• GoodIdea

Bodelningsavtal, gifta

Hej!

Jag och min fru har kommit överens om att jag köper ut henne ur huset.
    Min fru har privata lån som hon vill betala tillbaka och dessa motsvarar ganska exakt hennes andel av huset, dvs. husets värde minus nuvarande huslån delat på 2.
    Vi tänker oss att nuvarande huslån samt fastigheten skrivs över på mig och att jag i samband med detta lånar mer pengar för fastigheten för att betala hennes del (=betala tillbaka hennes lån). Vi har pratat med banken som är med på noterna men de behöver en lagfart som intygar att huset står på mig för att kunna skriva om lånen, etc. Frågan är hur vi enklast går tillväga? Som jag förstår finns det tre alternativ: 1. Bodelning (mellan makar), 2. Gåva mellan makar, 3. Försäljning (mellan makar).
    Alternativ #3 går bort eftersom vi vill undvika onödig skatt. Vi är inne på Bodelning mellan makar men undrar om någon har tips på hur man enklast upprättar ett sådant eller om finns fler alternativ? Vad vi förstår måste man först ansöka om bodelning hos Skattemyndigheten och sedan skicka in ett bodelningsavtal där man specar hur tillgångar/skulder ska fördelas. Någon som har några bra exempel på hur ett sådant avtal kan se ut?

• Svar på tråden Bodelningsavtal, gifta
  • lilly

www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-agare/Ansok-om-lagfart-eller-inskrivning-av-tomtratt/

det framgår inte riktigt om ni gör bodelning inom äktenskap (utan att skilsmässa pågår) eller om ni ska göra en bodelninggpga skilsmässa. I länken står vilka dokument som ska finnas i båda fall. Ett bodelningsavtal har inga formkrav förutom att det ska vara skriftligt och underskrivet av er båda. Inga krav finns på att specificera vilken egendom som tillhör vem men detta går klart att skriva med ändå av tydlighetsskäl och för att undvika onödiga tvister.

Svar på tråden Bodelningsavtal, gifta