• ostpaj

    cluedo - julklappstips. hurfunkar det?

    Okej, jag känner mig helt efterbliven just nu, men eftersom jag aldrig själv har spelat det, kan jag omöjligt veta.

    Så, hur funkar cluedo? (Brädspelet)

    Jag fick tidigare idag syn på det i en affär och tycker det låter så spännande - att lösa en mordgåta! :D funderar på att köpa det som en julklapp.

    Så läser jag på förpackningen och letar nu på nätet, man ska alltså lösa denna gåta.

    Sen när man har gjort det, kan man spela igen? Eller är det en engångsgrej? Tycker det verkar knepigt.

    Hur lång tid tar en omgång ungefär?

  • Svar på tråden cluedo - julklappstips. hurfunkar det?
  • Voodoodoll

    Det går att spela fler gånger. Du har tillgång till ett flertal kort med personer, rum och mordvapen. I varje omgång läggs tre kort in i ett kuvärt; ett från varje hög (person, mordvapen, rum). Resterande kort med personer osv delas ut till spelarna. Ni ska sedan luska ut vem mördare m.m. är (dvs de som ligger i kuvärtet).

    En omgång tar ca en halvtimme skulle jag tro.

  • ostpaj

    Ooooh, låter ju jättekul! :D

    Läste att man kan spela två spelare. Delar man upp alla kvarvarande kort mellan sig då? Läste också att man kan ljuga och göra det svårt för sin motspelare? Hihi

  • mammatill6

    Mina barns absoluta favortispel. Kan spelas hur många gånger som helst och man bör helst vara minst tre. Det tar någon timme att spela oftast och även jag som vuxen älskar det spelet.

  • ostpaj
    mammatill6 skrev 2015-12-13 20:35:54 följande:

    Mina barns absoluta favortispel. Kan spelas hur många gånger som helst och man bör helst vara minst tre. Det tar någon timme att spela oftast och även jag som vuxen älskar det spelet.


    Åh, det låter ju bra! Var faktiskt till en vuxen jag funderade på att köpa det. Stod från 8 år. Kanske för barnsligt för en vuxen. Vad tror du? :)
Svar på tråden cluedo - julklappstips. hurfunkar det?