• Anonym (Bloggare)

Hur tolkar du reklammärkningar på bloggar?

Blogginlägg som är sponsrade av företag eller där bloggaren har fått betalt måste märkas enligt marknadsföringslagen. Det ska även vara tydligt att banners och länkar  (som bloggaren får något för att lägga upp) är reklam.

Bloggare använder ofta olika uttryck när dom märker bloggarna och jag är lite nyfiken över hur läsare tolkar dom. Dvs, om det låter som att det bara är bloggarens egna åsikt utan någon inblandning av företaget, om det är skrivet på uppdrag av företaget, om det är företaget som skrivit inlägget/gjort bilden osv. 

Hur tolkar du inlägg som är märkta med:

1. "Annons"2. "Reklam"
    3. "Sponsrat"
    4. "I samarbete med ... "

• Svar på tråden Hur tolkar du reklammärkningar på bloggar?
  • Voluptuous Shalimar

Tror inte att jag hittills läst ett enda blogginlägg där jag inte noterat att det är sponsrat/i samarbete med... innan jag läst klart hela inlägget och sett att det står uttryckligen. Så jag tolkar/tänker nog inget mer än jag redan tänkt innan.

• Anonym (Bloggare)
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-12-02 13:54:11 följande:
    Tror inte att jag hittills läst ett enda blogginlägg där jag inte noterat att det är sponsrat/i samarbete med... innan jag läst klart hela inlägget och sett att det står uttryckligen. Så jag tolkar/tänker nog inget mer än jag redan tänkt innan.
    Okej, så för dig spelar det ingen roll om inlägget är märkt med "Annons" eller "I samarbete med... "? Du förväntar dig samma sak av själva inlägget?
Svar på tråden Hur tolkar du reklammärkningar på bloggar?