• lindajhlala25

Förlossningsdepression

Hej vet inte vilket forum jag skulle lägga detta i!

Men Gud vad hemskt det är att må så här! Jag fick reda på att jag har förlossningsdepression i förrgår och fått en tid hos psykologen på onsdag nästa vecka! Kommer gråta och gråta! Grät när jag bokade tiden. Gråter mycket :(. Jag mår så dåligt att jag inte har någon matlust mår illa hela tiden tills Nin sambo kommer hem på kvällen å då blir jag skit hungrig! Antagligen för att då kan jag slappna av lite. Jag får som panik/ångest attacker jag bara tänker på mina barn att dom har en värdelös mamma. Jag orkar inte ens gå utanför dörren orkar inte leka orkar bara ge dom mat. Försöker att le å skratta för mina barn men det är så fake. vill eller orkar inte träffa någon. Alltså hur kunde det bli så här?. Min sambo är skit bra! Men när jag mår så här mår han dåligt och typ stöter bort mig lite. Det känns som jag måste visa en bra sida hela tiden för att han inte ska behöva må dålig. Skit jobbigt att jag måste tänka på han nu när jag behöver stöd så inte han blir Depp!! Livet är så jävla tungt nu! Har en dotter på 1 år och 7 månader och en son på 3 månader! Stackars barn!. Dottern är hemma med mig hela tiden också. När kommer det att bli bättre? Ni som haft så här tar det lång tid?

• Svar på tråden Förlossningsdepression
  • LitetFrö

Hej bästa mamman!
    Jag har varit där. Jag vet hur det är. Och det är förjävligt.
    Fick fl dep med första barnet 2013 med hemsk hemsk ångest. Blev tillslut när sonen var 10 veckor, hjälp. Mådde extremt dåligt första 3 mån. Efter 6 månader var jag bra!
    Fråga gärna mig om vad du vill.
    Stor kram!

• lindajhlala25
    LitetFrö skrev 2015-12-11 12:54:35 följande:

Hej bästa mamman!

Jag har varit där. Jag vet hur det är. Och det är förjävligt.

Fick fl dep med första barnet 2013 med hemsk hemsk ångest. Blev tillslut när sonen var 10 veckor, hjälp. Mådde extremt dåligt första 3 mån. Efter 6 månader var jag bra!

Fråga gärna mig om vad du vill.

Stor kram!

Tack för ditt svar:)!

Åh vad tufft men skönt att det gick över. När man är i det känns det som om det inte kommer gå över. Jag skulle ju till psykologen i onsdag men hon blev sjuk:(. Så inte fått någon hjälp ännu. Grejen är att jag har mått bra i några dagar men ändå väldig känslig men mycket bättre än innan. Men igår slog det till igen ungarna bara skrek å skrek jag gick in i sovrummet och sambon efter mig och jag skrek gå ut!! Inombords så höll jag på å explodera men jag började gråta. Jag ville bara ut här ifrån å inte komma tillbaks. Kan det vara så att man kan ha några bättre dagar? Sen att det igen blir as jobbigt?. Åt du medicin? Gick du å prata med någon?
  • LitetFrö
    lindajhlala25 skrev 2015-12-11 13:51:35 följande:
    Tack för ditt svar:)!

Åh vad tufft men skönt att det gick över. När man är i det känns det som om det inte kommer gå över. Jag skulle ju till psykologen i onsdag men hon blev sjuk:(. Så inte fått någon hjälp ännu. Grejen är att jag har mått bra i några dagar men ändå väldig känslig men mycket bättre än innan. Men igår slog det till igen ungarna bara skrek å skrek jag gick in i sovrummet och sambon efter mig och jag skrek gå ut!! Inombords så höll jag på å explodera men jag började gråta. Jag ville bara ut här ifrån å inte komma tillbaks. Kan det vara så att man kan ha några bättre dagar? Sen att det igen blir as jobbigt?. Åt du medicin? Gick du å prata med någon?
    Ja, jag minns att varje dag och vecka kändes som en evighet när jag mådde som sämst. Varje minut...
    Jag känner igen det där att det kunde gå lite upp och ner, ena dagen bättre och nästa sämre. Så var det innan jag blev riktigt riktigt dålig. Då fick man ju upp hoppet och kämpade på ett tag till...men som det var för mig så blev det alltså ändå sämre.
    Jag blev faktiskt inlagd 2 veckor på psyk för jag var så illa skick. Fick ingen annan hjälp i tid fast jag kämpade för det. Ett jävla skämt är vad det är vad gäller beredskapen för sjukvården att hjälpa vid fl dep!! Jag tog medicin i ca 6 mån, för mig var det en stor bidragande orsak att jag kom på benen så snabbt oj tog mig ur det hela. Fat jag eg inte är förtjust i tanken på läkemedel. Men här gällde det liksom min son och jag kände att det viktigaste var så snabbt tillfrisknande som möjligt. Gick till psykolog efter 7 månader, så lång tid tog det att få prata med någon.
    Medicin under begränsad period, samtalsstöd samt en egen vilja av stål att bli frisk är det som hjälpte mig!
    Jag upplevde förresten också att min sambo inte var nåt vidare stöd. Det var som att han fick panik och blev handlingsförlamad på nåt sätt. Han blev liksom nästan arg på mig. Jättejobbigt när man redan mår så dåligt en människa kan må.
  • lindajhlala25
    LitetFrö skrev 2015-12-11 22:06:53 följande:

Ja, jag minns att varje dag och vecka kändes som en evighet när jag mådde som sämst. Varje minut...

