• Lovemyson

Min son har slutat sova bra.. Snälla hjälp

Sen lillasyster kom till världen för snart 3 månader sen så har storebror på nyfyllda 3 år slutat sova bra. Han har alltid sovit i sitt rum hela nätterna utan uppvak osv. Nu vaknar han flera ggr per natt och går upp.. Började med att leda tillbaka honom till hans säng varje gång men jag fick sömnbrist tillslut så nu sover sonen och jag på soffan så jag ska slippa gå upp så mkt, hinner knappt somna om innan han vaknar igen.

Dehär gör att jag och min sambo inte kan sova ihop längre och de tär på vårt förhållande. Han är inte sonens pappa..

Snälla hjälp vad ska jag göra för att sonen ska komma tillbaka till sina exemplariska sov vanor igen jag vill inte att familjen tillslut ska splittras av dehär.. Går runt med ångest varje dag

Tips??

• Svar på tråden Min son har slutat sova bra.. Snälla hjälp
  • Sous

Allvarligt, så är det i omgångar som småbarnsföräldrar. Om inte din sambo klarar att stå åt sidan liten ens några månader när ni precis fått en bebis och ditt äldre barn fått ett syskon så var det nog för tidigt för er att skaffa barn. Säg åt honom att skärpa till sig. Det är inte hans känslor som är i fokus här.

Lägg en madrass på golvet vid er säng och se om sonen vill sova där. Var sover bebisen? Om den sover med dig vill ju han också det, förstås. Och om han bara är tre och du på den tiden hunnit separera från hans pappa, hitta en ny, flytta ihop, bli gravid och få ett till barn så är det många stora saker för honom på kort tid.

• Natulcien
    Sous skrev 2015-12-07 08:09:32 följande:

Allvarligt, så är det i omgångar som småbarnsföräldrar. Om inte din sambo klarar att stå åt sidan liten ens några månader när ni precis fått en bebis och ditt äldre barn fått ett syskon så var det nog för tidigt för er att skaffa barn. Säg åt honom att skärpa till sig. Det är inte hans känslor som är i fokus här.

Lägg en madrass på golvet vid er säng och se om sonen vill sova där. Var sover bebisen? Om den sover med dig vill ju han också det, förstås. Och om han bara är tre och du på den tiden hunnit separera från hans pappa, hitta en ny, flytta ihop, bli gravid och få ett till barn så är det många stora saker för honom på kort tid.

Håller med. Inte mycket att tillägga här.
    Klart att det är en enorm omställning för en liten treåring med separation, ny man hos mamma, nytt syskon. Kan ni inte sova allihop tillsammans tills han har acklimatiserat sig med allt det nya? Och klarar inte din sambo av det, så har han mycket att jobba på. Ett bra förhållande tärs inte bara för att man sover åtskillt i ett par månader.
  • milli79

Håller med. Ställ in dig på en period med mycket närhet så löser det sig.

Svar på tråden Min son har slutat sova bra.. Snälla hjälp