• Anonym (Exet)

Köper du anledningarna till att din partner inte tar ansvar för sina barn?

Du som lever med en man som har barn sedan tidigare som han inte umgås med eller har barnet/barnen lite. Vilka är anledningarna? Köper du hans förklaring? (Menar förstås där det inte är uppenbart som att hans ex flyttat med barnen 50 mil bort osv.)

• Svar på tråden Köper du anledningarna till att din partner inte tar ansvar för sina barn?
  • Anonym (Empati)
    Anonym (Vet) skrev 2015-12-08 19:52:40 följande:

ESS Nu har du totalt missförstått mej, han åker med den nya kvinnan och hennes dotter inte med våra utan dom och struntar han i vet att dom är vuxna men tycker du man beeter sig så mot sina egna??? Han reser även för lånade pengar o den nya kvinnan tror han har god ekonomi men det han har är lån, lån o åter lån...

Bry dig inte om Ess. Hon hänger i varena styvfamiljstråd. Det är uppenbart att hon fullkomligt avskyr sina bonusbarn. Hon har sagt i en tråd att om hennes man lämnade henne med bonusbarnet skulle hon dumpa ungen på soc's trappa direkt. Vänlig människa det där. 

Till dig (Vet) vill jag säga grattis till barnbarnet. Din son kommer säkert bli en bättre pappa än sin egen pappa. Bara för att barnen är vuxna betyder inte det att man ska sluta engagera sig i dem. 
  • Ess
    Anonym (Empati) skrev 2015-12-09 23:23:29 följande:
    Bry dig inte om Ess. Hon hänger i varena styvfamiljstråd. Det är uppenbart att hon fullkomligt avskyr sina bonusbarn. Hon har sagt i en tråd att om hennes man lämnade henne med bonusbarnet skulle hon dumpa ungen på soc's trappa direkt. Vänlig människa det där. 

Till dig (Vet) vill jag säga grattis till barnbarnet. Din son kommer säkert bli en bättre pappa än sin egen pappa. Bara för att barnen är vuxna betyder inte det att man ska sluta engagera sig i dem. 
    Är det bättre att barnen hamnat på gatan?
    I den nämnda tråden så bodde mamman utomlands och pappan träffade en ny och flyttade ut och lämnade barnen hos sin ex sambo. Men mycket riktigt så hade jag aldrig köpt den situationen, utan föräldrarna hade fått vända sig till soc för att ev få tillbaka barnen från fosterhemmet.
    Självklart så är det jag som hade agerat fel, att mamman och pappan bara dragit är helt ok. Det är en självklar rätt man har att dumpa sina ungar på tredjeperson.
  • BioBonus
    Ess skrev 2015-12-10 10:41:00 följande:
    Är det bättre att barnen hamnat på gatan?
    I den nämnda tråden så bodde mamman utomlands och pappan träffade en ny och flyttade ut och lämnade barnen hos sin ex sambo. Men mycket riktigt så hade jag aldrig köpt den situationen, utan föräldrarna hade fått vända sig till soc för att ev få tillbaka barnen från fosterhemmet.
    Självklart så är det jag som hade agerat fel, att mamman och pappan bara dragit är helt ok. Det är en självklar rätt man har att dumpa sina ungar på tredjeperson.

Det är märkligt det där.

Det är ingen som skulle komma på tanken att dumpa en hund eller en häst på någon som inte själv tar på sig ansvaret att ta hand om den, men barn ska man tydligen som förälder ha rätt att dumpa i knät på vem som helst.

• Brumma
    Anonym (Empati) skrev 2015-12-09 23:23:29 följande:

Faktiskt brukar hon trycka på att hon faktiskt tycker om det ena VUXNA bonusbarnet.

Men jag håller med henne. Har man inte haft en föräldraroll i barnets liv, inte har ngn närmare relation till barnet så hade det varit ett ganska självklart alternativ att kontakta soc om både mamman och pappan sket i barnet och lämnade dem med en tredje part...