Jag känner igen det där att det kunde gå lite upp och ner, ena dagen bättre och nästa sämre. Så var det innan jag blev riktigt riktigt dålig. Då fick man ju upp hoppet och kämpade på ett tag till...men som det var för mig så blev det alltså ändå sämre.

Jag blev faktiskt inlagd 2 veckor på psyk för jag var så illa skick. Fick ingen annan hjälp i tid fast jag kämpade för det. Ett jävla skämt är vad det är vad gäller beredskapen för sjukvården att hjälpa vid fl dep!! Jag tog medicin i ca 6 mån, för mig var det en stor bidragande orsak att jag kom på benen så snabbt oj tog mig ur det hela. Fat jag eg inte är förtjust i tanken på läkemedel. Men här gällde det liksom min son och jag kände att det viktigaste var så snabbt tillfrisknande som möjligt. Gick till psykolog efter 7 månader, så lång tid tog det att få prata med någon.

Medicin under begränsad period, samtalsstöd samt en egen vilja av stål att bli frisk är det som hjälpte mig!

Jag upplevde förresten också att min sambo inte var nåt vidare stöd. Det var som att han fick panik och blev handlingsförlamad på nåt sätt. Han blev liksom nästan arg på mig. Jättejobbigt när man redan mår så dåligt en människa kan må.

Ja men precis man får upp hoppet håller med dig helt!.

Oj vad hände när du blev inlagd? Eller vad gör dom då?

Ja, det känns väldigt viktigt att man får hjälp fort. Det kan gå utför väldigt snabbt. Jag läste någonstans att 15 av 100 med förlossningsdepression tar sitt liv. Det är ju fruktansvärt. Det måste varit jobbigt för dig när du hamnade på psyk? Eller var det skönt? Var det innan du fick hjälp?. Tyckte du att det hjälpte att äta medicin?

Det känns jobbigt jag skulle ju fått hjälp i onsdags sen blir hon sjuk:(. Dom skulle skicka ut en ny tid per brev. Nu är det snart jul och allt känns som detta kommer ta en evighet.. Min sambo tog upp med BVC hur jag mådde när sonen fick sin tre månaders spruta. Hon såg mycket allvarligt på det han berättade. Hon sa att vi får se Linda kanske blir sjukskriven.

Det är hemskt när man inte får stöd å hjälp av sin sambo för man behöver det verkligen. Men han håller sig lite borta för att han inte vill bli Depp.. Det förstår jag. Men han är faktiskt toppen han tar barnen hjälper mig mkt på det sättet. Men när jag vill prata om mina känslor då blir det för mycket. Så jag skrev ett brev å det kändes lättare för han.

Jag är så tacksam att du tar dig tid att skriva med mig!

Jag har fått halsfluss så nu ska jag vila lite.

Kram till dig!
  • lindajhlala25

Oj jag såg nu Att du inte fick hjälp i tid. Så skippa det jag frågade om du inte fick hjälp innan psyk

• LitetFrö

Hej igen!
    Precis så bovar det för oss också, att min man liksom "låser sig" när jag försökte prata om hur jag mådde.
    Jag hamnade inlagd på psyk då jag efter Att inte ha fått den hjälp jag behövde, en kväll inte orkade mer. Ville inte dö men förstod inte hur jag skulle orka leva vidare. Så jag ringde själv psykakuten och bad att få komma. Så stark ens kämparglöd ändå är nör mannar ett barn att ta hand om!
    Men så jah kan bara säga att jag förstår fullt och helt statsitiken som du refererade till. Det är en hemsk sjukdom!
    Jag upplevde det därför som en lättnad stt bli inlagd fast att jag inte ville vara där först ( ville ju inte vara ifrån min son). Medicineringen ser jag positivt då den hjälpte mig upp på banan snabbare. Anings tror jag att jag skulle mått dåligt mycket längre.så mitt råd til dig är att kämpa med näbbar och klor för att få hjälp! Lev rövare tills du får hjälp! Det handlar ju inte vara om ditt välmående utan även om dina barns! Ju snabbare man får hjälp desto snabbare kommer man ur det. Och det jag verkligen menar är viktigast av allt är att du själv satsar allt du kan för att bli bra! Man klarar mycket mer än man tor även om det ibte känns så när man mår så dåligt.
    Du får gärna skicka pm till mig och fråga om vad du vill. Jag är bara glad on jag kan vara till hjälp! Vill inte att någon annan ska hamna så djupt som jag gjorde.
    Kram

Svar på tråden Förlossningsdepression