• sahu

flytta katter från gård till lägenhet

Hej. Jag har lite funderingar kring mina föräldrars två katter. Mina föräldrar ska inom en månad flytta ifrån sin gård till ett hus som ligger just intill en väldigt trafikerad väg. Dem vill inte ta med sig katterna dit då de oroar sig för att katterna kommer bli överkörda och de vill inte låta katterna vara innekatter.

Om de inte hittar någon som kan ta hand om katterna så ska de ta bort dem. Detta vill jag inte då katterna, trots deras höga ålder, fortfarande är pigga och friska.

Jag har därför funderat på om jag kan ta hand om katterna. Jag bor i en lägenhet på 45 kvm i ettmindre samhälle. Jag har möjlighet att sätta ut en stege från min balkong så att katterna kan röra sig ut och in. Många av mina grannar har gjort samma sak. Det finns trafikerade vägar runt min lägenhet men de är mindre trafikerade än den vid mina föräldrars hus. Båda katterna är också kastrerade.

Det jag undrar är därför; är det bra för katterna att flytta från en öppen gård till en liten lägenhet i ett samhälle? Kan äldre katter lära sig att gå på låda i vuxen ålder? Hur tränar jag en katt att komma tillbaka till min lägenhet om jag släppt ut den? Om de hittar ett hem åt en av katterna och jag tar hand om den andra, kan den katten må dåligt av att vara själv då? Och låter det som en bra lösning att låta katterna bo hos mig? Jag vill personligen bara att katterna ska få fortsätta ha ett bra liv :)

• Svar på tråden flytta katter från gård till lägenhet
  • Annie D
    sahu skrev 2015-12-04 21:19:51 följande:

Ingen som har några tips att ge? :)

Jag tror visst att det kan gå bra! Håll katterna inomhus i tre dagar och introducera dom därefter för stege och balkong!
  • Annie D

Mat och godsaker får alltid katter att återvända hem. Separera inte katterna om dom trivs i varandras sällskap. Visa katterna lådan så går dom dit, håll den ren och fräsch så blir det inga problem.

• Pentra

Min erfareenhet av att låta gamla katter samtidigt byta miljö och ägare, vilket kan vara tufft för dem, är att hålla dem inomhus i trygghet i ca två veckors tid innan man låter dem börja gå ut. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• sahu

De låter som om det är värt att testa att ta hand om dem då :) men hur tror ni det går med vägar? Jag förstår ju att det alltid finns en risk att något händer.. men finns det något man kan göra för att minska risken att katterna far illa vid vägarna? Den närmaste vägen är på motsatt sida av balkongen, ca 150 meter bort. I nuläget bor katterna mitt ute i skogen så de är inte så vana vid trafik mer än någon enstaka bil per dag.

• Freja L

Hej, jag tror det kan vara svårt för katterna att vänja sig vid att bo i lägenhet om de inte har tillgång att gå ut när de vill så stegen är en bra idé!
    Tycker absolut du ska ge det ett försök men var beredd på att det kan ta tid innan de känner sig hemma och trygga =)

www.frejalimelake.com

Svar på tråden flytta katter från gård till lägenhet