Vad tycker du är ett bättre alternativ? Ta över föräldrarnas roll helt? Adoptera?
  • Anonym (Empati)
    Brumma skrev 2015-12-10 10:48:52 följande:
    Faktiskt brukar hon trycka på att hon faktiskt tycker om det ena VUXNA bonusbarnet.

Men jag håller med henne. Har man inte haft en föräldraroll i barnets liv, inte har ngn närmare relation till barnet så hade det varit ett ganska självklart alternativ att kontakta soc om både mamman och pappan sket i barnet och lämnade dem med en tredje part...

Vad tycker du är ett bättre alternativ? Ta över föräldrarnas roll helt? Adoptera?
    Klart man inte behöver ta över föräldrarollen, men att uttrycka sig som hon gjorde om barn är inte ok. Om min sambo hade dragit och lämnat mig med bonusbarnen hade jag inte kört dem direkt till soc. Jag hade försökt trösta dem, ta kontakt med BUP osv. Om jag inte skulle kunna ta hand om barnen hade jag tagit kontakt med soc senare. Det hade inte varit min första tanke. 
  • Brumma
    Anonym (Empati) skrev 2015-12-10 14:04:52 följande:

Klart man inte behöver ta över föräldrarollen, men att uttrycka sig som hon gjorde om barn är inte ok. Om min sambo hade dragit och lämnat mig med bonusbarnen hade jag inte kört dem direkt till soc. Jag hade försökt trösta dem, ta kontakt med BUP osv. Om jag inte skulle kunna ta hand om barnen hade jag tagit kontakt med soc senare. Det hade inte varit min första tanke. 

Jag tycker att Ess ofta uttrycker sig hårdare än jag känner är ok. Att hon ofta skriver väldigt kategoriskt. Ibland håller jag med henne och ibland inte.

Men jag håller med henne om att OM den situationen skulle uppstå och man inte har ngn egen relation till barnen så är det kanske det vettigaste att göra. Så kan barnen få komma till ngn som de faktiskt kan få hjälp av.

På ditt inlägg förstår jag att du har en mer aktiv roll till dina bonusar. Det har jag med, och jag skulle absolut ta hand om henne om ngt hände båda hennes föräldrar. Det självklara hade varit att hon flyttade hit.

Men om man som Ess INTE haft den rollen - då tror jag som sagt inte det är bra att ha barnen kvar.

Sedan förstår jag faktiskt inte vissas behov av att prata illa om en människa och vara nedlåtande om henne bara för att man inte håller med eller förstår.

Vad får man ut av det undrar jag? Och vad säger det om dessa människor?

Du snäser lite nedlåtande "vänlig människa det där". Allt du skriver om henne går ut på att förminska henne och hennes åsikter.

Det kan ju lätt göra att man får intrycket av att även du är en "vänlig människa det där" (sagt med samma tonläge som till Ess). Vilket ju är lite lustigt då det samtidigt är ngt du tillskriver ngn annan..

Sådana kommentarer gör att iallafall jag drar öronen åt mig och har svårt att ta till mig övrig text på ett seriöst sätt. Man "fastnar" i den otrevliga tonen och bortser från det som kanske var ett bra råd i texten. Vilket ju är lite synd.
  • Ess
    Anonym (Empati) skrev 2015-12-10 14:04:52 följande:
    Eftersom jag inte skulle vilja ha dem, så är det varit upp till soc att ordna en akut placering åt dem.
    Jag har rätt att uttrycka mig precis hur jag vill, om inte ens föräldrarna vill ha barnen varför skulle jag då vilja det?
  • Anonym (Vet)

Tycker hela tråden blivit en pajkastning både hit och dit.....

• Ess
    Brumma skrev 2015-12-10 10:48:52 följande:
    Jo det stämmer att jag gör det. Hen har alltid varit mer självgående, och är väldigt trevlig.
  • Ess
    Anonym (Vet) skrev 2015-12-10 15:33:17 följande:

Tycker hela tråden blivit en pajkastning både hit och dit.....

