• jordgubbskräm85

hur ska jag göra??

Hej allihoppa!

Jag är gravid i v26.arbetar heltid(08-16.30) och har ett jobb var jag står på en och samma plats hela dagen.har dessutom en pojk på 2,5 år hemma.
    började få sammandragningar för två veckor sedan och de var inte alls besvärliga,men i måndags har jag haft sammandragningar nästan hela dagen som var så starka att jag var tvungen att luta mig mot bordet och andas igenom dom.
    det gjorde inte ont men det var verkligen jobbigt.ringde till barnmorskan och hon sa att jag ska ta två Alvedon och vila.vilade i 3-4 timmar när jag kom hem innan dom började släppa.efteråt hade jag smärta "under" magen (precis vid kejsarsnittsärret).
    ska göra en cervixmättning nästa torsdag.
    fick råd av barnmorskan att jag ska vila mer och försöka gå ner i arbetstid och se om det hjälper,för i nuläge har jag verkligen ingen tid att vila.kroppen börja säga ifrån.

nu till själva problemet,får inte tag på läkaren som kan hjälpa mig med sjukskrivning.första tiden som jag kan få är runt jul,och det löser inte mitt nuvarande problem.hur ska jag göra? är väldig tacksam för alla förslag

• Svar på tråden hur ska jag göra??
  • Fjäril kär

boka en läkartid och ta den tiden du får, under tiden får du kanske prata med din arbetsgivare och helt enkelt sjukskriva dig på eget bevåg fram tills dess du får läkartid. 

har du förbrukat all semester? kan du ta semster och kombinera med sjukdagar osv så du hankar dig fram tills du får läkartid?  

• Cyanea

Det låter besvärligt det här :( 

Du kan ju sjukskriva dig på eget bevåg i 10 dagar, efter det behöver du intyg. Intyget kan dessutom dateras till före besöket, så du kan alltså vara hemma i några dagar utan giltig sjukskrivning för att vid läkarbesöket få den giltig. Så har jag fått göra när jag hade lunginflammation och vårdcentralen inte hade tid att skriva ett läkarintyg när gamla sjuskrivningen gick ut. 

Lycka till!! 

• jordgubbskräm85

Har försökt ringa till vårdcentralen igen.fick prata med någon annan denna gång.var nästan gråtfärdig.men fick en tid på tisdag!!!så jag är jätteglad,lite mindre orolig i varje fall.vilka upplevelser har ni av FK angående sjukskrivning pga sammandragningar?

• Cyanea

Jag har inte blivit sjukskriven på grund av just det, men av andra anledningar (bl.a. illamående och kräkningar i början av graviditeten). 

Min erfarenhet är att FK i princip godkänner vad som helst. Godkänner de inte brukar det bero på läkarintyget, så egentligen är det läkarintyget du ska "oroa dig för". Ett välformulerat läkarintyg ifrågasätts i regel inte av FK. 

Det du ska se till är att läkaren är noga med att skriva varför du inte kan jobba. Hen ska skriva vilka vanliga sysslor du gör och förklara på ett tydligt sätt varför du inte kan göra det i dagsläget. Så var inte rädd för att granska intyget noga och komma med önskemål om det inte formuleras som du tycker. 

Lycka till :) 

• Anonym (H)

Graviditet ses som en del av den vanliga livsprocessen och det är endast allvarliga tillstånd som påverkar din arbetsförmåga som FK ersätter. Det kan röra sig om överdrivet illamående, foglossning som gör att du inte kan gå (om du har ett fysiskt arbete) och påverkan kroppsligt som innebär hotande förtidsbörd.

De första 14 dagarna är det din arbetsgivare som hanterar din sjukskrivning och betalar ut sjuklön. I detta läge brukar man inte behöva ett läkarintyg alls.

Därefter behöver du dock läkarintyg som du skickar in till FK. FK går dock på mer än läkarintyg. Det ska i första hand finnas stöd i socialstyrelsens beslutsstöd för sjukskrivningen. Deltidssjukskrivning motiveras i första hand för sammandragningar om det inte påverkar cervix. På det bör du ha ett stressigt jobb som är fysiskt ansträngande. Det ska alltså inte gå att arbeta för att få ersättning från FK. Men det är ju en sammanvägd bedömning.

Svar på tråden hur ska jag göra??