flytta katter från gård till lägenhet
Hej. Jag har lite funderingar kring mina föräldrars två katter. Mina föräldrar ska inom en månad flytta ifrån sin gård till ett hus som ligger just intill en väldigt trafikerad väg. Dem vill inte ta med sig katterna dit då de oroar sig för att katterna kommer bli överkörda och de vill inte låta katterna vara innekatter.
Om de inte hittar någon som kan ta hand om katterna så ska de ta bort dem. Detta vill jag inte då katterna, trots deras höga ålder, fortfarande är pigga och friska.
Jag har därför funderat på om jag kan ta hand om katterna. Jag bor i en lägenhet på 45 kvm i ettmindre samhälle. Jag har möjlighet att sätta ut en stege från min balkong så att katterna kan röra sig ut och in. Många av mina grannar har gjort samma sak. Det finns trafikerade vägar runt min lägenhet men de är mindre trafikerade än den vid mina föräldrars hus. Båda katterna är också kastrerade.
Det jag undrar är därför; är det bra för katterna att flytta från en öppen gård till en liten lägenhet i ett samhälle? Kan äldre katter lära sig att gå på låda i vuxen ålder? Hur tränar jag en katt att komma tillbaka till min lägenhet om jag släppt ut den? Om de hittar ett hem åt en av katterna och jag tar hand om den andra, kan den katten må dåligt av att vara själv då? Och låter det som en bra lösning att låta katterna bo hos mig? Jag vill personligen bara att katterna ska få fortsätta ha ett bra liv :)