Det blir lätt så när man bara tar en mening ur ett inlägg från en helt annan tråd. Om jag inte helt misstar mig, så var det inte nog med att pappan dumpade sina 3? tidigare barn på ts + de gemensamma. Han hade dessutom fräckheten att anse att det var hans rätt att komma och bo i huset hos ts under semestern med sin nya flickvän.
  • Anonym (tonåringar. ..)
    Brumma skrev 2015-12-09 13:39:36 följande:

Motfråga på det.

Om man som förälder försöker få igång relationen och det vixna/nästan vuxna barnet inte ger ngn respons - vems är ansvaret för relationen då? Föräldern som försöker och har försökt länge, eller "barnet" som inte ger respons?

Här tror jag att man som förälder till truliga tonårs barn inte får ge upp. Mina kämpade i två år mot alla odds nästan. Tonåring som tog droger (därför va hon hemskt känslokall) och så en mamma som bara var glad och verkligen inte hjälpte till utan bara sket i allt. Men han hörde av sig. Bjöd hit henne på alla kalas. Hon kom på syskonens och ett av mina, men inte hans. Ett av åren fyllde han jämt.

Han fick till slut prata med henne på ett fik och där öppnade det upp sig och nu är det faktiskt helt okej igen. Men OJ vad han fick kämpa och han gav aldrig upp. Hade han gjort det hade dom nog aldrig haft kontakt. Så i tonåren tror jag många föräldrar och barn bryter kontakten och det beror nog ofta på att föräldern inte kämpar. Tonåringar är väldigt jobbiga och har ju alltid rätt...
  • Brumma
    Anonym (tonåringar. ..) skrev 2015-12-17 18:55:30 följande:

Här tror jag att man som förälder till truliga tonårs barn inte får ge upp. Mina kämpade i två år mot alla odds nästan. Tonåring som tog droger (därför va hon hemskt känslokall) och så en mamma som bara var glad och verkligen inte hjälpte till utan bara sket i allt. Men han hörde av sig. Bjöd hit henne på alla kalas. Hon kom på syskonens och ett av mina, men inte hans. Ett av åren fyllde han jämt.

Han fick till slut prata med henne på ett fik och där öppnade det upp sig och nu är det faktiskt helt okej igen. Men OJ vad han fick kämpa och han gav aldrig upp. Hade han gjort det hade dom nog aldrig haft kontakt. Så i tonåren tror jag många föräldrar och barn bryter kontakten och det beror nog ofta på att föräldern inte kämpar. Tonåringar är väldigt jobbiga och har ju alltid rätt...

Ja. Men just i detta fallet var det snarare unga vuxna/vuxna barn. Och jag undrar hur länge det bara/mestadels är förälderns ansvar att relationen fungerar? När de flyttat hemifrån? När de fått barn själva? När barnen närmar sig 40?

I diskussionen lät det som om TS ansåg att det alltid är förälderns ansvar att få relationen att fungera. Och jag håller ju inte med om det utan undrar som sagt om det gäller även vuxna barn.
  • Anonym (tonåringar. ..)
    Brumma skrev 2015-12-17 19:17:31 följande:

Ja. Men just i detta fallet var det snarare unga vuxna/vuxna barn. Och jag undrar hur länge det bara/mestadels är förälderns ansvar att relationen fungerar? När de flyttat hemifrån? När de fått barn själva? När barnen närmar sig 40?

I diskussionen lät det som om TS ansåg att det alltid är förälderns ansvar att få relationen att fungera. Och jag håller ju inte med om det utan undrar som sagt om det gäller även vuxna barn.

Ja det är klart skillnad. Hade jag aldrig hört av mig till mina föräldrar eller syskon så skulle jag ju fått skylla mig själv om dom tröttnade.

