• Silmation

ivf remiss skickad idag! dela gärna era berättelser<3

Hej på er! Idag har vi fått vår ivf remiss skickad (från salgrenska till salgrenska) hur lång tid har det tagit för från remiss skickad till första besök på ivf/ igångsättning med behandling?:) berätta gärna era historier:)

• Svar på tråden ivf remiss skickad idag! dela gärna era berättelser<3
  • Silmation
    Silmation skrev 2015-12-15 19:22:45 följande:

Hej på er! Idag har vi fått vår ivf remiss skickad (från salgrenska till salgrenska) hur lång tid har det tagit för från remiss skickad till första besök på ivf/ igångsättning med behandling?:) berätta gärna era historier:)

• Babyheart

Vi fick remiss skickad från vår privata läkare i Västra Götaland under november 2012, då vi gjort en utredning hos henne. Innan vi fick svar från Sahlgrenska testade vi Pergotime ett par omgångar och gjorde även en äggledarspolning hos vår privata läkare på hemorten.

Under kommande vår fick vi bekräftelse från Göteborg att remissen kommit in och ett par månader efter det kom ett kuvert i brevlådan med information om Ivf. Första samtalet/mötet på Sahlgrenska hade vi strax innan sommaren 2013. Detta möte fick vi pga att någon annan avbokat sig, annars hade vi fått vänta till hösten 2013. Vi drog dock inte igång någon behandling förrän i augusti om jag minns rätt, då vi ville landa i allt och inte stressa innan sommaruppehållet.

• FruGrävling

Skickade in remiss i början av februari. Fick kallelse till första besök 31 aug inför IVF. Vet inte när vi skulle ha fått börja men om jag förstått rätt var det nog nån eller några månader efter det första besöket. Vi tackade dock nej till det då vi var mitt upp i stimulering inför privat IVF. (Vi valde att gå privat då vi inte ville vänta och hann då med två försök samt ett sommaruppehåll under väntetiden)

• linoa131

Hej, jag är ny på forumet. Jag har läst inlägg ett bra tag när jag har sökt information under mina misslyckade gravidförsök och min utredning men igår kände jag att jag behövde även söka lite stöd genom att vara aktiv.

Vår remiss blev emottagen i början av november och efter att jag har ringt och ringt har jag fått en återbudstid på Sahlgrenska häromdagen ( mitten av december) för det jag trodde skulle bli något inledande samtal inför IVF. Där hade jag fel. Eftersom jag måste först genomföra en operation var det ett inledande samtal inför operationen. Eller rättare sagt, ett inledande samtal inför inledande samtalet inför operation ( inte konstigt att ha så lång väntetid när det finns så mycket tidslösseri när man tänker...) Rynkar på näsan.

Och då, NÄR operationen är gjord ( vilket lär ta några månader med tanken på att de har julsemester framtill mitten av januari), ja då är det dags att skicka in remiss för IVF och då kan man räkna med 6-7 månader väntetid. Så med andra ord kanske vi börjar våra IVF behandlingar om ett år.

Vi var ganska nedstämda igår jag och min sambo såklart... Men vi kom rätt snabbt överens om att gå privat vi också. Fru Grävling, vilken klinik har ni vänt er till? Jag har ingen aning om hur bra de är osv, men lyckades boka en tid på Nordic IVF center idag. Jag måste dessvärre opereras först på Sahlgrenska så det blir ändå lite väntetid, men kvinnan jag pratade med sa att det inte var några väntetider alls på deras klinik för IVF behandlingar. Det kändes skönt, och verkar som att man kan ha löneavdrag.

• Babyheart

Linoa: Jag och min partner vände oss till Nordic Ivf i Göteborg efter att vi misslyckats med våra tre försök på Sahlgrenska och köpte där ett paket med tre försök. Vi blev för allra första gången gravida med hjälp av dem, på andra försöket. Jag kan varmt rekommendera den kliniken, underbar personal, vänligt och kärleksfullt bemötande från personalen och nya fräscha lokaler. Önskar dig all lycka till! Du kommer vara i trygga händer hos Nordic Ivf.

• Gweny

Vi har gått på Sahlgrenska, behövde dock bara vänta 1 månad, då vi fick vara med i en studie.

Tyvärr ligger det på runt 6-7 mån väntetid nu, vad jag sett andra berätta. Men finns ju vårdgaranti.

Vill du läsa om vår resa, så har jag en blogg.

drakbarnet.blogspot.se

• Filli89

Hej tjejer. Vill bara ge er som fått långa väntetider hopp. Min remiss skickades 21 november och ska börja behandling januari. Jag fick först remiss på den klinik med längst väntetid i Sthlm och de sa att väntetiden var 7-9 månader. Men ringde vårdgarantin och fick tid inom en och en halv månad på grund av julstängt. stå på er ni har rätt till vård inom tre månader via vårdgarantikanaliet. Ni ringer endast in säger att ni fått remiss till det o det sjukhuset och att ni vill åberopa vårdgarantin. Det är inte alla som känner till det! Lycka till och hoppas vi kan följa varandra jag börjar i mitten på januari har dock gjort en ivf samt det utomlands förr. Äre både nervös och spänd inför denna gång då förra slutade i tidig missfall och minus.

• linoa131

Vad skönt att höra Babyheart, att det blev så bra för er med Nordic IVF. Tror du att det lyckades med dem just för att de har bättre kvalitet på sina IVF? Hoppas att det ska bli så för oss också..

