201405 skrev 2015-12-08 19:12:23 följande:
Jag känner lite samma, vill inte berätta för vänner o familj att vi har börjat försöka. Kan prata lite med min storasyster men hon har inga barn än och ska vänta ett tag.
Jag är snart 21, sambon är 25 och har precis fått mensen efter första ordentliga försöket. Känns som jag aldrig kommer bli gravid, har ändå kört oskyddat/avnrutet i ett år med några "misstag" nära äl och för min mamma vet jag att det tog över ett år åtminstone med första och att de skulle börja på utredning. Min syster trodde det var närmare två år det tog för dem. Vill inte riktigt fråga, känns lite avslöjande :p
Ser bara gravida och bebisar överallt, många ytliga vänner och släktingar som är gravida eller precis fått barn och då känns det ännu mer som jag aldrig kommer bli gravid :/ Vet att det är dumt att tänka så efrer bara ett försök men vet inte vad jag ska göra åt det..
Nästa äl är antagligen på julafton så hoppas det för med sig tur! :D
Efter en lång tid av försök fick min mamma och ena syster veta. De har varit ett enormt stöd för mig där det dalat i känslorna. För de andra har jag valt att inte berätta, jag vet att de inte skulle förstå min längtan och den frustration vi känner.
Vi hade oskyddat sex i 8 år men inte blivit gravida. Inga skydd eller säkra perioder. Så något är det ju som är fel för oss.
Jag tror inte du behöver oroa dig, jag förstår dina tankar och känslor men faktum är att en graviditet verkligen är ett mirakel; för varje ägglossning har man bara 25% chans att bli gravid om båda parter är friska, men närmare 80% blir gravida inom ett år :)
Alla i min familj har lyckats bli gravida mellan försök 1-6. Så ha is i magen, om inte annat är det roligt att "öva" i början ;)