• Svartajägaren

Svårbotad svampinfektion

Har sedan ett tag tillbaka haft en svampinfektion i underlivet. Det kliar inte utan svampen har satt sig på insidan. Åkte in på gyn med konstanta sammandragningar och gula flytningar och där konstaterades kraftig svampinfektion som orsakat en liten blödning på tappen samt retat livmodern (därav sammandragningarna) samt uvi.

Fick selexid mot uvi:n Som försvann samt en tablett Diflucan utskrivet av barnmorskan som jag tog och allt blev bättre efter några dagar!

Efter ca 1,5 vecka kom symtomen tillbaka och jag fick ännu en tid på gyn. Då såg barnmorskan inget med tog en odling på både urin och svamp. fick svar Idag att svampen fortfarande är kvar (men ingen uvi tack i lov!). BM skickade recept på ännu en Diflucan-tablett.

Saken är den att jag känner mig inte så pigg på att stoppa i mig ännu en tablett då jag tvekade nog med den första (då de inte rekommenderas till gravida).

Så undrar om någon där ute testat någon av de andra svampmedicinerna och vilka är bra? Funderade på Canesten istället!

Kan tillägga att jag inte tvättar underlivet med tvål utan olja, samt sover utan underkläder och på dagarna har jag bomullskalsonger som tvättas med parfymfritt tvättmedel och inget sköljmedel. Äter heller inget socker eller jäst (så långt det går) och dricker mest citronvatten (för att undvika uvi). TIPS NÅGON?

Är gravid i v 19.

• Svar på tråden Svårbotad svampinfektion
  • jesspett

Jag har haft en hel del svampinfektioner, både som gravid och utan. Pevaryl och sådan förvärrar bara för mig, jag måste ha receptbelagda mediciner för att bli av med det.

Vad jag gör i förebyggande är att försöka äta yoghurt och fil dagligen, vet inte om det hjälper men det känns som att det gör det, samt att se till att aldrig ha sex om jag är det minsta torr. Retningar av slemhinnorna gör dem känsligare för svampinfektioner. Så glidmedel utan doft är mitt hetaste tips där! 

Hoppas verkligen det lägger sig för dig, det är ett helskotta!

• fkh

Jag har väl aldrig haft jätteproblem med svampinfektioner men en tid sen innan jag blev gravid så fick jag en som inte ville ge med sig. Läste och läste och kom fram till mirakelkuren.. Ett ord: Äppelcidervinäger

Blanda en flaska med 1 del vinäger och ca 7 delar vatten i en petflaska, ha brevid toaletten och skölj underlivet efter toabesök och i duschen några ggr om dagen. Det är också bra i förebyggande syfte efter sex osv för att helt enkelt skapa en syrlig miljö där nere som inte är trivsam för en envis svampinfektion. Nu vet jag inte hur det är när man är gravid men det är ju naturliga råvaror som är gelt ok att äta så skulle inte tro att det har negativ påverkan för fostret. Bäst är att köpa organisk äppelcidervinäger. Det går att läsa på om vilka underverk detta livsmedel kan utföra och att läkemedelsbolagen helst inte går ut med vilken positiv effekt det har på nästan allt för man då skulle sluta köpa medicin och bara använda huskurer. Rekommenderar alltså starkt.

Svar på tråden Svårbotad svampinfektion