• Misszandra

Hur ska man veta vilken vecka man är i om man har oregelbunden mens?

Jag fick i onsdags reda på att jag var gravid, min mens skulle ha kommit för 50+ dagar sen, så den var alltså jättesupersen. Jag har haft väldigt oregelbunden mens, så trodde inte att jag varken kunde eller var gravid. Men nu till min fråga, ni som haft oregelbunden mens hur har ni fått reda på det? Är det ultraljud som gäller eller kan man ta reda på det själv på nåt sätt? När man läser så är det KUB testet som ska göras i vecka 11-14 men hur vet jag när jag är i den veckan? Vill inte missa den chansen. Ska ringa bm imorgon och boka tid. 

• Svar på tråden Hur ska man veta vilken vecka man är i om man har oregelbunden mens?
  • Nenne666
    Misszandra skrev 2015-12-13 19:43:14 följande:

Jag fick i onsdags reda på att jag var gravid, min mens skulle ha kommit för 50+ dagar sen, så den var alltså jättesupersen. Jag har haft väldigt oregelbunden mens, så trodde inte att jag varken kunde eller var gravid. Men nu till min fråga, ni som haft oregelbunden mens hur har ni fått reda på det? Är det ultraljud som gäller eller kan man ta reda på det själv på nåt sätt? När man läser så är det KUB testet som ska göras i vecka 11-14 men hur vet jag när jag är i den veckan? Vill inte missa den chansen. Ska ringa bm imorgon och boka tid. 

Du får göra en liten egen uppskattning utifrån när du hade din senaste mens första dag (har jag för mig), sen fastställer ultraljudet hur långt gången du är.
  • peccavi

ring till gynekologiska mottagningen på ditt sjukhus, säg som det är, att du inte har en aning om hur långt gången du är. Om de inte vill ge dig tid för ultraljud för att fastställa gravlängd så säger du att du funderar på abort och då MÅSTE de undersöka dig med ultraljud med tanke på val av abortmetod.

• Misszandra
    Nenne666 skrev 2015-12-13 19:46:33 följande:
    Du får göra en liten egen uppskattning utifrån när du hade din senaste mens första dag (har jag för mig), sen fastställer ultraljudet hur långt gången du är.
    Min senaste mens första dag är den 23 september, och så långt gången är jag verkligen inte. Tycker det är jättesvårt, och vill så gärna veta. 
  • Misszandra
    peccavi skrev 2015-12-13 19:53:18 följande:

ring till gynekologiska mottagningen på ditt sjukhus, säg som det är, att du inte har en aning om hur långt gången du är. Om de inte vill ge dig tid för ultraljud för att fastställa gravlängd så säger du att du funderar på abort och då MÅSTE de undersöka dig med ultraljud med tanke på val av abortmetod.

hmm, asså även fast de lät som en bra idé så tror jag inte ens att jag hade kunnat säga så. Mest för att jag vill inget annat än att ha detta barnet. Jag har gyn på sjukhuset jag kan ringa och barnmorskemottagning isåfall, nån av de bör väl hjälpa, hoppas jag. Tack! :)
  • Aniroma

Jag tror absolut att din bm kommer hjälpa dig med det här! Det är ju viktigt för henne också att veta hur långt gången du är i o med att vissa undersökningar och provtagningar ska göras under en viss vecka. Och har de inte möjlighet att göra ett ul på dig så finns det säkert ställen där du kan boka in privat ul alternativt åka in till gynakuten. De kan inte neka dig när du kommer in. Spä på lite att du har ont eller är väldigt orolig annars :P lycka till!

• Misszandra
    Aniroma skrev 2015-12-13 20:08:45 följande:

Jag tror absolut att din bm kommer hjälpa dig med det här! Det är ju viktigt för henne också att veta hur långt gången du är i o med att vissa undersökningar och provtagningar ska göras under en viss vecka. Och har de inte möjlighet att göra ett ul på dig så finns det säkert ställen där du kan boka in privat ul alternativt åka in till gynakuten. De kan inte neka dig när du kommer in. Spä på lite att du har ont eller är väldigt orolig annars :P lycka till!

