man gör? Bara så att jag får ett hum om relationen tomater och vatten så undrar jag hur mycket vatten jag ska koka till 6 ganska stora tomater? Bara på ett ungefär för jag har ingen aning. Tack för att ni hjälper mig förresten.
  • Aniiee
    Tihi skrev 2015-12-03 15:01:12 följande:
    Ahaaa, är det så man gör? Bara så att jag får ett hum om relationen tomater och vatten så undrar jag hur mycket vatten jag ska koka till 6 ganska stora tomater? Bara på ett ungefär för jag har ingen aning. Tack för att ni hjälper mig förresten.
    Stoppa tomaterna i en ganska tight kastrull och häll på vatten så de når upp på halva tomaterna, ungefär. 
  • Tihi
    Aniiee skrev 2015-12-03 15:26:44 följande:
    Stoppa tomaterna i en ganska tight kastrull och häll på vatten så de når upp på halva tomaterna, ungefär. 
    Perfekt. Tack!
Svar på tråden Hur tillagar jag denna rätt med mozzarella?