• Ice tea

Kan man köpa aktier i annans namn?

Jag vill köpa aktier i julklapp till min systerson som är 12, tanken är att han ska äga dessa själv men inte kunna sälja dem förrän han är 18 år om han vill det då.

Frågan är - går det att köpa aktier åt någon annan som dessutom är omyndig? Hur gör man? Jag vill inte att hans föräldrar ska kunna röra dem heller men i värsta fall kan jag acceptera den risken.
    Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Kan man köpa aktier i annans namn?
  • Anonym (L)

Vet att min farmor och farfar skaffade några aktier åt mig, men tror de satte in de på något fondkonto. För jag har aktier som jag inte köpt själv i alla fall. Hör med en bank. Annars kan du skaffa aktierna själv sen överlåta dem till din systerson som gåva. Då har du också en möjlighet att sätta dem under särskild förvaltarkontroll så att barnets förmyndare inte kan förvalta dem. Du kan också sätta som villkor att din systerson själv för råda över egendomen.

• Gladskit

Jag försökte öppna ett fondkonto åt min systerson för några år sedan, i doppresent, men det fick jag inte då jag inte var vårdnadshavare. Kvinnan på Handelsbanken verkade tycka att det var en väldigt märklig sak...
    Men idag kanske det finns andra lösningar!

Svar på tråden Kan man köpa aktier i annans namn?