• Anonym (?)

Om er bonusson svarar surt o högt "tror du jag bryr mig!!!"

När ni snällt hade sagt att frukosten n är klar . Vad hade ni gjort / sagt / tånkt då? Behöver bara lite diskussion kring det för att få veta om hag överreagerar. När jag fixar varje måltid, gör fint, dukar fram o sen glatt kommer in o kallar o han spelar tv spel får jag detta till svar . Känner då mycket irritation.. o som om "ja då kan du va utan " . Men jag sa bara " ja men då får det vara så och så stängde jag dörren till hans rum o gick ner o tog bort hans glas m.m.

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Om er bonusson svarar surt o högt "tror du jag bryr mig!!!"
  • cupcakemom

Åh hade sagt nähäpp då blir det ingen frukost då... Att inte vilja ha just då är en sak att vara uppkäftig är en annan och det accepterar jag inte....

• sandlilja

Vid nio kan han väl fixa frukost själv lite senare om det är en ledig dag. Det var störigt svarat av honom men bäst hade nog varit att senare lugnt säga att om han vill äta frukost senare så är det bra om han säger till så att du inte gör i ordning något i onödan. Jag skulle aldrig straffa med att inte få mat. Ska man stå och vakta kylen då och slåss om man har ett barn som kan fixa egna mackor? Ingen blir trevligare hungrig.

• glutten
    glutten skrev 2015-12-12 17:52:39 följande:

Jag hade sagt "skärp dig, så säger man inte. och nu kommer du och äter". Alla kan ha en dålig dag, och ungar är ungar osv. Visst tålamod får man ha i vissa situationer. Men om min (lika gamla) bonusson hade sagt så i en liknande situation hade jag blivit extremt irriterad och alltså sagt ifrån (i stunden). Vi använder inte den sortens ton här hemma, och SÄRSKILT inte i en sådan situation.

Vill även tillägga att jag funnits i bonussonens liv sen han var fem, bott ihop sen han var drygt sex. Så vi känner ju varandra. Knepigare om man inte känt varandra så länge och "husregler" inte riktigt satt sig än.
  • ungbrunett

Hade han kommit ner direkt efteråt och bett om ursäkt hade jag gett han mat, om han förstått att det var otrevligt sagt. Men nu när han kom ner en timme senare så tycker jag definitivt att ni gjorde rätt, passar det inte när maten serveras så kan barnet lika väl slippa. Då får han vänta till lunch. Barn ska lära sig att respektera vuxna och förstå att när mat serveras så är det då man äter, kommer man inte då så blir man utan. Håll det konsekvent så lär han sig nog snart.

• sandlilja

Jag blir bara nyfiken, hur högt upp i ålder tycker ni att man måste äta mat på den tid som serveras eller bli utan? Tonåringar med träningar och aktiviteter skulle ju bli utan middag hur ofta som helst. Och jag själv skulle inte fått någon frukost i morse för jag sov jättelänge. ..

• Anonym (felice)

Jag förstår du tappar lusten, jag tycker du gör rätt som slutar serva honom, och visst tänker man på hur det blir i vuxen ålder men framförallt, han ska inte behandla DIG så. Du är inte hans morsa och er relation är skörare så han får passa på vad han säger.

En nioåring är i mitt tycke inte heller mogen att sköta sin tid för tv-spelande själv så din man ska ta ett snack med sonen om att göra som du säger.

• Ess
    Anonym (?) skrev 2015-12-12 12:45:22 följande:

Exakt så sa jag till honom också. Han sa ju även surt att han inte ville ha nåt efter att han sagt tror du jag bryr mig.

Efter en timme kom han o sa " nu vill jag ha!!!"

Då förklarade jag att han kunde sagt att han inte var hungrig första gången och på ett snällt sätt. Då började han skrika "jag får ingen mat, ni vill jag ska svälta ihjäl"

Jag förklara vi bara vill prata med han för vi bryr oss om han o att han lär sig att vara trevlig för annars blir det svårt i skola arbetsliv o med kompisar.

Nu när det var dags för middag bad min man mig att kalla på honom för hag ändå skulle upp på ovanvåningen o då svarade jag "jag känner knappt för det.." o nu fick jag lite dåligt samvete att jag sa så... min man fick gå o säga till honom.

