-
-
Svar på tråden Hur snabbt får bebisen ont i magen när man går över på ersättning?
-
Vill du övergå till ersättning så under några dagar blandar du bröstmjölk med ersättning för att tillslut endast ge ersättning.I början mer bröstmjölk o mindre ersättning, sen ökar du ersättningen successivt.(Så gjorde de på sjukhuset när vår dotter skulle övergå från bröstmjölk till ersättning.) Detta för att barnet ska vänja sig med ersättningen. Testa o se - du lär märka rätt snart ifall hon för väldigt ont i magen.skruven23 skrev 2015-12-06 22:22:20 följande:
Jag har en 11 veckors bebis som jag tills igår har gett min mjölk. Jag har pumpat ut varje gång och gett på flaska då hon haft svårt att få till det vid bröstet. Det kommer så mycket mjölk så hon kan inte hantera mängden, vilket resulterar till att hon klunkar ner luft i magen. Så då testade vi att köra flaska istället. Hon fick dock ont i magen kvällstid och vi började då med minifom och magdroppar och bytte till dr. browns flaska. Magontet försvann :) På senare tid har jag gett ersättning nan ha nattetid för enkelhetens skull och det har fungerat bra utan att hon fått ont i magen. Nu vill jag sluta helt med min mjölk och gå över på ersättningen fullt ut, men jag blir lite orolig att magontet ska komma tillbaka. Är det någon som vet hur snabbt man märker om ersättningen ställer till det? Jag pumpar just nu för att inte tappa mjölkproduktionen, för får hon ont i magen igen så får jag göra som jag har gjort tidigare, pumpa och ge på flaska.
Lycka till! -
Det går att pumpa heltid om du vill. Jag gjorde det i 6 resp 7 månader med mina barn. Gav ersättning på natten och hoppade över pumpningen då.