Min man har fått bilden av mitt ex via exet. Från början kom de jättebra överens (jag har barn med exet, och nu även med min man), de spelade dataspel ihop, chattade som vänner, pratades vid, väldigt avslappnad relation. Jag hade då en bra relation m exet, vi kunde prata om allt och det var inga problem med något. Var längesedan jag separerade från exet så inga känslor kvar som krånglade till det eller så.
Sedan, efter ett par år, har exet börjat bli mer och mer "strange". Det kommer från hans sambo, som verkligen ogillar mig. Hon har målat upp en bild av mig som en häxa som bara vill ha pengar (jag får underhåll, barnet bor här på heltid, jag har 1573/månad, pappan träffar barnet ngn enstaka gång/år).
Vid de få gånger pappan träffar barnet, säger han till henne att jag bara vill ha pengar, och att allt jag tänker på är pengar. Större delen av den tid hon bott hos mig (separerade nästan på en gång) har jag inte bett om något underhåll, men nu behöver jag det för hon kostar rätt mkt mer som tonåring i fritidsaktiviteter, kläder osv.
Sedan kan exet ringa till mig och vilja vara kompis, pratar om sina problem i relationen och på jobbet, för att sedan sprida ut rykten om mig på stan. Har varit allt från att jag misshandlar barnen, till att jag är psykiskt störd, att mina arbetskollegor inte tycker om mig och skrattar bakom min rygg på jobbet osv. Så min man har omvärderat honom, och det har jag med. Vet inte om det är exets sambo som ogillade att exet, jag och min man kom bra överens, men förmodligen ligger problemet där.