• ask23

Skydda SGI inför studier?

Hej! Hoppas att tråden hamnar i rätt forum nu...

Jag undrar om någon vet hur det blir med ens Föräldrapenning om man studerar? Jag har nu jobbat 5 år och haft en lön på ca 25 000kr/månad så om jag skulle gå på föräldrarledighet nu så skulle ersättningen baseras på min nuvarande lön. Men till det jag undrar... Vi har inga barn än och planerar inga just nu men antagligen inom de närmsta åren. Om jag skulle börja plugga nu i säg 3 år och i mitten någonstans där få barn, finns det något sätt att göra på som gör att jag behåller min nuvarande "sgi" för en framtida föräldrarledighet? Jag har läst något om det men jag förstår inte hur det går till och hur man anmäler det osv. Tusen tack om någon har svar på det här!

• Svar på tråden Skydda SGI inför studier?
  • Långbenopluto

Du skyddar din SGI genom att ta studielån och under sommaren när det är lov ska du vara anmäld på AF från första dagen.

• MoLsMamma

Du skyddar din SGI genom att ta CSN hela studietiden (bidragsdelen räcker), loven mellan terminerna är du skyddad trots att du ej får CSN. När du avslutar dina studier (om du ej fått barn innan dess) börjar du arbeta eller skriver in dig på AF den första arbetslösa dagen. Från dagen du får barn är din SGI fortsatt skyddad tills barnet fyller 1 år

• pigglet
    MoLsMamma skrev 2015-12-09 18:54:32 följande:

Du skyddar din SGI genom att ta CSN hela studietiden (bidragsdelen räcker), loven mellan terminerna är du skyddad trots att du ej får CSN. När du avslutar dina studier (om du ej fått barn innan dess) börjar du arbeta eller skriver in dig på AF den första arbetslösa dagen. Från dagen du får barn är din SGI fortsatt skyddad tills barnet fyller 1 år

Helt rätt.

Tillägger att om du studerar inom ditt eget yrkesområde så behöver du inte ens ha csn, studierna är SGI-skyddande ändå.
  • ask23

Tack för svaren! Men om man jobbar under studietiden, me får ut mycket mindre lön pga mindre arbetstid, då kommer en eventuell föräldrapenning baseras på den mindre inkomsten eller hur? Så isåfall är det bättre att inte jobba under studietiden?

• MoLsMamma
    ask23 skrev 2015-12-12 09:31:49 följande:

Tack för svaren! Men om man jobbar under studietiden, me får ut mycket mindre lön pga mindre arbetstid, då kommer en eventuell föräldrapenning baseras på den mindre inkomsten eller hur? Så isåfall är det bättre att inte jobba under studietiden?

On du jobbar under studietiden får du en enskild SGI under den tiden, sen får du tillbaka din SGI efter studierna. Din gamla läggs vilande så att säga..
  • aleydis

Jag pluggade och jobbade under tiden, trots det går man på sgi:n från innan studierna om mAn har en sån.

• aleydis

För mig jobbade jag mindre året före graviditeten, men fick sgi beräknad på det året under studietiden jag tjänade mest, plus tillägg för löneökning

• ask23

Nu har en till fråga dykt upp. Om man byter arbetsgivare nu, och börjar plugga i augusti, påverkar bytet av arbetsgivare skyddandet av ens sgi? Är det någon som vet?

Svar på tråden Skydda SGI inför studier?