Anonym (Empati) skrev 2015-12-10 14:04:52 följande:
Klart man inte behöver ta över föräldrarollen, men att uttrycka sig som hon gjorde om barn är inte ok. Om min sambo hade dragit och lämnat mig med bonusbarnen hade jag inte kört dem direkt till soc. Jag hade försökt trösta dem, ta kontakt med BUP osv. Om jag inte skulle kunna ta hand om barnen hade jag tagit kontakt med soc senare. Det hade inte varit min första tanke.
Jag tycker att Ess ofta uttrycker sig hårdare än jag känner är ok. Att hon ofta skriver väldigt kategoriskt. Ibland håller jag med henne och ibland inte.
Men jag håller med henne om att OM den situationen skulle uppstå och man inte har ngn egen relation till barnen så är det kanske det vettigaste att göra. Så kan barnen få komma till ngn som de faktiskt kan få hjälp av.
På ditt inlägg förstår jag att du har en mer aktiv roll till dina bonusar. Det har jag med, och jag skulle absolut ta hand om henne om ngt hände båda hennes föräldrar. Det självklara hade varit att hon flyttade hit.
Men om man som Ess INTE haft den rollen - då tror jag som sagt inte det är bra att ha barnen kvar.
Sedan förstår jag faktiskt inte vissas behov av att prata illa om en människa och vara nedlåtande om henne bara för att man inte håller med eller förstår.
Vad får man ut av det undrar jag? Och vad säger det om dessa människor?
Du snäser lite nedlåtande "vänlig människa det där". Allt du skriver om henne går ut på att förminska henne och hennes åsikter.
Det kan ju lätt göra att man får intrycket av att även du är en "vänlig människa det där" (sagt med samma tonläge som till Ess). Vilket ju är lite lustigt då det samtidigt är ngt du tillskriver ngn annan..
Sådana kommentarer gör att iallafall jag drar öronen åt mig och har svårt att ta till mig övrig text på ett seriöst sätt. Man "fastnar" i den otrevliga tonen och bortser från det som kanske var ett bra råd i texten. Vilket ju är lite synd.