• kioskvältare

epost, ena kontot fungerar plötsligt inte

Ja, jag har en Macbook air och en Iphone 5s. På bägge har jag mina olika mailkonton. Jobbmailen som är ett outlookkonto uppdateras nu inte och det finns en varningstecken bredvid. När man klickar på det får man upp en ruta och där står att kontot är nedkopplat och att det verkar vara problem med nätverket. De andra milkontona fungerar. På telefonen fungerar även outlookkontot. Man kan välja att koppla upp kontot i den där rutan men det lyckas inte.

Jag vet inte riktigt vad jag ska titta efter eller göra så skulle bli glad om någon kunde hjälpa mig.

• Svar på tråden epost, ena kontot fungerar plötsligt inte
  • sportpappa

Det behövs lite mer info om problemet.
    Vilket program använder du på din Mac för att kolla mailen?
    Vilken version av MacOS kör du?
    Vilken version av Exchange kör ni på jobbet?

För ett tag sen så försökte jag hjälpa en användare som hade uppgraderat till El Capitan och körde Outlook 2011 och då fungerade inte kopplingen mot Exchange och det var ett känt problem. Microsoft har gjort en patch för att lösa det problemet.

• kioskvältare
    sportpappa skrev 2015-12-04 22:49:48 följande:

Det behövs lite mer info om problemet.
    Vilket program använder du på din Mac för att kolla mailen?
    Vilken version av MacOS kör du?
    Vilken version av Exchange kör ni på jobbet?

För ett tag sen så försökte jag hjälpa en användare som hade uppgraderat till El Capitan och körde Outlook 2011 och då fungerade inte kopplingen mot Exchange och det var ett känt problem. Microsoft har gjort en patch för att lösa det problemet.

Oj, jag kan inte svaret på dina frågor tyvärr. Mer än att jag uppgraderat till El capitan för ett tag sedan och då fungerar inte pages längre heller till mitt förtret. Dock så uppgraderade jag för ett bra tag sedan och det är först för 2 dagar sedan som mailen inte fungerar. Det var inget jag ändrade på i samband med att det slutade att fungera. 
  • sportpappa
    kioskvältare skrev 2015-12-05 00:25:35 följande:
    Oj, jag kan inte svaret på dina frågor tyvärr. Mer än att jag uppgraderat till El capitan för ett tag sedan och då fungerar inte pages längre heller till mitt förtret. Dock så uppgraderade jag för ett bra tag sedan och det är först för 2 dagar sedan som mailen inte fungerar. Det var inget jag ändrade på i samband med att det slutade att fungera. 
    Eftersom det är din jobbmail som strular så bör din arbetsgivare ha någon typ av support. Har du någon kollega som kör Mac? Fråga om de har samma problem eller om de vet hur man löser det.
  • kioskvältare
    sportpappa skrev 2015-12-05 11:10:25 följande:
    Eftersom det är din jobbmail som strular så bör din arbetsgivare ha någon typ av support. Har du någon kollega som kör Mac? Fråga om de har samma problem eller om de vet hur man löser det.
    Nej, ingen kollega med Mac. Kanske en korkad fråga, men eftersom den funkar på Iphonen så är det väl inte själva mailen som är problemet? Tänker att arbetsgivarens support inte har med min privata dator att göra heller.
  • kioskvältare
    Nerfherder skrev 2015-12-05 11:13:02 följande:

Vad säger supporten på jobbet?

Ingenting eftersom jag inte ringer dit Det är ju min privata dator hemma som är problemet, inte jobbmailen i sig eftersom den ju funkar på t ex Iphonen.
  • Iarwain
    kioskvältare skrev 2015-12-05 11:20:56 följande:
    Nej, ingen kollega med Mac. Kanske en korkad fråga, men eftersom den funkar på Iphonen så är det väl inte själva mailen som är problemet? Tänker att arbetsgivarens support inte har med min privata dator att göra heller.
    Är det så att du ska ha möjlighet att läsa jobbmail hemifrån, bör din arbetsgivares datorsupport kunna hjälpa dig.
    Om detta strulade för mig skulle jag i alla fall vänt mig till jobbets "help desk" i första hand.
  • kioskvältare

Provade nu att gå in via webben och det funkade också. Outlook web app står det.
    Vet inte om det klargör problemet något?

