Familjenholm skrev 2015-12-18 11:14:38 följande:
Ledsen att svar har dröjt, har missat att logga in här.
Ja det är min första graviditet och antagligen sista, tror inte att jag vill utsätta mig för detta igen, trots att jag gärna vill ha två barn. Vad starkt av dig att du fixar att genomgå denna graviditet när du har tre andra barn att tänka på, förstår inte hur du har orkat.
Vad skönt för dig. Då kan man väl säga att jag också har haft tur, jag har kräkts i genomsnitt en gång per dag mellan vecka 4-18. Dock har jag kräkfobi så jag har kämpat och hållit emot, annars hade jag nog kräkts betydligt oftare.
Vad skönt att du har mått lite bättre av Lergigan och Primperan. Lergigan comp gar jag aldrig provat, kanske lika bra det, tycker det är läskigt med efedrin, så jag kan förstå varför du fick sluta med dem. Lergiganen var de tabletter jag mådde sämst av, jag blev väck och yr, kräktes alltid en stund efter, så efter en vecka gav jag upp. Då var jag inne på KK och fick Primperan utskrivet. De hjälpte bara några dagar så två veckor senare åkte jag in igen och fick Zofran. De har hjälpt mig bäst, även fast effekten har varierat och tillslut har försvunnit helt.
Ja 11 kg är ganska mycket på två månader, sedan hade jag ett par kilos övervikt, men de försvann ju snabbt och fler därtill. Nu mellan vecka 16-20 har jag gått upp 2,8 kg av de 11 så det börjar gå åt rätt håll. Oj 5 kg i vecka 30 är inte alls mycket, det visar på hur dåligt du har mått också.
Ja tyvärr har jag varit inlagd i 6 dagar, med 3 liter dropp varje dag, var mellan vecka 12-13. Det värsta jag någonsin har upplevt, jag är både livrädd för sjukhus och nålar så mitt psyke är ganska knäckt efter den upplevelsen. Vad skönt att du har sluppit.
Jag känner igen en del av det som du är sugen på, jag har sedan några veckor tillbaka börjat dricka cola light igen, känns som att det lindrar ibland, även Loka päron går ner vissa dagar. Sedan sur frukt såsom kiwi, äpple och clementiner. Tidigare hade jag en lakritsperiod, men den är över. Sura karameller med tuttifrutti smak och neutral noblesse choklad har jag efter. Pommes frites har jag också sug efter. Dock hatar jag för närvarande grönsaker, något jag älskar normalt sett. Så inte mycket nyttigt jag är sugen på, men det struntar jag i. Läkaren sa till mig när jag var inlagd att ät det du är sugen på oavsett vad det är, för det viktiga är att du får i dig något. Så det rådet följer jag, dock håller jag lite koll på vågen, annars får jag dra ner på sötsakerna.
Vad skönt att ditt illamående försvinner kortare tidpunkter så att du kan äta. Mitt sitter tyvärr i all vaken tid, dock mer eller mindre. Så jag försöker hinna äta när det är mindre, men det är grymt kämpigt. Vad jobbigt att du mår sämre när du har ätit, förstår att det inte är så motiverande att äta då. Jag brukar oftast inte må sämre.
Vad starkt av dig, då har du lyckats jobba halva din graviditet i alla fall. Jag har ju som sagt var, varit sjukskriven sedan vecka 5 och är det i alla fall året ut. Jag har inte BF förrän 10 maj så det är halva tiden kvar. Just nu undrar jag om jag kommer att kunna jobba något innan bebisen kommer. Vad skönt att du kanske kommer att kunna föda tidigare, det måste kännas som en lättnad. Jag förstår dig, jag ska egentligen redan gå hos en kurator dels för allt som har hänt och dels för förlossningsrädsla, men eftersom jag knappt kan lämna hemmet har jag inte kunnat gå. Hoppas att samtalen ska hjälpa dig.
Sköt om dig.
Ingen fara! Vet hur det är när man mår dåligt också. Man måste ju bara kämpa sig igenom dagen.
Jag har följt några trådar som varit gamla här om andra som haft HG med första barnen och vissa har klarat sig bra under sin andra graviditet, men tyvärr är det ju större risk att få HG igen.
Jag hade extrem foglossning under min 3e graviditet, kryckor och de ville ge mig rullstol. Då sa jag "Aldrig mer" , men sen nu har vi fått en spiralbebis och på nåt sätt hade jag ändå glömt hur jobbig den förra graviditeten var.
Hoppas att människan på nåt sätt glömmer - för annars skulle få skaffa fler än 1 barn tänker jag...
Tycker synd om mina andra barn som måste se mig såhär. De små leker att de är mamma och går till toan och kräks på låtsas.
De frågar alltid om jag mår illa innan de ska gå på pottan eller när jag hämtar dem på förskolan, och de blir ju såklart ledsna när jag inte orkar sitta med vid bordet eller inte orkar leka med dem. 13 åringen har tyvärr fått ta ett stort ansvar när pappan är på jobbet och hon får laga mycket mat/hjälpa till med disk, hjälpa sina småsyskon.
Min BM sa att i en familj får man hjälpas åt och det far inte barnen illa av. Så jag säger som det är till barnen och försöker att inte ha dåligt samvete.
Men det är fruktansvärt när jag är själv med de små och ska hjälpa dem på pottan, jag torkar dem och spyr om vartannat.
Men de är gulliga och klappar mig och torkar mina tårar som jag inte kan hålla tillbaka då. Och min man är fantastisk, skulle inte klara det här utan honom!
Usch vad jobbigt att du kämpar med sjukhusrädsla, nålar OCH kräkfobi! Vad stark du är! Det måste vara fruktansvärt för dig!
Och hoppas du kan våga dig till kuratorn snart!
Får du bra stöd av din man?
Min kurator har gett mig ganska sena tider då mornar är värst för mig, och att få en 2,5 åring och en 4 åring till förskolan och 13 åringen som stressar runt på morgonen och vill ha hjälp med div saker. Phew! Bara det kan få mig att spy.
Jag har inte jobbat halva min graviditet, jag var sjukskriven innan för min sjukdom, men hade jag inte varit det hade jag varit sjukskriven för min HG sa läkaren. Kom in på högskolan i september och kämpade mig igenom en kurs, men sen fick jag tyvärr vara sjukskriven igen. Så förutom 6 v har jag varit sjukskriven. Tom min lärare sa att det blir svårt att hänga med när jag måste springa ut under lektioner för att spy. Och det är så jobbigt att spy någon annanstans än hemma med :(
Det känns som att jag skapat en ätstörning då jag verkligen drar mig för att äta.
Det är verkligen tärande att må illa nästan hela tiden.
Dricker mest, och min läkare sa att vätska är viktigast. Och bebis växer som h*n ska så det är skönt.
Ska få göra ett tillväxtultraljud den 28 dec för att se hur stor bebis är.
Stackars dig som mår illa hela din vakna tid! Mitt gav med sig kortare stunder för några veckor sen. Ge inte upp hoppet om att det kan bli lite bättre.
Vaknar du på nätterna av illamåendet med?
Skönt att du börjat gå upp i vikt nu, hoppas det fortsätter!
*styrkekramar*