Jag började känna mig lite barnslig nu.. Därför var jag tvungen att höra mig för lite :)

När han hade börjat leka dramaqueen så hade jag bara svarat, tror du jag bryr mig!
    Jag har aldrig brytt mig tillräckligt om hans barn för att det skulle va lönt att agera på det viset mot mig. Antingen tog pappan hand om dem, eller så fick de klara sig själva. Bad de om hjälp så var det knappast läge för dem att va kaxiga, för då hade jag bara ryckt på axlarna och gått därifrån.
  • Ess
    sandlilja skrev 2015-12-12 20:32:21 följande:

Jag blir bara nyfiken, hur högt upp i ålder tycker ni att man måste äta mat på den tid som serveras eller bli utan? Tonåringar med träningar och aktiviteter skulle ju bli utan middag hur ofta som helst. Och jag själv skulle inte fått någon frukost i morse för jag sov jättelänge. ..

Jag tycker inte att det finns en speciell ålder, utan när de kan klara av att fixa mat till sig själva så kan dom äta när det passar dem. Aktiviteter vet ju dessutom föräldrarna om.
    Jag hänger upp mig mer på sättet att svara. Man kan bara säga att man inte är hungrig just då och be dem spara undan en portion, eller säga att man fixar själv senare.
  • Anonym (pappa)

Låter det så från ungarna så tar jag dem i nackskinnet och så får de följa med ner och sitta och sura vid frukostbordet. Se om jag bryr mig att de tjurar. Så får de sitta där och se på när vi andra äter i en kvart. Ofta äter de och ofta handlar tjurigheten på lågt blodsocker. När de väl fått i sig något så piggnar de till och slutar tjura.

Säger de däremot att "jag är inte hungrig" så lyssnar jag på tonfallet. Ibland är de genuint inte hungriga, och då får de äta en macka sen när de blir det. Ibland händer det att det är kroppen som spökar, särskilt på ett par av dem, då låter de mer nere och trötta. Då är det bättre ett serva dem med en macka och ett glas mjölk eller juice på rummet. 

• Hypnotica

Den första kommentaren hade jag inte lagt så stor vikt vid - det kan ha varit mogronhumör eller lågt blodsocker, inte lönt att börja tjafsa om det där och då, den diskussionen kan man ta vid ett lämpligare tillfälle.

Den andra kommentaren hade jag bemött med ett neutralt: "Du vet var maten finns." En nioåring bör kunna ta fram sin egen frukost (förutsatt att vissa saker inte står i en kenpig höjd).

Att tvinga barnet till matbordet eller neka barnet frukost låter inte rätt för mig.

Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • Miss Skywalker
    Ess skrev 2015-12-12 22:49:27 följande:

När han hade börjat leka dramaqueen så hade jag bara svarat, tror du jag bryr mig!

Jag har aldrig brytt mig tillräckligt om hans barn för att det skulle va lönt att agera på det viset mot mig. Antingen tog pappan hand om dem, eller så fick de klara sig själva. Bad de om hjälp så var det knappast läge för dem att va kaxiga, för då hade jag bara ryckt på axlarna och gått därifrån.

Exakt så.
  • Anonym (?)
    Anonym (Lyllo) skrev 2015-12-12 17:55:41 följande:

Du behöver inte fixa mat åt honom.Låt pappan fixa detta.Gör istället roliga saker för dig själv och skit i bonusson.

Vi är fyra barn i familjen o vi brukar äta tillsammans för annars blir den en enda röra. Det är ju en sak om de ska iväg/eller kommer hem senare m.m. Men annars brukar vi ta fram mat o sen kalla på alla.
  • Anonym (?)

Det finns ingen ålder på det, om de säger det snällt. Men just uppförandet triggar igång mig. I mitt hem vill jag att alla respekterar varann. Nu fick han ju mat, men han ville inte be om ursäkt o han vill inte prata om det. Han satt bara o gnällde o skrek att vi skulle svälta honom.. Suck.. :)
    Men får hoppas det inte händer igen. Det kommer dock rätt många kommentarer från honom som an göra mig på dåligt humör. Han ska ständigt krtisera min 8 åring till exempel.
  • ungbrunett

Och jag själv skulle inte fått någon frukost i morse för jag sov jättelänge. ..

Du är en vuxen. Du gör precis som du vill. Du äter när du vill och inte vill. För barn gäller andra regler.
  • fluu

"Du behöver inte äta, men passa attityden".

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Om er bonusson svarar surt o högt "tror du jag bryr mig!!!"