• Äldre 14 Dec 22:11
    4406 visningar
    6 svar
    6
    4406

    Vill lära mig rita/teckna. Hur gör man?

    Ge mig tips! Och: Hur lång tid tar det?


    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Svar på tråden Vill lära mig rita/teckna. Hur gör man?
  • Äldre 14 Dec 23:42
    #1

    Gå kurs på t.ex medborgarskolan.

  • Äldre 15 Dec 00:17
    #2

    Rita av saker. Försök att inte "tänka" för mycket utan verkligen "se".
    Ett tips är att tex rita av en bild uppochner. Fel blir det ofta när hjärnan "tycker" att saker ska vara på ett visst sätt.
    Rita mycket!

    Hade det inte varit just du så hade jag direkt frågat om du har någon talang. Något jag i allra flesta fall skulle anse nödvändigt.
    Men jag tror att är man tillräckligt intelligent och nördar ner sig så går det ändå

  • Äldre 15 Dec 08:57
    #3

    Öva, öva, googla tips, öva. Öva på ögon, öva på hår, öva på munnar etc. Finns massa bra sidor! Bland annat lardigteckna.blogg.se :)

    Det tar ju såklart lång tid att bli grym, efter ett år ungefär kände jag att mina teckningar blev riktigt bra. Lycka till!

  • Äldre 15 Dec 09:26
    #4

    Beror på vad du vill teckna. Är det människor och djur du vill teckna: studera deras anatomi. Om du vet hur skelett, muskler och senor ligger så har du ett stort försprång när du ska teckna eftersom det påverkar hur huden spänner, skiftar och skuggas.

    Jag har alltid tecknat av andra bilder och foton. Det gör att du kan studera motivet i 2D och hur länge du vill, istället för att överföra något 3D till 2D. Så småningom lär man sig tekniker och kan prova på svårare saker.

    Lär dig bastekniker för hur olika saker tecknas. Det finns till exempel bra metoder för ett ansikte som utgår ifrån de geometriska positionerna för hårfäste, ögon, näsa, mun o.s.v. Det finns massa böcker på hur man kan göra.

    Ett annat bra tips är att lära sig att titta på saker. Ofta har hjärnan en förutfattad mening för hur saker ska se ut och så tecknar man det. Men det blir ofta inte alls likt då man inte inte har tittat på hur det faktiskt ser ut. Hörde någon säga att om man ska teckna t.ex. ett träd med lövverk så ska man teckna mellanrummen, inte löven. Då tvingas man se efter.

    Lär dig skugga med olika tekniker. Skuggor är det viktigaste för att få en teckning levande och "stå ut". Kom också ihåg att konturer inte finns. Det enda som finns är färg- och skuggskiftningar.

    En annan bra grej som jag tror har hjälpt mig är att teckna streckgubbar. Jag hade en period där jag fyllde pappersark med streckgubbar som klättrade, sprang, dansade, lekte, slogs, you name it. Det är en begränsad anatomi men man kan få ut väldigt mycket känsla på bara några få streck. Jag lärde mig väldigt mycket om hur människokroppen beter sig på detta sätt. På samma sätt hjälpte serietecknande mig att studera minspel och ansiktsuttryck.

    Till sist: öva öva öva!

  • Äldre 15 Dec 14:52
    #5

    Tack för tipsen! Idag ska jag lära mig att rita en streckgubbe =)


    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Wed 23 Nov 2022 19:27
    #6

    Hej, det finns en del bra online kurser, annars kanske det finns en kurs i din hemstad. 


     


    Finns en del böcker att köpa också.


     


    När du kommer så långt at du vil börja visa fram din kunst kan jag verkligen rekommendera https://canvy.com  

Svar på tråden Vill lära mig rita/teckna. Hur gör man?