• Hanna26

Vad räknas som ett försök?

Hej alla gravida!

(Klistrar in från min tråd i ett forum för gravida här också, önskar så många svar som möjligt)

Först och främst stort grattis till er, vad härligt. Jag är 26 år min sambo 27. Jag la av med p piller i september i år, har haft en liten blödning i september och sedan ordentlig mens i oktober och november. Min kropp är alltså igång och redo (har även vart hos gyn ett besök, var lite orolig men allt såg fint ut.) Vi är unga och oddsen på vår sida. Men jag är ny på detta med att försöka bli gravid och är förvirrad över vad som räknas som ett försök? Man brukar ju säga "jag blev gravid på andra försöker" eller vad det nu är.

Är ett försök när man haft samlag skydd en månad? Är ett försök när man vet att man prickar in ägglossning? Vet du genom tester eller är du säker på när du har ägglossning? Eller vad? Berätta gärna!

Jag har natural cycles plan och kör även ÄL tester som jag bara fått negativa hittills.

Sista frågan. Vilket försök blev du gravid på? :)

Kram till dig!

• Svar på tråden Vad räknas som ett försök?
  • Bjoork
    Hanna26 skrev 2015-12-07 14:00:25 följande:

Hej alla gravida!

(Klistrar in från min tråd i ett forum för gravida här också, önskar så många svar som möjligt)

Först och främst stort grattis till er, vad härligt. Jag är 26 år min sambo 27. Jag la av med p piller i september i år, har haft en liten blödning i september och sedan ordentlig mens i oktober och november. Min kropp är alltså igång och redo (har även vart hos gyn ett besök, var lite orolig men allt såg fint ut.) Vi är unga och oddsen på vår sida. Men jag är ny på detta med att försöka bli gravid och är förvirrad över vad som räknas som ett försök? Man brukar ju säga "jag blev gravid på andra försöker" eller vad det nu är.

Är ett försök när man haft samlag skydd en månad? Är ett försök när man vet att man prickar in ägglossning? Vet du genom tester eller är du säker på när du har ägglossning? Eller vad? Berätta gärna!

Jag har natural cycles plan och kör även ÄL tester som jag bara fått negativa hittills.

Sista frågan. Vilket försök blev du gravid på? :)

Kram till dig!

Jag blev gravid på första försöket med båda barnen.

Räknar att det tog sig på första försöket, att vi prickade in ägglossningen rätt efter att vi slutade skydda oss.
  • Hanna26

Tack så mycket för svar!

Jag kanske var lite otydlig. Jag förstår att man prickat ägglossning rätt när man blivit gravid men jag tänker man kan ju pricka rätt på ÄL och sen inte blivit gravid. Och så kan man missa ÄL och förstår inte bli gravid. Men är båda ett försök? En miss och en pricka rätt?

Varför jag frågar är för att jag har svårt att se när jag haft ÄL. Därför vet jag inte om vi prickat eller ej och vet då inte om jag får räkna det som ett försök eller inte :/

• Bjoork
    Hanna26 skrev 2015-12-07 14:54:27 följande:

Tack så mycket för svar!

Jag kanske var lite otydlig. Jag förstår att man prickat ägglossning rätt när man blivit gravid men jag tänker man kan ju pricka rätt på ÄL och sen inte blivit gravid. Och så kan man missa ÄL och förstår inte bli gravid. Men är båda ett försök? En miss och en pricka rätt?

Varför jag frågar är för att jag har svårt att se när jag haft ÄL. Därför vet jag inte om vi prickat eller ej och vet då inte om jag får räkna det som ett försök eller inte :/

Lättast att hitta ägglossningen är väl om man har regelbunden mens, vilket jag hade första gången. Andra gången (nu) blev jag gravid snabbt efter sonen hade fötts, så blev gravid direkt när ägglossningen kom utan mens emellan.