• kioskvältare
    Iarwain skrev 2015-12-05 11:29:19 följande:
    Är det så att du ska ha möjlighet att läsa jobbmail hemifrån, bör din arbetsgivares datorsupport kunna hjälpa dig.
    Om detta strulade för mig skulle jag i alla fall vänt mig till jobbets "help desk" i första hand.
    Nej, det är inte så att man SKA ha möjlighet till det.
  • Nerfherder
    kioskvältare skrev 2015-12-05 11:30:45 följande:

Nej, det är inte så att man SKA ha möjlighet till det.

Isf så har de nog sett att du kollar hemifrån, och har spärrat den möjligheten.
  • kioskvältare
    Nerfherder skrev 2015-12-05 11:34:07 följande:
    Isf så har de nog sett att du kollar hemifrån, och har spärrat den möjligheten.
    Nej, det hr de naturligtvis inte gjort eftersom jag ju kan se den överallt utom på Macen. Har du någon hjälp att erbjuda på min fråga istället för orimliga teorier?
  • Nerfherder
    kioskvältare skrev 2015-12-05 11:46:00 följande:

Nej, det hr de naturligtvis inte gjort eftersom jag ju kan se den överallt utom på Macen. Har du någon hjälp att erbjuda på min fråga istället för orimliga teorier?

Ja, ring supporten på måndag
  • nuharjagbytt

Men varför ska du kolla jobbmejlen på din privata dator? Det räcker väl att kolla av den på jobbmobilen. Om du ska jobba hemma borde du göra det ned en jobbdator.

• kioskvältare
    nuharjagbytt skrev 2015-12-05 13:29:41 följande:

Men varför ska du kolla jobbmejlen på din privata dator? Det räcker väl att kolla av den på jobbmobilen. Om du ska jobba hemma borde du göra det ned en jobbdator.

Tack för dina synpunkter men tråden handlar om att lösa mitt problem, inte att ifrågasätta varför jag ska kolla mailen. Jag har ingen jobbmobil och jag jobbar inte hemma. Varför jag ska kolla mailen har väl ingen här med att göra?

Jag ville ha hjälp med ett tekniskt problem eftersom jag är okunnig på det området, så kan du hjälpa mig med det är jag tacksam, annars finns det liksom ingen anledning för dig att skriva här
  • nuharjagbytt
    kioskvältare skrev 2015-12-05 13:46:39 följande:

Tack för dina synpunkter men tråden handlar om att lösa mitt problem, inte att ifrågasätta varför jag ska kolla mailen. Jag har ingen jobbmobil och jag jobbar inte hemma. Varför jag ska kolla mailen har väl ingen här med att göra?

Jag ville ha hjälp med ett tekniskt problem eftersom jag är okunnig på det området, så kan du hjälpa mig med det är jag tacksam, annars finns det liksom ingen anledning för dig att skriva här

Jag ville bara få dig att tänka till. Men att få din jobbmail att funka hemma är det bara jobbets support som borde hjälpa dig med. Och om det inte är deras sak att göra det ska du inte heller kolla mejlen hemma.
  • kioskvältare
    nuharjagbytt skrev 2015-12-05 14:53:20 följande:
    Jag ville bara få dig att tänka till. Men att få din jobbmail att funka hemma är det bara jobbets support som borde hjälpa dig med. Och om det inte är deras sak att göra det ska du inte heller kolla mejlen hemma.
    Tänka till? Men snälla...

Min jobbmail har hela tiden fungerat utmärkt hemma och gör det överallt utom på min Mac de senaste dagarna. Min privata Mac är det knappast jobbets support att fixa utan mitt eget. Uppenbarligen är det något med Macen som är tokigt och inte på själva mailen. 

Det handlar absolut inte om att något är skumt och att man inte får använda mailen hemma och bla bla så ni kan alla släppa det.

Något är fel med Macen och jag har inte den tekniska kompetensen att reda ut det och det bad jag om hjälp med.
  • sportpappa

Det går att begränsa vilka enheter som ska få synka mot Exchangeservern så det är inte 100% säkert att det är problem med din dator.
    Det var ett tag sedan jag körde mot en Exchangeserver, men jag har för mig att man kan logga in i Outlook Web och göra inställningar för olika enheter.

Svar på tråden epost, ena kontot fungerar plötsligt inte