• stoltpappsi

Ok o svänga ränder med barn i armarna ?

Hej min tjej svänger gärna runt vår son i armarna själv tycker ja inte de e ok har hört dom kan få ledvärk o sånt någon som vet nåt om detta ?

• Svar på tråden Ok o svänga ränder med barn i armarna ?
  • Carabellis kusp

Jag har fått höra att det är direkt olämpligt att ens lyfta barn rakt upp i armarna pga att lederna inte är tillräckligt stabila upp till 3 års ålder.

• Maddi

Jag förstår inte hur folk tänker när dom enbart lyfter i armarna. Prova på sig själv först vilket inte är så behagligt

• Una Flux

Armbågen kan hoppa ur led. Det är inte ovanligt och är förekommande på barnakuten. Jag har aldrig lyft mina barn i deras händer pga detta. Lyft dem under armarna. Vet inte när armbågsleden blivit så stark så det är säkert. Vuxna kan ju hänga i armarna utan problem.

• Carabellis kusp
    Una Flux skrev 2015-12-15 20:41:58 följande:

Armbågen kan hoppa ur led. Det är inte ovanligt och är förekommande på barnakuten. Jag har aldrig lyft mina barn i deras händer pga detta. Lyft dem under armarna. Vet inte när armbågsleden blivit så stark så det är säkert. Vuxna kan ju hänga i armarna utan problem.

Barn också, om de håller sig av egen kraft. Att låta ett barn hålla ingens fingrar och hänga är ingen fara, när man lyftet dem utan att deras muskler är aktiverade.
  • mammalovis
    Una Flux skrev 2015-12-15 20:41:58 följande:
    Det låter som att du pratar om pig luxation, som kan ske om man rycker barnet i armen eller som hos oss att jag höll tösen i handen och hon ryckte till och hon fick ont. Jag fattade ingenting. andra gången låg hon i sin säng och hade troligen lagt sig på sin snuttefilt och ryckte till i den. De sa då att det oftast är stabilt vid 5 års ålder.
Svar på tråden Ok o svänga ränder med barn i armarna ?