När jag planerade sonen använde jag mig av "P tracker lite", mycket bra app!
  • Hanna26

[quote=76090447][quote-nick]Bjoork skrev 2015-12-07 15:05:27 följande:[/quote-nick]Lättast att hitta ägglossningen är väl om man har regelbunden mens, vilket jag hade första gången. Andra gången (nu) blev jag gravid snabbt efter sonen hade fötts, så blev gravid direkt när ägglossningen kom utan mens emellan.

När jag planerade sonen använde jag mig av "P tracker lite", mycket bra app![/

Jag kör natural cycles och den visar ju ägglossning men tyvärr lite fel ibland... Eller den spår ÄL fel och kan visa rätt men försent. Försöker ha sex varannan dag istället men ibland orkar man ju inte riktigt :) Tack för svar!!

• Jag är bara jag

Ett försök= en äl. Har man regelbundet sex kan man inte missa äl. Däremot kan det ju hända att äl uteblir och då är det upp till en själv om man vet att äl uteblivit och därmed inte räknar det som ett försök. Alla vet ju inte heller att äl uteblivit så då man räkna en äl mellan varje mens och därmed det som ett försök.

• Hanna26

Vad är regelbundet sex? Varannan dag?

Jag är bara jag skrev 2015-12-07 15:16:28 följande:

Ett försök= en äl. Har man regelbundet sex kan man inte missa äl. Däremot kan det ju hända att äl uteblir och då är det upp till en själv om man vet att äl uteblivit och därmed inte räknar det som ett försök. Alla vet ju inte heller att äl uteblivit så då man räkna en äl mellan varje mens och därmed det som ett försök.

• Jag är bara jag
    Hanna26 skrev 2015-12-07 15:17:17 följande:
    Vad är regelbundet sex? Varannan dag?
    Ja,eller åtminstone var tredje. Man brukar säga att det räcker för att bli gravid. Fast det gäller ju egentligen bara veckan man har äl,det är ju endast då man kan bli gravid så övrigt tid har man så lite eller mycket sex som man vill.
  • Hanna26

Tack snälla för svar!

Jag är bara jag skrev 2015-12-07 15:19:43 följande:

Ja,eller åtminstone var tredje. Man brukar säga att det räcker för att bli gravid. Fast det gäller ju egentligen bara veckan man har äl,det är ju endast då man kan bli gravid så övrigt tid har man så lite eller mycket sex som man vill.

• SecretlyMe

Jag räknar ett försök varje månad. Varje månad där vi helt enkelt försöker bli gravida vid ägglossning. Jag räknar försök även om äl skulle utebli.

Vi har försökt varje månad nu i 20 månader, och är således på försök 20.

Inom fertilitetskliniken så ska man försöka i minst 1 år, utan att lyckas bli gravid, innan man söker hjälp och får en utredning. Så jag gissar på att man helt enkelt räknar med varje månad som ett försök :)

• Hanna26

Jag förstår! :) Tack för svar och ska hålla tummarna för er!

SecretlyMe skrev 2015-12-07 15:51:22 följande:

Jag räknar ett försök varje månad. Varje månad där vi helt enkelt försöker bli gravida vid ägglossning. Jag räknar försök även om äl skulle utebli.

Vi har försökt varje månad nu i 20 månader, och är således på försök 20.

Inom fertilitetskliniken så ska man försöka i minst 1 år, utan att lyckas bli gravid, innan man söker hjälp och får en utredning. Så jag gissar på att man helt enkelt räknar med varje månad som ett försök :)

• SecretlyMe
    Hanna26 skrev 2015-12-07 16:03:35 följande:

Jag förstår! :) Tack för svar och ska hålla tummarna för er!

Tack! :)
  • twinboymom

Jag hittade heller aldrig min ägglossning med tester. Sen testade jag rosenrot en månad, fick supertydlig ägglossning och blev gravid direkt.

• Hanna26

Kanske ska testa det då:)

twinboymom skrev 2015-12-07 17:48:03 följande:

Jag hittade heller aldrig min ägglossning med tester. Sen testade jag rosenrot en månad, fick supertydlig ägglossning och blev gravid direkt.

Svar på tråden Vad räknas som ett försök?