Jag ska erkänna att jag inte läst alla inlägg men dom flesta. Jag tycker att tonåringen som bor hemma med mamman borde han lägga energi på. Men jag vet ju inte hur färgad han är av sin mamma. Här fick vi noll hjälp vilket så klart också gjorde att det tog mer än två år innan han fick prata med henne på riktigt. Jag förstår inte alls hur en förälder kan göra så mot sina barn. Hade hon stått bakom och sagt att dottern fick skärpa sig och prata med sin pappa redan dagen efter hon slog bakut så hade ju det här aldrig hänt. Men i vilket fall så är det ju bra nu.
  • Anonym (undrar!)

Jag har inte läst tråden alls, bara ts.
    Jag kan bara säga såhär att jag tycker faktiskt det är underligt att man som "ny" kvinna tycker det är okej att dejta en man som inte bryr sig om sitt barn. För mig är det väldigt tydligt att en sån person som inte är tillräckligt omtänksam och familjer och whatever. Skulle aldrig dejta en man som inte bryr sig om sina barn. Om det inte finns en VÄLDIGT bra förklaring, typ att man har nåt funktionshinder/sjukdom eller annat som omöjliggör att man har hand om sitt barn.

Har barn med en man som är helt ointresserad av sitt barn och flyttat 200 mil från sina barn utan någon som helst anledning och ägnar sig åt helt andra saker än att bry sig det minsta om sina barn. Tycker det är en vidrig sak att göra, inte bry sig om sitt barn!!

• Ess
    Anonym (undrar!) skrev 2015-12-18 16:24:13 följande:

Jag har inte läst tråden alls, bara ts.
    Jag kan bara säga såhär att jag tycker faktiskt det är underligt att man som "ny" kvinna tycker det är okej att dejta en man som inte bryr sig om sitt barn. För mig är det väldigt tydligt att en sån person som inte är tillräckligt omtänksam och familjer och whatever. Skulle aldrig dejta en man som inte bryr sig om sina barn. Om det inte finns en VÄLDIGT bra förklaring, typ att man har nåt funktionshinder/sjukdom eller annat som omöjliggör att man har hand om sitt barn.

Har barn med en man som är helt ointresserad av sitt barn och flyttat 200 mil från sina barn utan någon som helst anledning och ägnar sig åt helt andra saker än att bry sig det minsta om sina barn. Tycker det är en vidrig sak att göra, inte bry sig om sitt barn!!

Tycker man inte själv om barn och/eller inte vill skaffa barn med mannen, då är det bara ett plus om man slipper barnen.
  • Anonym (undrar!)
    Ess skrev 2015-12-18 17:21:04 följande:
    Tycker man inte själv om barn och/eller inte vill skaffa barn med mannen, då är det bara ett plus om man slipper barnen.
    Absolut. förstår jag mycket väl MEN jag skulle aldrig lita på att en sån person hade tillräckligt djupa känslor för nån. Kan man dra från sina barn kan man nog dra från vem som helst...
  • Ess
    Anonym (undrar!) skrev 2015-12-18 18:45:36 följande:
    Absolut. förstår jag mycket väl MEN jag skulle aldrig lita på att en sån person hade tillräckligt djupa känslor för nån. Kan man dra från sina barn kan man nog dra från vem som helst...
    Jag ser inga likheter alls. En bra förälder kan va en usel partner, och en bra partner kan va en usel förälder.
  • Anonym (undrar!)

[quote=76147058][quote-nick]Ess skrev 2015-12-22 23:04:36 följande:[/quote-nick]

Jag ser inga likheter alls. En bra förälder kan va en usel partner, och en bra partner kan va en usel förälder.

Då ser vi olika på det. Jag skulle aldrig sätta mig i den sitsen pga att jag aldrig skulle lita på en sån person. Sett det med egna ögon så jag går på min erfarenhet. Tur att vi tänker olika ;)

Svar på tråden Köper du anledningarna till att din partner inte tar ansvar för sina barn?