• Amorella

HJÄLP! Ni som har en Braun ThermoScan Örontermometer!

Vi köpte en Braun ThermoScan Örontermometer i somras när vi var på semester. Efrtersom vi var på resande fot slängde vi förpackningen och lade bruksanvisningen "någonstans" i bagaget... Ingen av oss har någon aning om var den tog vägen... Behöver därför lite hjälp av er som behärskar denna termometer!

Nu är nämligen vår baby sjuk och vi tar tempen på henne med örontermometern (som dumt nog är DEN ENDA termometer vi äger...). Det blir dock väldigt olika temp (det kan skilja en hel grad) beroende på i vilket öra man tar och beroende på om jag eller sambon tar. Jag antar att vi håller den i fel vinkel på något sätt? Nu får vi göra ett flertal mätningar och sedan utgår vi från den högsta tempen (kombinerat med hennes allmäntillstånd), men jag vill ju att termometern ska funka perfekt!

Kan någon förklarar för mig vad vi gör för fel och hur örontemometern funkar! Jag letade på webben men jag hittade ingen bruksanvisning där...

• Svar på tråden HJÄLP! Ni som har en Braun ThermoScan Örontermometer!
  • jojjo113

Man ska alltid ta i samma öra för det första. Sen ska man ta tempen flera dagar när barnet är friskt för att veta vad just det barnets temperatur är... Det är svårt att veta exakt hur mycket feber ert barn har om ni inte gjort det innan..

Men ta ifrån samma öra, mät några gånger nu för att få en medeltemperatur som ungefär är likadan och sedan får ni utgå ifrån den när ni mäter igen om någon timme och imorgon..

• uniMog

1. man ska alltid ta minst 3 ggr i samma öra för att vara säker på att man gör rätt
    2. man ska ta ibland när barnet är friskt för att veta normaltempen
    3. det är viktigt att dra ut örat så att man kommer in ordentligt.

Viktigt att prova och prova och prova tills man är säker på att man gör rätt.

// Pejgan

• kaksmulan
    Håller med de ovanstående helt fullt och fast men vill gärna tillägga: 
    Tänk på att en sådan termometer aldrig kan mäta högre temperatur än vad den är! Det kan mycket lätt skilja en grad mellan de olika öronen.På riktigt små bebisar är det jättesvårt att mäta tempen så införskaffa en rektal termometer MEN mät med även den när barnet är friskt för att få veta vilken normaltemperatur den också visar.
    Lycka till!
    Felix ♥ och Ellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Amorella

Okej! Tack!

Hur är det med det där lilla plastfiltret? Ska jag byta det varje gång, även om jag tar typ tre ggr på raken?

Hm, sedan där där med samma öra... Igår kväll hade hon 39.5 grader i ena örat och "bara" 38.6 grader i det andra. Så då spelar det ju roll vilket öra man tar i. Fast det kanske var just att det blev fel vinkel i det ena örat, för hon hade helt klart MYCKET hög feber. Nu är det mer gränsfall, så då ska jag testa lite när hon vaknar. Eftersom hon är magsjuk och förlorar mycket vätska, ska vi ge Alvedon så fort hon har över 38.5 grader. Om jag fattar kaksmulan rätt så är det den högsta temperaturen som är mest rätt (om den inte kan visa för högt)?

Och ja, en vanlig termometer ska också inhandlas imorgon!

• kaksmulan

Jo! Det kan spela roll vilket öra. Ta aldrig i det öra som barnet har sovit på för där kan temperaturen vara högre än i resten av kroppen.

Den där plasthylsan ska egentligen bytas mellan varje tagning, men vi använder den flera gånger och byter när vi ser att den ser använd ut eller är smutsig (öronvax) eller så.

• peppigapia

vi har en oxå...dom e värdelösa, man får som sagt utgå från den högsta tempen o sedan lägga till en o en halv.köp en vanlig hedlig stjärttermometer!

• kaksmulan
    peppigapia skrev 2006-02-26 13:31:32 följande:
    vi har en oxå...dom e värdelösa, man får som sagt utgå från den högsta tempen o sedan lägga till en o en halv.köp en vanlig hedlig stjärttermometer!
    Ja, men det gör ju ingenting att du måste lägga på! Kolla bara vad barnet har i normaltemp och så går ni efter det...
  • uniMog

Säger tvärtom, rumptermometrar är värdelösa. Vad spelar det för roll om de mäter exakt när barnen inte går med på att ta tempen i rumpan?? Och skulle vi lägga på en och en halv på örontempen skull vi alla ha konstant feber...

// Pejgan

• dison

Jag är också tveksam till örontermometrarna, de flesta människor har vax som sitter ivägen och hindrar strålen från att läsa av rätt. Just till bebisar ger det en vägledning om temperaturen, men när barnet blir lite större kan man ofta ta tempen i munnen, tar c:a 30 sek med elektisk termometer.

• f0lkis

ville veta något om örontermometer, om jag velat veta något om sjärttermometer hade jag väl sökt på det

Svar på tråden HJÄLP! Ni som har en Braun ThermoScan Örontermometer!