Ge mig era bästa tips på att bli av med gravidnästäppan!!
Efter 28 veckor av täppt näsa börjar jag bli trött! Ge mig era bästa tips!
Efter 28 veckor av täppt näsa börjar jag bli trött! Ge mig era bästa tips!
Hoppas att någon har en dunderkur att dela med sig av!
Nässpray är det enda som hjälper för mig, men jag använder barnvarianten på dagarna och försöker ta så sällan som möjligt. Ändå är min stackars näsa helt uppfrätt och jag blöder näsblod titt som tätt.
Saltvattensprayen som det så hurtfriskt tipsas om från vårdhåll var ju rena skämtet. Hjälpte inte ett smack.
Puff
Känner likadant. Måste konstant ha en nässpray med mig annars avlider jag. Min näsa är helt igentäppt konstant, måste ta nässpray runt 5-10 gånger om dagen. :(
Jag har varit så täppt på sistone så att jag väckt både maken och mig själv med mina snarkningar... Ursäkta detaljerna, men det är inte bara täppt utan segt snor som sitter i bihålorna och liksom bakom näsan ner mot halsen.
Lätt desperat läste jag på alla bipacksedlar i mitt "förkylningsapotek" hemma och upptäckte att man faktiskt får ta Sinupret. Så nu tar jag det i kombination med nässprayen och tycker faktiskt att det hjälper på nätterna.
Jag fick tips av min barnmorska om Rhinocort. Det är en allergimedicin egentligen. Den fungerade så himla bra! Jag tog den bara till natten eftersom jag led som svårast då.
Använde nässpray varje dag innan jsg blev gravid men nu måste jag använda 5 gånger så mycket, skitdrygt, testa alla andra alternativ innan du börjar med nässpray, är ju ett helvete att bli av med sen
Min barnmorska tipsade också om Rhinocort Aqua, har funkat bra för mig. Hon tipsade även om att skölja näsan med en sån där kanna, men det har jag inte testat än :)
När jag blev dunderförkyld i en månad så fick jag till slut en avsvällande tablett som heter Rinexin utskriven, den tog jag en kort period tillsammans med Rhinocort Aqua och sen blev det mycket bättre.
Vi som "alltid" har bihålebesvär knaprar Rinexintabletter.
Men de är numera förbjudna i bl a USA och läkare som är pålästa skriver inte gärna ut dem längre eftersom det aktiva ämnet för en liten del av befolkningen har psykogen effekt= kan ge hallucinationer. Jag hade nog inte tagit till dem om jag var gravid, ville bara säga det.
Kyla sväller av slemhinnorna så förutom Rhinocort etc kanske jag hade testat en köldmask (ni vet en sån där skönhetsmask man stoppar i frysen) över näsa och kinder, om det kunde lindra. Det kan i alla fall inte skada.
Tack för era tips! Har varit iväg och köpt koksalt (renässans plus), tycker faktiskt att det fungerar helt okej, bra mycket bättre än innan!! Hoppas jag kan hålla mig borta från de riktiga nässprayerna, har varit beroende förut.. Usch, ett helvete att bli av med!