Jaa, det har du rätt i. Ska ringa imorgon, och hoppas jag får tid innan jul även om jag tror att det är omöjligt. haha, tack för tipset, det kan jag däremot göra! :) tack.
  • peccavi
    Misszandra skrev 2015-12-13 19:58:23 följande:
    hmm, asså även fast de lät som en bra idé så tror jag inte ens att jag hade kunnat säga så. Mest för att jag vill inget annat än att ha detta barnet. Jag har gyn på sjukhuset jag kan ringa och barnmorskemottagning isåfall, nån av de bör väl hjälpa, hoppas jag. Tack! :)
    förstår dig det hade känts väldigt dumt för mig också att göra så. Men jag tror nog att din BM kommer hjälpa dig att få en tid till ultraljud, annars ringer du gyn och ber om hjälp.Lycka till {#emotions_dlg.flower}
  • mammalovis
    Misszandra skrev 2015-12-13 19:56:47 följande:
    Min senaste mens första dag är den 23 september, och så långt gången är jag verkligen inte. Tycker det är jättesvårt, och vill så gärna veta. 
    Med tanke på att du vet din senaste mens första dag, så är det ju inte så svårt för bm att räkna ut. Som regel har jag fattat det som att de räknar på en 28-dagarscykel, även om man vet att man har en kortare eller längre cykel. Med stor sannolikhet har du inte blivit gravid innan den mensen, så då diffar det inte så mycket. Skulle kub-ultraljudet visa att du är kortare gången så gör de ju bara en beräkningen på vilken vecka du är i och du får komma tillbaks senare. Skulle det vara för sent för kub, så får du ju möjlighet att göra rul några veckor senare. En datering får du ju alltid vid ultraljudet. I en del landsting får man dock inte göra kub.

Med första hade jag mer regelbunden mens och blev flyttad 2-4 dagar på rul beroende av olika beräkningar av bm i två olika kommuner. Med andra och tredje blev jag flyttad 9-10 dagar på kub.

Så är du nyfiken så är det ju bara att googla på beräkna graviditetsvecka.
  • Jag är bara jag

Du påstår att mensen skulle kommit för över 50 dar sen, men säger också att du brukar ha väldigt oregelbunden mens. Då brukar man inte veta såvida man inte gjort äl-test eller vet på annat sätt att mensen borde kommit. Så dina 50 dagar+ är egentligen tagna ur luften om jag fattar rätt...?  Tungan ute  Hur som... Endast VUL ger svar om du inte har en aning. Gå privat annars om landstinget inte hjälper. Här får alla VUL v.11-13 just för att bl.a fastställa gravvecka, men har man ingen koll kan man ju vara mycket längre eller kortare gången så du borde göra VUL snarast. Poängtera att din mens är väldigt oregelbunden för barnmorskan,vissa kan inte se bortom standardcykeln 28 dagar och i så fall kommer h*n att beräkna din b.f helt galet tills du vet via VUL/UL! Det kan ställa till det på flera sätt.

• Misszandra
    Jag är bara jag skrev 2015-12-13 22:38:32 följande:

Du påstår att mensen skulle kommit för över 50 dar sen, men säger också att du brukar ha väldigt oregelbunden mens. Då brukar man inte veta såvida man inte gjort äl-test eller vet på annat sätt att mensen borde kommit. Så dina 50 dagar+ är egentligen tagna ur luften om jag fattar rätt...?  Tungan ute  Hur som... Endast VUL ger svar om du inte har en aning. Gå privat annars om landstinget inte hjälper. Här får alla VUL v.11-13 just för att bl.a fastställa gravvecka, men har man ingen koll kan man ju vara mycket längre eller kortare gången så du borde göra VUL snarast. Poängtera att din mens är väldigt oregelbunden för barnmorskan,vissa kan inte se bortom standardcykeln 28 dagar och i så fall kommer h*n att beräkna din b.f helt galet tills du vet via VUL/UL! Det kan ställa till det på flera sätt.

Innan jag började med p-piller när jag var 15, så hade jag väldigt oregelbunden mens, visste ju dock inte om de skulle fortsätta så när jag slutade med dom så la jag in i en "mensapp" så jag skulle kunna hålla koll på den. Första gången kom den direkt när den skulle, alltså efter 28 dagar efter att jag slutade med ppiller. Sen kom den inte mer, så när den var beräknad 28 dagar efter förra mensen, det är det jag räknar 50+ dagar sen. I den appen står det "Mensen är 54 dagar sen" Hoppas du förstod det, känns rörigt. 

Jaa asså ska jag räkna från min förra mens första dag är jag isåfall i vecka 11. och det tvivlar jag väldigt starkt på. Jag gissar på vecka 6-7. Men vill inte gissa, jag vill veta. Jag kommer ringa barnmorska och hoppas att jag får den hjälp jag vill ha och behöver. 
  • Jag är bara jag

Appar fungerar inte vid oregelbunden mens. Det kan skilja 5-6 veckor från b.m:s beräkning efter mensen till faktisk graviditetslängd så VUL måste du få göra.

• mindedness

Har samma problem som du, menscyklar som kan vara allt från 28-70 dagar (håller koll via en app). Ring till bm och be de göra ett ultraljud, så fick vi göra. Tydligen växer fostret väldigt exakt i början, så de kan mäta hur gammalt det är.

Svar på tråden Hur ska man veta vilken vecka man är i om man har oregelbunden mens?