• SolOchSnö

Snabb fråga: hur betala i Danmark?

Jag ska på en kort resa till Danmark och har kollat upp kontanter och kreditkort. Jag brukar betala så mycket som möjligt med kreditkort (Mastercard) och undvika kontanter.

Men det verkar krångligt att betala med kreditkort i Danmark. Dels är det många butiker och restauranger som inte tar Mastercard och om de tar kort tar de ut en extra avgift på 2-5%.

Stämmer det? Jag vet inte om jag har hittat aktuell information eller om det har ändrats.

Är det enklast att ta ut kontanter i bankomat i Danmark eller är det bättre att växla i Sverige? Jag vet att man måste betala 35:- i bankavgift för varje uttag.

• Svar på tråden Snabb fråga: hur betala i Danmark?
  • Jasmin Karlsson

Ja det är många butiker som bara tar sk. Dankort, som är ens vanliga bankkort men kopplat till det här dankort, så det skaffar man bara om man bor i Danmark.

• Dixie
    Jasmin Karlsson skrev 2015-12-06 18:17:52 följande:

Ja det är många butiker som bara tar sk. Dankort, som är ens vanliga bankkort men kopplat till det här dankort, så det skaffar man bara om man bor i Danmark.

nja, numera kan man betala med kort i (nästan) alla butiker - även matbutiker - men de lägger säkert till en kostnad för utländska kort. 
Svar på tråden Snabb fråga: hur betala i Danmark?