Ang kontakten kan jag också känna att de är mycket trevliga bara det korta samtalet jag fick och även ett mail. Känns bättre än på Sahlgrenska där jag känner just nu att man pratar med en vägg varje gång. Kanske beror på att jag har just ringt och fått höra att min remiss till IVF inte ens var skickad då de vill först se resultatet på min operation ( borttagning av båda äggledarna). Varför vänta för att skicka remiss till IVF, jag förstår inte eftersom det inte finns någon annan utväg för oss, inget annat än IVF kommer ju kunna hjälpa oss när båda mina äggledare är borttagna... Det blir bara ännu längre väntetider. Men men. Jag får bara ligga på för att få min operation gjord och sedan verkar det som en helt annan värld. Bara kostar lite mer om man säger.

Ni som också tog privatvägen, talade ni om för Sahlgrenska att ni skulle samtidigt göra egna försök via någon annan? Eller ska man hålla tyst om det om det skulle påverka ens plats i kön? Nordic IVF vill ju ändå har min journal från min operation när den har gjorts...

• linoa131

Hej Filli89, det låter ju inte så länge med 3 månader som tur är för dig ! Jag har också undrat lite gran med den där vårdgarantin. Jag och min sambo bor ju i göteborg, och om jag förstår rätt så innebär vårdgarantin att man flyttas också från kön hos Sahlgrenska genom att åberopa den? Jag har även läst någonstans att det inte är säkert att kön är mindre någon annanstans? Annars hade det ju varit väldigt bra om man kunde slippa kön genom att åka lite längre, kan ju tänka mig det utan problem.

Önskar dig stort lycka till denna gång. Det kommer nog gå bra, och gör det inte det så blir det nästa gång Tungan ute. Vi håller tummarna så länge.

• tulip79

Minns inte hur lång tid det tog från remiss till behandling. Men det gick snabbt när vi flyttade o därmed bytte landsting (testade privat innan flytten). På akademiska i Uppsala gick det snabbt, kort väntetid (iaf för 5-6 år sen). Vi gjorde totalt 3 behandlingar o efter 9 återföringar blev jag blev gravid med sonen. Han är nu 4 år. Lillasyster är hans tvåäggstvilling. De är från samma äggplock men hon är 2 år o 2 mån yngre. Hon kom till på första syskonförsöket .

• Filli89
    linoa131 skrev 2015-12-17 15:44:51 följande:

Hej Filli89, det låter ju inte så länge med 3 månader som tur är för dig ! Jag har också undrat lite gran med den där vårdgarantin. Jag och min sambo bor ju i göteborg, och om jag förstår rätt så innebär vårdgarantin att man flyttas också från kön hos Sahlgrenska genom att åberopa den? Jag har även läst någonstans att det inte är säkert att kön är mindre någon annanstans? Annars hade det ju varit väldigt bra om man kunde slippa kön genom att åka lite längre, kan ju tänka mig det utan problem.

Önskar dig stort lycka till denna gång. Det kommer nog gå bra, och gör det inte det så blir det nästa gång Tungan ute. Vi håller tummarna så länge.

Ja du flyttas från den kön du sattes i från början och att åberopa den innebär att du kan få plats tidigare i vilken klinik i närheten som helst. Har man inget emot det så tycker jag att man ska använda sig av vårdgarantin. För sthlmare sätts man på Huddinge verkar det som och de har längst kötid använder man sig av vårdgarantin kan man få plats på någon annan landstingsfinansierad klinik i Sthlm lr som längst Uppsala, så har du fått lång kötid tycker jag definitivt du ska åberopa den men det står ju på kallelsen att det inte är säkert att vårdgarantin kan hjälpa.

Tack så jätte mkt är så nervös men vi får se hur de går denna gång. Vår utredning var d inget fel på någon av oss . Jag har dock endometrios så de kan ju vara något trots allt men man vill ju så gärna att det ska bli ens tur någon gång o slippa den där jäkla mensen för en gångs skull !!
  • Babyheart

Linoa: Jag kan inte på rak arm säga att byte av klinik ledde till graviditet då vi följde samma protokoll som på Sahlgrenska. Däremot är omhändertagandet helt annorlunda hos Nordic Ivf. På Sahlgrenska kändes det ibland som ett löpande band. Ett par in, ett annat går ut. Den känslan fanns inte på den privata kliniken. Där tog personalen sig tid, man får ett eget rum att vistas i medans man på SU ligger i rum med två andra par. Vi är väldigt nöjda med dem och tvekar inte att återkomma för ett eventuellt syskonförsök framöver.

Dock har vi inte tiden på vår sida pga min ålder, (37 år) så ett syskon skulle just nu vara en stor bonus. Vi fokuserar på lilla tjejen jag bär i magen och får vi till ett syskon så är det givetvis helt underbart.

• Silmation
    Gweny skrev 2015-12-16 21:40:50 följande:

Vi har gått på Sahlgrenska, behövde dock bara vänta 1 månad, då vi fick vara med i en studie.

Tyvärr ligger det på runt 6-7 mån väntetid nu, vad jag sett andra berätta. Men finns ju vårdgaranti.

Vill du läsa om vår resa, så har jag en blogg.

drakbarnet.blogspot.se

Hej Gweny! Är det dietstudien som du fått vara med i? Läkarna berättade nämligen om den för mig och att jag skulle prata med en annan läkare om jag ville vara med i den, hur har det gått för dig (om det ens är den du var med i):)
Svar på tråden ivf remiss skickad idag! dela gärna era berättelser<3